יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם: מנתוני משרד העבודה והרווחה המתפרסמים הבוקר (שלישי) לרגל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם עולה כי כ-73% מכלל האנשים עם אוטיזם המוכרים למשרד הם בנים או גברים. מתוך כלל האנשים עם אוטיזם, כ-76% הם ילדים, בני נוער וצעירים בטווח הגילים 0-21. התפלגות זו מוסברת בעלייה שחלה עם השנים בהיקף אבחון התופעה בעיקר לילדים. 



בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים עם אוטיזם הרשומים במשרד העבודה והרווחה, מ-5,279 בשנת 2009 ל-17,296 בשנת 2018. את העלייה מייחסים אנשי המשרד בעיקר להתפתחות יכולת האבחנה ובמודעות הגוברת לאוטיזם. ככל שדירוג האשכול החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך עולה שיעור האנשים עם אוטיזם. 



מהנתונים עולה כי במגזר היהודי ישנם כ-16,630 אנשים מוכרים למשרד, ואילו במגזר המוסלמי והנוצרי כ-965 אנשים, ובמגזר הדרוזי כ-88 רשומים עם אוטיזם בלבד. הסיבה להבדלים הם גם כן המודעות הגבוהה לתסמונת והיקף האבחון. 



באלו"ט, האגודה הלאומית לקידום ילדים ובוגרים עם אוטיזם, מזכירים כי לפי המוסד לביטוח לאומי מוכרים 18,691 ילדים עם אוטיזם, מגיל לידה ועד גיל 18 (נכון ליולי 2018). במערכת החינוך לומדים 19,138 ילדים עם אוטיזם בשילוב ובחינוך מיוחד (גילאי 3-21), 5921 תלמידים משולבים במערכת החינוך הכללית (גנים ובתי ספר) והיתר במסגרות ייעודיות.



בארץ קיימים כ- 58 בתי ספר לתלמידים עם אוטיזם ויש צורך בפתיחת 20 בתי ספר נוספים ובעוד עשרות כיתות וגני תקשורת. "הנעלם הגדול" הוא מספר הבוגרים (מעל גיל 18) המאובחנים עם אוטיזם בישראל, מדגישים אנשי אלו"ט, וזאת מכיוון שבביטוח לאומי אין רישום לגבי בוגרים ובמשרד הרווחה מוכר רק מי שפונה ביוזמתו על מנת לצרוך שירותים.



למרות גידול בתקציבי הרווחה, אין תכנון ממשלתי כולל


במטרה להיערך לגידול באבחונים ולשפר את השירות, גדל התקציב לטיפול באוטיזם ב- 90% מ-295 מיליון שקלים בשנת 2015 ל-562 מיליון שקלים בשנת 2019. שר הרווחה, חיים כץ, מדגיש כי מדובר באחד מנושאי הדגל ששם לעצמו למטה לקדם במשרד עם כניסתו לתפקידו לפני ארבע שנים. באלו"ט מזכירים כי למרות היותו של העשור האחרון כזה שנרשם בו הגידול הדרמטי ביותר במספר המאובחנים, פי ארבעה מלפני עשר שנים, הפערים בין צרכיהם לבין כמות השירותים והמסגרות העומדים לרשותם דווקא הולכים וגדלים.



"דווקא נוכח הגידול החד במספר המאובחנים עם אוטיזם אנחנו נוכחים לפערים הגדולים ביותר בין הצרכים לבין השירותים שאינם מספקים", אומר עמוס שפירא יו"ר אלו"ט, "אנחנו מצפים שהממשלה הבאה תדע לשים את נושא הטיפול באנשים עם צרכים מיוחדים בכלל ובילדים ובוגרים עם אוטיזם על סדר היום בעדיפות הראויה לו, כדי לטפל בדברים באופן מערכתי".



באלו"ט, מציינים כי נכון להיום אין חובת דיווח על אבחון ואין גוף ממשלתי אחד שמרכז ומצליב נתונים ומידע. הזכויות והשירותים של ילדים ובוגרים עם אוטיזם עדיין אינם מעוגנים בחוק אלא ניתנים מכוחן של תקנות, הנחיות מנהליות וחוזי מנכ"לי משרדי הממשלה השונים. לכן הורים לילדים עם אוטיזם נאלצים להיאבק לעיתים תכופות על זכויותיהם מול הרשויות.



שפירא מוסיף: "חוסר ההיערכות והסנכרון בין משרדי הממשלה מוביל לכך שהטיפול וקידום המענים לאנשים עם אוטיזם בישראל לוקה בחסר. הצבת יעדים מדידים היא קריטית על מנת להשיג התקדמות. כך לדוגמא אין התייחסות בתכנית העבודה של משרד החינוך ל-2019 למחסור החמור במסגרות חינוך מיוחד לתלמידים עם אוטיזם".



ביום שישי הקרוב יתקיים מירוץ 'איתן - כל אחד יכול' שמלווה אלו"ט, בהשתתפות מאות צעירים על הרצף האוטיסטי יחד עם משפחות, מתנדבים, והציבור הרחב בין גשר המכביה ברמת-גן למרכז הספורט הדר יוסף בתל-אביב.