האירוויזיון בישראל שוב תחת איום: מאז זכייתה של נטע ברזילי בחודש מאי האחרון בתחרות השירה האירופית החלו בארץ להתכונן לקיום האירוע בישראל, והדרך אליו הייתה רצופה בעיות - מהאיום של שרת התרבות שאם הוא לא יתקיים בירושלים יש לבטלו ועד הוויכוח בין הממשלה לתאגיד השידור בקשר לשאלה מי צריך לממן את האירוע. אחרי שהיה נדמה כי כל הבעיות הגיעו לסיומן - מסתמן כי עיכוב נוהל ביטחוני שוב מסכן את קיום התחרות בישראל.



היום (שני) העבודות לקראת תחרות האירוויזיון נעצרו לנוכח הודעתו האחרונה של המשרד לביטחון פנים בדבר עצירת עבודות המשטרה לבידוק הציוד לאירועי האירוויזיון. הסיבה לכך היא אי העברת תקציב לנושא ממשרדי הממשלה השונים.


האולם הריק של אירוויזיון 2019. צילום: זיוית דוידוביץ

בעקבות עצירת העבודות, יון אולה סאנד, המפקח על האירוויזיון במכתב לרה"מ, בו הסביר כי עיכוב בנוהל לחיפוש פצצות מסכן את קיום האירוויזיון. סאנד הוסיף כי במידה ולא יתחילו בסריקות הציוד שמגיע והמתחם-בניגוד להתחייבות הממשלה לנקוט בכל האמצעים לקיום האירוע.



מכאן נמסר: תדמיתה של מדינת ישראל נפגעת. נזק של חצי מיליון שקלים ביום , מכספי ציבור, כתוצאה מהעיכוב, בשל התנהלות משרדי הממשלה לאור ההתרחשויות הליליות בעקבות הודעת המשרד לביטחון פנים בדבר עצירת עבודות המשטרה לבידוק הציוד ועבודות ההקמה בביתן 2. העלויות יגדלו כל יממה נוספת מפאת הצטרפות של חברות נוספות לפרויקט על פי לוח זמנים שנקבע מראש".



"נכון להיום, נמצאות באקספו שתי חברות מחו"ל עם כוח אדם וציוד, כרגע נכנסנו לעיכוב של 24 שעות בהקמות עצמן", הוסיפו ב"כאן". "העיכוב גורם לשינויים רבים, להלן פירוט הנזק הכספי שהדחייה גורמת לנו: עלויות המתנה של הקונטיינרים, עלויות כוח אדם לפי מחיר יומית- נוספו ימי עבודה לימים שתוכננו וחושבו בתקציב מראש, עלויות שינויי תאריכי טיסות ומלונות. טיסות ומלונות נקבעו מראש וכל שינוי גורר עלויות נוספות, זמני הגעת ופריקת קונטיינרים משתנים ואיתם עלויות עובדים ואופרציה המתפעלים את הפירוק והרכבה, תוספת ימי קייטרינג ועלויות קייטרינג שתוכננו מראש, הסעות רבות ששולמו ושוריינו משתנות ואיתן העלויות, העיכוב גורם לביטול יום חזרות ואיתו גם ביטול של חוזים עם צלמים".



ממשטרת ישראל נמסר: "מזה חודשים רבים, משטרת ישראל נערכת ומבצעת מגוון הכנות במטרה לאפשר ולהבטיח את קיומם של אירועי האירוויזיון באופן תקין תוך הבטחת שלומם ובטחונם של משתתפיו. באירועים בקנה מידה שכזה, קיימים היבטי אבטחה רבים ומורכבים מהם נגזרה המסגרת התקציבית שצומצמה למינימום האפשרי והתגבשה לאחר עבודה מטה ממושכת שכללה מגוון בדיקות ושיקולים אובייקטיביים. למען הסר ספק, נכון להיום המשטרה ערוכה עם תכניות מבצעיות לקראת כל האירועים הקשורים באירוויזיון ואינה עוסקת בסוגיות התקציביות ותיאום מקורות המימון שנדונו בין משרדי הממשלה".