רק כשליש בציבור הישראלי סבורים שראש הממשלה ומנהיג הליכוד בנימין נתניהו לא הרוויח אישית מעסקת הצוללות, לעומת 52% שאינם מאמינים לגרסתו לפרשה. כך עולה מסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך לקראת כנס בחירות 2019 של "מעריב" ו"ג'רוזלם פוסט" שמתקיים הבוקר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.



בין ממצאי הסקר, המספק הצצה לרחשי הלב של הציבור בישראל פחות משבוע לפני הבחירות לכנסת ה־21, עולה כי הרוב המוחץ של מי שאינם מאמינים לנתניהו הם מקרב מצביעי השמאל ושיעורם עומד על 92%. בקרב מצביעי הימין, יותר מרבע – 27% - סבורים כי ראש הממשלה אינו דובר אמת.



על פי הסקר, שנערך על ידי מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, הציבור ספקן לא רק לגבי ראש הממשלה אלא לגבי ההליך הדמוקרטי כולו. אומנם רוב הציבור, 65%, מאמין בטוהר הבחירות, כלומר שהתוצאות שיתפרסמו ישקפו בדיוק את הצבעת הציבור, אך ליותר מרבע מהציבור אין אמון בכך.



זאת ועוד: 42.5% מהישראלים מעוניינים בממשלה בראשות נתניהו, בעוד 40.5% מעוניינים בממשלה בראשות יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ. לידיעת מנהלי הקמפיינים של שני המועמדים, אשר נלחמים בימים אלה על כל קול - פילוח לפי גיל מעלה כי ההעדפה לגנץ שכיחה יותר בקבוצות הגיל המבוגרות יותר, ואילו נתניהו מועדף יותר בשכבות הגיל הצעירות.



מספנות טיסנקרופ בקיל צילום: AFP
מספנות טיסנקרופ בקיל צילום: AFP



מי שצופה תזוזות חדות בעקבות הקמפיינים האגרסיביים שמתנהלים בישראל בחודשים האחרונים עשוי להתבדות: תוצאות הסקר מורות שרוב הציבור הישראלי נאמן למפלגה שעבורה התכוון להצביע מלכתחילה, אפילו אם הסקרים מנבאים שלא תעבור את אחוז החסימה. כך למשל אמרו 83% מבוחריה הפוטנציאליים של ישראל ביתנו ו־80% ממצביעי רע"ם־בל"ד כי לא יחליפו מפלגה, למרות התחזיות העגומות שמנבאים להן הסקרים. מצביעי מרצ, כולנו, גשר והימין החדש נאמנים אף הם לבחירתם, ואחוזים דומים נרשמו גם בקרב מצביעי ש"ס ומפלגת זהות. את הסיבה לדבקות זו במפלגת האם אפשר אולי להבין לאור הממצא שיותר ממחצית הציבור אינו מאמין לסקרים המתפרסמים לקראת הבחירות.



על פי הסקר, שבוצע לפני סוף השבוע הסוער האחרון, כ־%66 מהציבור היהודי ו־8% מהציבור הערבי סבורים שישראל פועלת באופן מתון מדי בעימותים עם הפלסטינים לאורך גדר ההפרדה ברצועת עזה. מנגד, 4% מהיהודים וכמעט מחצית מהציבור הערבי טוענים כי תגובתה של ישראל תקיפה מדי. רק 19% מהיהודים ו־14% מהערבים חושבים שתגובת ישראל לאירועים ליד הגדר הולמת.