דובר צה״ל, תא״ל רונן מנליס, חשף היום (חמישי) פרטים נוספים על מבצע ״זמר נגה״, שבמהלכו הושבה גופתו של זכריה באומל, שנפל במהלך קרב סולטן יעקב במלחמת שלום הגליל. מתדרוך שהעביר לכתבים צבאיים עולה כי מדובר היה במבצע משותף של אגף המודיעין של צה"ל וצבא רוסיה, שארך כשנתיים, ובמהלכו ניהלו הצדדים שיח מודיעיני פורה. לדבריו, מי שפעל בשטח זה הצבא הסורי, על סמך מידע מודיעיני של גופי המודיעין של צה"ל. ואולם, המשטר הסורי הכחיש מאוחר את דברי מנדליס, ומסר כי "לא היינו מודעים למבצע". 


מנליס הסביר כי במעלה הדרך היו מספר אכזבות, וציין כי המאמצים לאתר נעדרים נוספים יימשכו, זאת מתוך מחויבות למשפחות פלדמן וכץ, שיקיריהם טרם אותרו. לפי דובר צה"ל, מרבית הגופות האחרות נבדקו ולא נמצא קשר לחללי צה"ל אחרים.

בדובר צה"ל הסבירו כי הגופות אותרו כשהן קבורות בקרקע. הגופות שאותרו שאינן של חללי צה"ל יקברו בבית קברות למחבלים, אלא אם ברוסיה ידרשו פתרון אחר.

מנליס הדגיש כי היו מספר מבצעים, לא כולם בשליטת צבא סוריה במהלך השנתיים הללו, וכי השיח היה עם הצבא הרוסי בלבד. הוא הסביר כי בין השנים 2013-2015 רוכזו מאמצים רבים בנושא הזה, וב-2016 התפתח שיא ודיאלוג שהביא לשיתוף פעולה עם הצבא הרוסי. לאורך המבצעים בצה"ל חיפשו אחר שלושת הנערים, וההנחה הייתה שהם אמורים להיות באזורים סמוכים.

כשנשאל האם התזמון של הפרסום קשור לבחירות, דחה מנליס את הטענות בנושא, ואמר: "יש כאן פעולה עניינית לחלוטין. כל טענה היא משוללת יסוד לא אחראי על טענות שלא מגיעות ממני. אני חושב שהשיח הזה פוגע". לדבריו, הוא "דוחה על הסף כל מעורבות של החלטה פוליטית בשיקולי המבצע, שהתנהל במשך שנתיים, או השפעה מסוימת על עיתוי פרסומו".