בחירות מיוחדות: מהראיון המגמגם של בני גנץ, ועד חבר הכנסת דודי אמסלם שכינה את יו"ר כחול לבן "אוטיסט", השיח סביב מוגבלויות עולה לדרגות חדשות במערכת הבחירות של 2019. אורן הלמן דיבר על כך היום (ראשון) עם ענת דוידוב וינון מגל בתוכניתם ב-103FM: "העניין שלי הוא לא עם גנץ, אלא השימוש במוגבלויות שיצא מכל פרופורציה בקמפיין הזה. אחרי קמפיין הבחירות הזה הולכים להיות בערך מיליון אנשים בישראל שיתביישו במי שהם. כל השימוש הגורף במוגבלויות כמו גמגום, אוטיזם או מוגבלות נפשית גורמת להמון אנשים להרגיש אי נוחות. אני עצמי אבא מיוחד לילדה עם צרכים מיוחדים".

למה זה פסול להשתמש בטרמינולוגיה הזו?
"כי קודם יש בני אדם ואחרי כן את המוגבלות. כמו שלא אומרים על אנשים שהם גמדים, ערבושים או יהודונים. אלו מילים מתייגות. אנחנו לא רוצים לתייג אנשים לפי המוגבלות שלהם אלא להתייחס אליהם כאנשים. צריך להתייחס לעיקר. גם אדם מגמגם יכול להיות מנהיג העם היהודי בדיוק כמו משה רבנו".


זה מאוד פוליטיקלי קורקט, מדובר במשרת ראש הממשלה. צריך לדעת אם הוא נלחץ בריאיון והוא מגמגם.
"אני לא רוצה להיכנס לעולם הפוליטי. אני מדבר על השימוש במוגבלויות בכדי לבקר אנשים. יש הרבה דברים שאפשר לבקר את גנץ מאשר אם שמע או לא שמע את יונית בזמן. לקחו את הגמגום ולעגו לו".



לפוליטיקאי מגמגם יש השפעה.
"גם על ראש הממשלה שלנו אמרו שהוא פרנואיד זה גם לא נכון לעשות זאת. גם לגבי המשחק הזה עם הגובה. מה זה משנה אם אדם הוא גבוה או נמוך. תתעסקו בעיקר".

כשאתה אומר על מישהו שהוא מגמגם אתה לא מתכוון לפגוע באוכלוסיית המגמגמים.
"אבל זה בדיוק מה שאתה עושה. אולי זה לא מגיע אליך אבל יש אצלנו המון פניות בנושא. אנשים מרגישים שזו כמו בעיטה בבטן הרכה. אני אגב לא חושב שהליכה לפסיכולוג פוסלת אדם מלהיות ראש ממשלה. אני חושב שכדורים פסיכיאטרים לא שונים מכדורים למלחמה בסרטן לדוגמה".

אם ראש הממשלה לוקח כדורים פסיכיאטרים זה דבר שצריך לפרסם?
"אני חושב שכן אבל לפי החוק".