אני בן 84, ולאחרונה עברתי בדיקות לשלילת צליאק. בפעם הראשונה, התוצאה יצאה חיובית. הפסקתי לאכול גלוטן והתחלתי להרגיש טוב יותר. לאחר כמה חודשים ערכתי את הבדיקה מחדש, ואילו בפעם הזו היא יצאה שלילית. מה עלי לעשות?


"יכול להיות שמצאו בבדיקה השנייה שאינך סובל מצליאק, כי שמרת על התזונה במשך תקופה ולא אכלת מזונות עם גלוטן. מעבר לזה, אם אתה מרגיש טוב כשאתה אוכל מזון ללא גלוטן, תמשיך להקשיב לגוף ולהתמיד בתזונה זו".



אחותי בת ה־77 איבדה את התיאבון. זה כמה חודשים היא לא אוכלת כמעט כלום מלבד מעט מאוד מזונות מתוקים. חוש הריח שלה לא מתפקד כראוי והיא ירדה במשקל. אין לה סוכרת והבדיקות שלה תקינות, מלבד פעילות יתר של בלוטת המגן. מה דעתך?


"חוסר תיאבון יכול להופיע מסיבות שונות, החל מבעיה בבלוטת המגן ועד לדיכאון מוסווה. מעבר לזה, חשוב לדעת כי פעילות יתר של בלוטת המגן בהחלט עלולה לגרום לחוסר תיאבון ולירידה במשקל ואף להכניס את הגוף למצב של אי־ שקט וחרדה. חשוב לי להדגיש שמדובר בחרדה פיזיולוגית, לא פסיכולוגית. כדי לסייע לה להתמודד עם מצבה, חשוב לאזן אותה מבחינה הורמונלית – פנו לרופא המשפחה ובקשו הפניה לאנדוקרינולוג שימליץ לה על טיפול מתאים. אני מציע להישאר תחת מעקב רפואי ואף לחזור על הבדיקות".




אני אם לשלושה ילדים ואנו מגדלים בבית כלב. רציתי לדעת האם הוא מעביר מחלות, כי הילדים ישנים איתו במיטה, מלטפים ומנשקים אותו בפה. מה לדעתך הדבר הכי מומלץ לעשות?


“ילדים שגדלים בסביבה שבה נמצאים בעלי חיים זה דבר נפלא לכל הדעות. הילדים יוצאים מורווחים מהחוויה מכל הבחינות: גידול בעלי חיים בבית, במיוחד כלבים, תורם לפיתוח מערכת החיסון של הילדים. מעבר לזה, חשוב לי לציין שגידול בעלי חיים גורם לילדים להפוך לאחראים, רגישים ומתחשבים, ועדיין אני לא ממליץ שהם יתנשקו עם כלבים או יישנו איתם במיטה. גם אם הכלב נמצא רוב שעות היום בבית, כשמוציאים אותו לטיול הוא מרחרח בחוץ, מתקרב לצואה של כלבים אחרים ואי אפשר להגיד שמדובר בחיה נקייה. כלבים יכולים להיות נשאים של חיידקים, וברגע שבני אדם באים במגע עם חיידקים הם עלולים להידבק בהם. אני מציע שתסבירי לילדים את המצב. תגידי להם שזה בסדר לחבק את הכלב וללטף אותו, אבל זה לא בריא לנשק אותו בפה ולישון איתו במיטה".



אשתי בת ה־70 סובלת זה ארבע שנים מבעיות בדיבור. כשזה התחיל, בקושי הרגישו את הבעיה, אבל המצב הידרדר. היא לא יכולה להוציא את המילים שהיא רוצה לומר. היא עברה את כל הבדיקות האפשריות, כולל טיפול בתא לחץ. לפני חודש היינו בבדיקה של עמוד השדרה והרופא אמר שהבעיה מגיעה מהמוח. יש מחסום שמפריע לדיבור שכנראה נובע מהגיל, אבל לא נמצאה בעיה ממשית שתוקעת את הדיבור. האם יש לך רעיון לבדיקה נוספת שעליה לעבור כדי למצוא את הבעיה?


"קיימות מחלות ניווניות של המוח שבאות לידי ביטוי בהפרעות דיבור מסוגים שונים. אם כן, יש לאבחן האם הבעיה נמצאת רק באזור החיצוני של קליפת המוח הקדמית או שמא באזור ברוקה – שזה מרכז הדיבור המוטורי, אותה 'מכונה' שממנה יוצאים ההיגויים. אם כל הבדיקות תקינות, קרוב לוודאי שיש משהו שקשור לקליפת המוח באזור זה. ישנן מחלות ניווניות אחרות של המוח שקשורות גם הן לירידה קוגניטיבית ולהפרעה מתקדמת בדיבור. לפעמים אנחנו לא יודעים מה הסיבה לכך והאמת היא שלא תמיד אפשר לבדוק את זה. מה שכן, אם היא לא עברה עדיין אבחון שפתי וקוגניטיבי – כדאי מאוד לעשות זאת. בבדיקה זו ניתן לאבחן באיזה סוג הפרעת דיבור מדובר, וכך, אולי, הרופאים יוכלו לדעת מה מקור הבעיה ולטפל בה".



אני בת 77, ובכל בוקר נוטלת כדור להורדת לחץ דם עם כוס הקפה שלי. האם זה מסוכן?


"באופן כללי אני ממליץ ליטול כדורים עם מים, אבל גם אם נוטלים תרופות מסוג זה עם קפה זה בסדר גמור. בדרך כלל זה לא אמור לגרום לשום בעיה".