הצוות ההנדסי של Space IL והתעשייה האווירית ביצעה היום (חמישי) בהצלחה את התמרון המכריע ביותר עד כה במסעה של החללית אל הירח - "לכידת הירח". מעתה, כשהחללית נלכדה בכוח המשיכה של הירח, היא תקיף אותו, ויחד איתו את כדור הארץ. 

עד כה החללית הקיפה במסלולים אליפטיים את כדור הארץ, ובתחילת השבוע הגיעה החללית בפעם האחרונה לנקודה הקרובה ביותר לכדור בארץ בהקפה האחרונה סביבו – 1,700 ק"מ בלבד, ומשם המשיכה בדרכה לנקודת המפגש עם הירח בטווח 400 אלף ק"מ. 
בשונה משבעת התמרונים שבוצעו עד כה, בהם הופעלו מנועים על מנת להאיץ את מהירותה של החללית, כעת הפעלת המנועים התבצעה בכדי להאט את מהירותה של בראשית ולאפשר לירח ללכוד אותה. במידה וההאטה לא הייתה מתבצעת כראוי, החללית הייתה עלולה לברוח מכוח הכבידה של כדור הארץ והירח ולהיכנס אל מסלול אחר לא רצוי מסביב לשמש, ובכך המשימה הייתה באה אל סופה. 
השמחה בחדר הבקרה לאחר הצלחת התמרון. צילום: סתיו נמר


הצלחתו של התמרון הכניסה את "בראשית" למסלול אליפטי סביב הירח בה הנקודה הקרובה (פרילונה) כ- 500 ק"מ מהירח והרחוקה (אפולונה) כ- 10,000 ק"מ. בשבוע הבא יתבצעו מספר תמרונים בכדי להקטין את ההקפות סביב הירח ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה 200 ק"מ מעל הירח. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח ימשכו כ-14 שעות, ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד. 


נחיתת החללית על הירח תשודר בשלושה מוקדים - בתעשייה האווירית בחדר הבקרה ישודר בלייב הנחיתה עצמה. נשיא המדינה, רובי ריבלין, יארח ילדים ובביתו יהיה שידור. מוקד אחרון בדיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, שם תהיה מסיבת נחיתה.

איש העסקים מוריס קהאן, אמר בתחילת המפגש לקראת התמרון המכריע: "אני מתרגש מאוד, זה רגע קריטי בשבילנו זה מרגש בשבילי, העובדה שהגענו לפה זה נס. אנחנו חייבים את זה לאנשים האלה שעשו את הכל מ-SPACE.IL והתעשייה האווירית. הייתי באייפאק, 20 אלף איש עמדו והריעו לישראל, ולאתגר שלנו ולחוצפה, ואמרו שהם איתנו. תמיכה מכל העולם וזה מדהים. נאס"א והעולם הכירו בנו. אנחנו חלוצים בחלל, מראים שמדינה קטנה יכולה לעשות דברים גדולים. מאמין שנעשה את זה. עשינו משהו גדול. אני מחזיק אצבעות ואני לא מאמין באמונות תפלות".

חדר הבקרה בתעשייה האווירית. צילום: סתיו נמר


עופר דורון מנהל מפעל חלל אמר בשיחה עם "מעריב אונליין", לאחר ההצלחה של לכידת הירח: "נורא מרגש עכשיו, יחסית היה רגוע במהלך התמרון עצמו. סך הכל החללית עברה נהדר וההתרחשות אחרי היא מדהימה, לא מהעולם הזה. מחכים לנחיתה, זה נורא מרגש. מכניס אותנו למועדון השבע. עד כה רק שבע מדינות הצליחו לעשות את זה. הפעם זו גם לא מדינה או סוכנות חלל עם תקציבי ענק, זו משימה פרטית. מאוד מרגש הישג ענק למדינת ישראל. כבוד גדול לצוותים שעשו את זה".
 
חושבים שההצלחה שלכם תעודד את המדינה להשקיע תקציבים בתחום החלל?
"ההצלחה הזאת וההשפעה שיש לה על החינוך יצעידו את המדינה להשקיע בחלל אזרחי. מאוד מקווה שזה יקרה".
 
אהוד חיון, מהנדס בתעשייה האווירית הוסיף: "עברנו אבן דרך משמעותית מאוד. כל ישראלי וכל יהודי שמסתובב בעולם יכול להיות גאה. אנחנו ב"היי" היום פשוט ככה. צריך רק להחזיק אצבעות שהשבוע יעבור בצורה חלקה ושהם יבצעו את כל התמרונים הנדרשים. זה די מדהים שזה תפס כותרות כל כך בזמן  הבחירות. זה בדיוק אפקט בראשית, בדיוק מה שיונתן, יריב וכפיר רצו לייצר".