לראשונה מאז המחאה החברתית בקיץ 2011 הוקם היום (חמישי) מאהל מחאה בשדרות רוטשילד, מול היכל התרבות בתאטרון הבימה. את המאהל, המונה כעשרה אוהלים, הקימו תושבים מיישובים בעוטף עזה, המוחים על מצב הביטחון באזור מגורם. האוהלים שהוצבו בשדרה שייכים כל אחד ליישוב אחר, ועשרות תושבים מתכוונים לשהות בה לפחות עד מחר בצהריים וייתכן שאף עד צאת השבת. 



מועמד כחול לבן לראשות הממשלה, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, הגיע למאהל המחאה ודיבר עם התושבים. "מצטער שאתם צריכים להיות כאן", אמר. "בשלושת החודשים האחרונים הייתי שש פעמים אצלכם. עוטף עזה, אתם חזית ישראל. ההערכה שלי אליכם היא לא רבה, היא מטורפת".
 
"אני מוקיר את החוסן שלכם", הוסיף. "אתה חלק מהפתרון והדרישה שלכם לביטחון צודקת. חייבים להגיב בעוצמה לטילים, חייבים לשחזר את ההרתעה". בהמשך, הוסיף גנץ עקיצה לעבר מסיבת העיתונאים שכינס נתניהו בשבוע שעבר, בה הזמין את "קפטן ג'ורג'", שפרסם ציוצים מסיתים בטוויטר. "כשאהיה ראש הממשלה אתם תהיו האורחים שלי, לא קפטן ג'ורג'", אמר. "אתם לא תצטרכו לרוץ אחריי, אני אבוא אליכם".
 
לדבריו, "אנחנו נהיה איתכם ולצידכם כל הזמן. יהיו מערכות קטנות ויהיו מערכות גדולות, אבל לא נרפה. אני לא מוכר לכם אשליות. אני רוצה שותפות איתכם בכל מצב, גם אם לא תצביעו לי. אני אוהב אתכם. אתם רוצים לחיות חיים נורמליים ואני גאה בכם". 
 
גנץ עם התושבים. צילום: אבשלום ששוני


תושבת ממפלסים פנתה לגנץ ואמרה לו כי "השנה האחרונה הייתה בלתי נסבלת. שתקנו המון זמן והשנה וחצי האחרונות היו בלתי נסבלות. עזה היא הבעיה של כל מדינת ישראל, החיים שלנו הפכו לבלתי שפויים. החלטנו להפסיק לשתוק, 50 דקות מת"א ואין ביטחון. כשיורים עלי התגובה תהיה כמו שיורים על כל מקום אחר במדינת ישראל".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הגיע גם הוא למקום ושמע את תלונות התושבים. "לא יכול להיות שאזרחים יחיו תחת ירי, זה לא הגיוני", אמר. "התפקיד של הממשלה הוא להגיד את האמת ולקבל החלטות. אנו מאמינים בניסיון להגיע לפתרון מדיני. חייבים להפוך את עזה לאזור נורמלי, כששני מיליון חיים שם ללא חשמל ומים - זה לא נורמלי".

"לא צריך לפחד מה יגידו", הוסיף גבאי. "כשלא מקבלים החלטות יש סבבים חוזרים. אנחנו כעת בעולם חדש של סבבים ארציים, הגיע הזמן להפסיק את הקלישאות של פוליטיקאים שבאים לדרום ואומרים שהם מחזקים את התושבים. אותי זה זה לא מחזק. חייבים לנסות להגיע לפתרון, יש לנו תכנית שנשענת על אנשים רציניים כמו עמיר פרץ, טל רוסו וחיים ילין".

"המצב בשנה האחרונה בלתי נסבל". ח"כ ילין. צילום: אבשלום ששוני


"גם פה יהיו טילים"

במהלך היום, זכו התושבים במאהל לקריאות עידוד מעוברים ושבים, כאשר רוכב אופניים קרא לעברם "אולי תבואו לגור בתל אביב?". חבר הכנסת חיים ילין, תושב עוטף עזה גם הוא, נכח במקום והשיב לו בחיוך כי "לא כדאי לכם, גם פה יהיו טילים". 

ילין אמר ל"מעריב" כי "אני מתחבר לתושבים שארגנו את המחאה. עברנו שנה קשה מאוד והתחושה היא של חוסר שוויון". לדבריו, "אחרי שירו שני טילים לעבר תל אביב, ועוד טיל לעבר השרון, צה"ל הגיב בתקיפות מאסיביות בעזה. אבל, למחרת האירוע בשרון, נורו שבעה טילים על שדרות וחמישה על עוטף עזה - בלי כל תגובה. זה שוויון?". 

תושבי הדרום במאהל המחאה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

 
"התחושה היא של אזרחים סוג ב'", הוסיף ילין. "במשך שנה אף אחד לא נותן מענה לטרור המתמשך. התושבים רוצים לספר כאן בתל אביב מה עובר עליהם, פוליטיקאים מקשת רחבה יגיעו לכאן והתקווה של כולנו היא שסוף סוף נוכל לחיות בשקט בעוטף עזה". 
איתי פכטר, תושב כפר עזה שהגיע למחות, אמר כי "אנחנו כאן כדי להבהיר שככה אי אפשר להמשיך. אנחנו דורשים שקט וביטחון בעוטף עזה, ורוצים להרגיש כאזרחים שווים כמו בכל מקום במדינת ישראל, לחיות בבטחה ובלי פחד. כשנורו רקטות לתל אביב והשרון, תקפו 100 מטרות. כשנופל פצמ"ר בעוטף, לאף אחד זה לא מזיז. אנחנו דורשים שוויון בין כל המקומות. דין עוטף עזה כדין תל אביב". לדבריו, "המצב בשנה האחרונה בלתי נסבל ועצוב מאוד שהגענו לזה". 
מחאת תושבי הדרום בשדרות רוטשילד. צילום: אבשלום ששוני


גפן חובה, תושבת מושב דקל, אמרה כי "אנחנו עייפים מלחיות מסבב לסבב, מבלון לבלון. מגיע לנו ביטחון שווה ושדין העוטף יהיה כדין תל אביב. מגיע לנו שהמדינה תיתן הגנה לכל התושבים באשר הם". 
 
"אין לנו תחושה שאנחנו חלק מהמדינה", הוסיפה. "אני לא מציעה פתרון, זה לא העניין שלי, אבל שיהיה שוויון בביטחון. אין קשר לבחירות, המחאה היא של כל השכבות, מימין ומשמאל. אין כאן שום אמירה פוליטית, אם יתפוצץ טיל על בית, זה לא משנה עבור מי הצביעו הדיירים".