בשבוע שלפני הבחירות גם הקולות המתנדנדים כבר מתכנסים לגיבוש הצבעתם הסופית, וכך קורה שהקמפיינים השליליים יורדים אפילו נמוך יותר. לנוכח מפלס הרפש, אין פלא שמסביב נשמעות יותר ויותר הצהרות על הצבעת מחאה. מישהו עשה משהו מכעיס? אעשה לו דווקא. יש מי שאמר שבמחאה על פסילת מיכאל בן ארי לצד הכשרתה של בל"ד, הוא יצביע דווקא למפלגות איחוד הימין. יש מי שהצהיר שיצביע דווקא נתניהו, בהתאם לסלוגן, כי נמאס מתקשורת השמאל המניפולטיבית. ויש מי שאומר שבמחאה על ההכפשות המחליאות נגד רמטכ"ל לשעבר, שהקדיש את חייו לביטחון המדינה, הוא ינטוש את גוש הימין ויצביע דווקא כחול לבן. 
 
הצבעת מחאה תמיד הייתה קיימת, אבל ההצבעה הקלאסית נגד הממסד נראית היום מיושנת ומשעממת. בזמנו הייתה חד"ש מפלטם של מי שרצו להרגיש מיוחדים או אלטרואיסטים, ועם הזמן הפכה להצבעה, לכאורה מצפונית במחאה על גזענות, עבור הרשימה המשותפת. מובן שכל אדם רשאי להצביע כראות עיניו, כמו גם להיות מונע ממקום ילדותי, אימפולסיבי, עיוור או אידיוטי. זו מהותה של הדמוקרטיה - אף אחד לא יגיד לך למי להצביע או מאיזו סיבה. אבל באפריל 2019, כשמרוב מחאות כבר לא רואים את היער, כדאי שגם הצבעת מחאה תהיה קצת יותר מחושבת, כדי שמישהו יידע שבכלל התרחשה.

הצבעה למפלגות הערביות כתמיכה במגזר הערבי הפכה די מגוחכת, ואפילו בתוך המגזר הערבי מביעים לגביהן שאט נפש גדולה. סקר שפורסם השבוע הראה שבניגוד ל"ערבים נוהרים" של 2015, במגזר הערבי מתרבות הקריאות להחרים את הבחירות הנוכחיות. ברשימה הערבית הסמי־משותפת של טיבי ועודה כבר מבינים שכנראה לא יצליחו לשחזר את הישג 2015: 13 מנדטים עם פוטנציאל מבוזבז לכוח ולהשפעה, שפרט לפרובוקציות ובלגן לא עשו דבר. 


באותו אופן, מה ירוויח מי שהתכוון להצביע עבור בנט ושקד, וכמחאה על פסילתו של בן ארי יצביע לחבורת הקיצוניים במפלגת איחוד הימין? במקום לחזק את שקד, אישה רצינית שקיימה את שהבטיחה בעבודה שיטתית במשרד המשפטים, הוא יקבל כהניסטים מטורללים שיישבו בוועדה למינוי שופטים. ומה ירוויח מי שיצביע דווקא נתניהו? אולי הוא "יראה מה זה" לעיתונאי השמאל שמתנגדים לנתניהו ללא בושה, אבל למעשה יחזק תופעה זהה אצל עיתונאי הימין, שמחקים את האמינות הנעדרת של עיתונאי האנטי־ביבי עם חצאי אמיתות וחדשות תעמולתיות מהצד השני.

הצבעת מחאה היא אפקטיבית רק כשהרוב מצביעים ישר על פי אמונתם. אבל כשהתעמולה השטחית חוגגת ומעודדת רבים להצביע דווקא, המחאה מאבדת את משמעותה. זה לא הפתק הלבן של פעם. אם יהיו כל כך הרבה הצבעות מחאה בכל כך הרבה כיוונים, לא נקבל מסר מחאתי ברור שישפיע בכיוון הרצוי, אלא ממשלת טרלול.

יש הרבה על מה למחות, אבל הצבעת מחאה חכמה היא להימנע מלהצביע למפלגת הבית המובנת מאליה, ובד בבד לא לחזק מפלגה קוטבית שתאכיל אותך קש. מזל שיש מספיק מפלגות קטנות ושפויות, כמו גשר וכולנו, שמתחככות באחוז החסימה. במצב הנוכחי, רק הצבעת מחאה לשפויים תהיה חכמה.