העובדים הסוציאליים חוזרים לרחובות, והבוקר (שני) חסמו את צומת ארלוזרוב-דרך נמיר בתל אביב במחאה על הסחבת שנוקט משרד האוצר במשא ומתן איתם בנושא הבטחת ביטחונם האישי נוכח מקרי האלימות הרבים בלשכות הרווחה מצד מטופלים מתוסכלים. 
 
העובדים הסוציאליים מדווחים כי בשבועיים האחרונים הוצתה לשכת הרווחה בעמנואל ועובדים הותקפו בעילוט, בירושלים ובתל אביב. אחרי מאבק שנפתח בהפגנות ובהשבתות מקומיות של שירותי הרווחה, מנהלים ראשי איגוד העובדים הסוציאליים בשלושת החודשים האחרונים מו"מ עם משרד האוצר בנושא הגנה על העובדים ועל תנאי העסקתם, כדי לסייע לאייש מאות תקנים חסרים בלשכות הרווחה ולצמצם את עומס העבודה בהן. בתיווך ההסתדרות הגיעו ראשי האיגוד לסיכומים עם משרד האוצר בנושאים אלה, והאוצר הביע רצון לפתור את הסוגיה עד סוף חודש מרץ, אולם זה לא קרה.
 
בשבועיים האחרונים, כשכבר היה נדמה שהצדדים עומדים לפני סיכום על תקצוב אבטחת לשכות הרווחה, דחה משרד האוצר את הפגישות המיועדות שוב ושוב. "ככל שהתקדם המשא ומתן, כך החל משרד האוצר לדחות פגישות שאמורות היו להביא לסיכומים סופיים. לנוכח הסחבת המתמשכת במציאת פתרון הולם ומקרי האלימות הקשים והמתמשכים, אנחנו מחדשים את ההפגנות", מסרה יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים ענבל חרמוני. "אם במשרד האוצר לא יעמדו בהתחייבויות, כל שירותי הרווחה בארץ ייסגרו", התריעה.

צילום: איגוד העובדים הסוציאליים

 

כ־1.2 מיליון אזרחי ישראל רשומים במחלקות הרווחה ולכ־865 אלף מהם הוגדרה נזקקות. לאוכלוסיית הענק הזאת אחראים רק כ־11 אלף עובדים סוציאליים בשירותי הרווחה, וכל אחד מהם מתמודד עם עשרות ולעתים אף מאות תיקים במקביל. 
 
העובדים הסוציאליים דורשים, בין היתר, אבטחה בכל שעות קבלת הקהל בכל הלשכות - בניגוד למצב היום שבו האבטחה חלקית ורק במקצת הלשכות - באמצעות מאבטחים המוכשרים להתמודד עם מקרי אלימות, ולא גמלאים כנהוג היום. בהקשר זה הם דורשים גם הסדרת עמדות ונוהלי בידוק ביטחוני, דלתות משוריינות, מצלמות אבטחה, דלתות מילוט ולחצני מצוקה ושירות אבטחה מחוץ לשעות העבודה לעובדים שקיבלו איומים או נמצאים בסיכון ולעובדים שחוו אירועי אלימות. 
 
ממשרד האוצר נמסר: "אנו מופתעים מהפרסומים הכוזבים בנוגע לאי התקדמות התהליך, שכן כבר שלושה חודשים עובדים הצוותים המקצועיים במטרה להגיע להסכמות והשבוע צפויה ישיבה נוספת בנושא. צר לנו כי איגוד העובדים הסוציאליים בוחר לפנות לתקשורת במקום להמשיך בדיונים הענייניים. איומי שביתה אינם דרך לקידום פתרון ראוי ומוסכם לנושא. אנו קוראים לארגון העובדים הסוציאליים לא לנצל את כוחו ולפגוע דווקא באוכלוסיות המוחלשות בישראל שלא לצורך".