לאחר שארה"ב החליטה לממש את איומיה שלא לספק לטורקיה את הציוד הדרוש למטוסי ה-F-35, היום (שני) אמר מקור טורקי לסוכנות הידיעות הטורקית TRT כי מאחורי טרפוד העסקה עומדת ישראל. זאת, על אף שהסיבה הרשמית שהציגה וושינגטון בעקביות במשך השנה האחרונה היא שביטול העסקה כרוך בכך שטורקיה, החברה בברית נאט"ו, מסרבת לבטל את קניית מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400.

בשיחה עם TRT, טען המקור הטורקי כי "ישראל טרפדה את העברת מטוסי החמקן מארצות הברית לטורקיה, על מנת שתוכל לשמור על עליונות אווירית במזרח התיכון".
 
הצעד האמריקאי נחשב לחריף במיוחד לאור העובדה שטורקיה השתתפה בייצור המטוס, אולם לדברי המקור, הצעד הבא של וושינגטון יהיה להפוך את ישראל לשותפה בייצור המטוס. "טורקיה משתתפת בייצור מטוסי F35", אמר. "היסוס האמריקאי בעניין המטוסים נובע ממאמצים גדולים של ישראל לטרפוד העסקה. היא פועלת על מנת לשכנע את ארצות הברית להעביר אליה את החלק של טורקיה בייצור המטוסים".

F-35 בבסיס נבטים. אינטרס ישראלי מאחורי סיכול העסקה? צילום: רויטרס


כזכור, לאחר שאיימה מספר פעמים, החליטה אמש ארה"ב לעצור את אספקת הציוד  הקשור למטוס ה-F-35 לטורקיה. זאת, עקב כוונתה של המדינה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400, שלטענת ארה"ב מהווה איום ישיר על מטוס החמקן ועשויה לסייע לרוסים ללמוד אותו. על פי דיווחים, גורמים המקורבים לאירועים טוענים כי מדובר בצעד המוחשי הראשון של ארה"ב בדרך למניעת ההעברת המטוס לטורקיה.
הגורמים המקורבים מסרו כי בימים האחרונים אמרו פקידים אמריקאים לעמיתיהם הטורקים כי לא יקבלו משלוחי ציוד נוספים של ה-F-35, הדרושים כדי להתכונן לבואו של המטוס המתקדם. זאת, על אף שלטורקיה יש חלק בייצור המטוס, והיא גם חברה בברית נאט"ו בה נמצאת גם ארה"ב עצמה. 

המקורות, שדיברו בעילום שם, מסרו כי כל המשלוחים הבאים הקשורים למטוס בוטלו גם הם. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, סירב לסגת מרכישת מערכת ה-S-400 המתוכננת של אנקרה, שארה"ב הודיעה כי תסכן את ביטחונם של מטוסי ה-F35. טורקיה הודיעה כי משלוח ה-S-400 הראשון יגיע אליה בחודש יולי.