באמצעות מחקר מקיף חדש, שנערך עבור "מעריב" בידי חברת המחקר הבינלאומית "Ci - מידע שיווקי, ביקשנו לבדוק מי העיר המזוהמת בעולם והיכן מדורגות ערי ישראל הגדולות במדד. המחקר בחן היכן מדורגות הערים הגדולות בישראל ביחס לעשר ערי ענק בעולם במדד זיהום האוויר. נוסף לכך הוא דירג את מדד שביעות הרצון של תושביהן מהיבטים שונים של איכות הסביבה בעירם. מההצלבה בין שני המדדים עולה כי התל אביבים מפריזים בדירוג החיובי של עירם ואילו חיפה וירושלים מדורגות טוב יותר משחושבים תושביהן ביחס לאחרות בעולם. 

במחקר נאסף מידע מ־2,000 תושבים ב־13 ערים בעולם על הערכתם את רמת זיהום האוויר בערים שבהן הם מתגוררים. החוקרים ערכו השוואה בין המידע הסובייקטיבי לנתונים שנמדדו בידי מכשירי ניטור זיהום אוויר ברחבי העולם והשוו את תפיסתו של התושב בנוגע לזיהום האוויר בעירו לנתונים האמיתיים. 

מהממצאים עולה כי טוקיו נתפסת כעיר הנקייה ביותר בעיני תושביה, ומכשירי הניטור מצביעים שאכן זה המצב. תושבי תל אביב, ברלין, ניו יורק ומוסקבה ממעיטים בהערכתם את זיהום האוויר בעריהם, בעת שבמציאות האוויר מזוהם יותר ממה שהתושבים בערים אלו מעריכים. לעומת זאת, תושבי ירושלים, חיפה, רומא, ברצלונה ופריז מחמירים וסבורים כי האוויר בעירם מזוהם יותר מכפי שהוא באמת. על בייג’ינג ומומבאי יש הסכמה כי בהן זיהום האוויר גבוה מאוד. 

נתוני זיהום האוויר שנמדדו ב־13 הערים שנבדקו במחקר במהלך החודש האחרון מעלים כי העיר המדורגת ראשונה כמזוהמת פחות, בזכות התחבורה הציבורית היעילה שלה והמודעות, היא בירת יפן טוקיו, שבמטרופולין שלה, מהצפופים בעולם, מתגוררים לא פחות מ־40 מיליון בני אדם ובעיר לבדה כ־14 מיליון. אחריה בדירוג זיהום האוויר ממוקמות בסדר עולה מהירוקה למזוהמת בירת הממלכה המאוחדת לונדון ואחריה, במקום השלישי המחמיא, בירתנו ירושלים.



אחריהן במדד זיהום האוויר מדורגות ברלין, רומא וברצלונה. אחריהן, במקום השביעי מתוך 13, ממוקמת תל אביב ואחריה פריז. במקום התשיעי במדד תמצאו את חיפה, אולי בירת זיהום האוויר של ישראל. מזוהמות ממנה הן רק מוסקבה, ניו יורק והמסוכנות ביותר לבריאות הציבור מבחינת איכות האוויר הן בירת סין בייג'ינג והעיר הגדולה בהודו, מומבאי.



המדד האובייקטיבי אסף נתונים עדכניים מקיפים בנוגע לפליטות מזהמים שונים כמו חנקן דו־חמצני, פחמן דו־חמצני, גופרית דו־חמצנית, חלקיקים מזוהמים נשימים קטנים ועוד, והשווה בין מדדי איכות האוויר בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים בכל אחת מהערים. בסקר לא גילו לנחקרים את הנתונים האמיתיים והם נדרשו לתת ציון לאיכות האוויר בעירם. בשקלול התשובות, התל אביבים מיקמו את עירם במקום השני המחמיא בעת שהיא הגיעה למקום השביעי בלבד. כלומר תושבי גוש דן לא מודעים כלל לחומרת זיהום האוויר במרכז הארץ, שרובו ככולו נוצר מתחבורה מונעת בנזין, סולר ודיזל ומתכנון לקוי וארוך שנים של הכבישים באזור והתחבורה הציבורית. החיפאים, לעומת התל אביבים, שבעים מזיהום האוויר ומהתחלואה בעקבותיו שניחתים עליהם בשל צפיפות התעשייה הכבדה והפטרוכימית בעיר. המדד הסובייקטיבי של התושבים דירג אותה במקום ה־11 החמור, לא רחוק מהמקום התשיעי האמיתי.



הירושלמים דירגו את העיר במקום התשיעי בעת שלמעשה היא זכתה להגיע למקום השלישי. לשם השוואה, פערים דומים של אי מודעות לאיכות האוויר נמצאו בעיקר בקרב תושבי ברלין (מקום ראשון חיובי בציון התושבים, לעומת מקום רביעי שלילי במדד זיהום האוויר), ברצלונה ורומא (מקום שביעי ושמיני שלילי לדעת התושבים, לעומת מקום חמישי מחמיא יותר במציאות).



הניו יורקרים דירגו את התפוח הגדול במקום השלישי, כשבפועל העיר מדורגת במקום העשירי. תושבי מומבאי ובייג'ינג המזוהמות ביותר מודעים היטב לאסון הסביבתי־בריאותי שהם חיים בתוכו. נעם רז, מנכ"ל משותף ב־Ci - מידע שיווקי: "נראה כי מיצוב העיר בעיני תושביה בתחומים אחרים משפיע על הערכת יתר או חסר גם בתחום מדיד אובייקטיבית כגון זיהום אוויר". החוקרים בחנו גם את שביעות רצונם של תושבי הערים מאיכות מי השתייה, מפינוי הפסולת, מהניקיון, מהרעש, מהתאורה, מאפשרויות הבילוי בפארקים ומהצמחייה. בשקלול התשובות הגיעו תושבי תל אביב למקום השני וקודמים להם רק תושבי ברלין. טוקיו מדורגת במקום השלישי ואחריה ניו יורק, לונדון ומוסקבה. ירושלים במקום השישי, ואחריה ברצלונה, רומא ופריז. החיפאים התמקמו במקום העשירי בלבד במדד שביעות הרצון מאיכות הסביבה שלהם ואחריהם תושבי מומבאי ובייג'ינג.