יוסי כהן, מי שהיה ראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) והיום מכהן כראש המוסד, נמנה עם המתנגדים למכירת הצוללות הגרמניות למצרים. כך נודע ל”מעריב”. המל”ל וכהן בראשו קיבלו בזמנו את עמדת מערכת הביטחון וצה”ל כי יש להתנגד למכירה האמורה. מדובר בעסקה השנייה בין המצרים לגרמנים, שהדיונים עליה התקיימו במהלך 2014, והיא נחתמה בשנת 2015.
 
כהן היה אז ראש המל”ל והתנגד בחריפות לעסקה. “לא לחינם לא הפנה נתניהו ולא הפנתה לשכת ראש הממשלה את התקשורת לכהן כמי שידע את ‘הסוד’ הכמוס”, אמר אתמול ל"מעריב" גורם ביטחוני בכיר לשעבר. “הסיבה פשוטה: גם כהן, המקורב לנתניהו, התנגד לעסקה וחשב שישראל צריכה לנסות למנוע אותה”.
 
מחול השדים סביב הפרשה נמשך ואין סימנים שישכך בקרוב: אתמול פרסם רביב דרוקר ראיון עם מי שהיה שגריר ישראל בגרמניה, יורם בן־זאב, וזה מתח ביקורת חריפה על ההתנהלות מול הגרמנים, הענקת האישור למכירת הצוללות ופרשת הצוללות באופן כללי. דבריו משלימים את דבריו החריפים במיוחד של מי שהיה ראש המטה המדיני־ביטחוני המיתולוגי במשרד הביטחון, האלוף עמוס גלעד, בראיון נוקב לכאן 11.
 

מנגד, בסביבת נתניהו מופצת גרסה שונה לחלוטין: לפי הגרסה הזו אין לישראל כלל “זכות וטו” על עסקאות של ממשלת גרמניה עם מצרים; המערכת כולה התנגדה לעסקת הצוללות עם המצרים, אך הגרמנים חתמו עליה למרות זאת, וישראל קיבלה “פיצוי” על העסקאות הללו. מה שמוזר בגרסה זו היא העובדה שנתניהו עצמו, בקולו, הודה באותו ראיון מכונן לקרן מרציאנו בערוץ 12 שאכן העניק את האישור לגרמנים למכור את הצוללות המתקדמות למצרים והודה ש”מידר” את שר הביטחון ואת הרמטכ”ל.

 בנימין נתניהו בצוללת. צילום: רויטרס
בנימין נתניהו בצוללת. צילום: רויטרס

 
בנושא הזה ממשיכה לנחות עליו ביקורת קטלנית. גורם ביטחוני בכיר מאוד לשעבר עשה אתמול סדר בדברים: “העסקה הראשונה בין המצרים לגרמנים נחתמה סביב 2012. מערכת הביטחון התנגדה לעסקה זו, אבל היה מדובר בצוללות נחותות יחסית. היו לנו אנשים בגרמניה וידענו מה יהיה עליהן ומה לא. הוחלט שישראל תקבל פיצוי. לא מדובר בפיצוי כספי, אגב. אחר־כך הגיעה העסקה השנייה. מערכת הביטחון מגלה אותה באמצעות המודיעין בתחילת 2015. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון קיים דיון סביב גילוי העסקה הזו והחליט שצריך להתנגד, ואם לא - לדרוש את הפיצוי שקיבלנו בפעם הקודמת”.
 
 “בשלב הזה”, משחזר הגורם, “הולך שר הביטחון יעלון לנתניהו ושואל אותו אם אישר לגרמנים למכור צוללות למצרים. נתניהו מכחיש. הוא אפילו מופתע מהשאלה של יעלון. בוגי חוזר לקריה ושולח את עמוס גלעד לאנגלה מרקל. גלעד פוגש את מרקל במרץ 2015 ושומע מהקנצלרית שיש אישור ישראלי והוא ניתן ‘מירושלים’. הוא חוזר עם זה ליעלון, שלא מאמין, הולך לביבי פעם נוספת וביבי שוב מכחיש. אז יעלון מתעקש ושולח בחודש מאי 2015 את הנשיא ריבלין למרקל, עם אותה שאלה. ריבלין מקבל את אותה התשובה: האישור ניתן על ידי נתניהו. יעלון המום. נתניהו ממשיך להכחיש”.
 
נתניהו הכחיש עד השבוע שעבר, שבו  אישר לראשונה, בשידור חי, כי מידר את צמרת מערכת הביטחון ובכללה שר הביטחון והרמטכ”ל מהמידע הזה ומהאישור שנתן. “זו הסיבה שמערכת הביטחון עצמה אישרה בשבוע שעבר שאספקת הצוללות הללו למצרים פוגעת ביתרון היחסי שלנו בזירה”, מסביר הגורם הביטחוני.
 

ועוד לסיום: “בסופו של דבר”, אומר הגורם, “לא קיבלנו כנגד הצוללות החדשות שהמצרים אמורים לקבל את הפיצוי שקיבלנו עבור שתי הראשונות. הפגיעה האסטרטגית בישראל לאור הדברים הללו משמעותית מאוד”.