חבר בוועד מארגני "צעדות השיבה" בגבול רצועת עזה אמר היום (חמישי) כי ישנן הנחיות מטעם המארגנים והפלגים הפלסטינים, להפסיק את שיגור בלוני התבערה ואת הפעילות של "יחידת התיזוז הלילית". ההנחיה ניתנה על רקע ההבנות ההולכות ומתגבשות בין הפלגים לישראל בתיווך המודיעין מצרי.
 
על פי הגורם, הצדדים השיגו הסכמה על כך שההפגנה מחר על הגדר תהיה ללא אלימות, כאשר המפגינים יורחקו מהגבול למרחק של לפחות 300 מטרים בעומק השטח. במקביל, ישראל התחייבה לא לפתוח באש חיה לעבר המשתתפים. הבנות אלה הושגו כבר בשבוע שעבר, לקראת "יום האדמה" בשבת שעברה, אך הופרו למרות ניסיונות אנשי חמאס לרסן את המפגינים, כפי שאמר דובר צה"ל בהודעה רשמית.
 
בדיווח ברצועת עזה נטען, כי על פי לוח הזמנים שקיבלו המצרים מישראל, בתוך שבועיים ישראל אמורה לאפשר הכנסה של חומרים דו-שימושיים, העלולים לשמש גם לפעילות עוינת. בנוסף, אמורים להיכנס לרצועה 100 מיליון דולר – 40 מיליון מקטאר בחלוקה שווה לפקידים, מובטלים, דלק ולעניים, ו-60 מיליון נוספים מהאיחוד האירופאי.
 

ביטאון חמאס "א-ריסאלה" דיווח, כי פרויקט העסקת המובטלים של האו"ם יעסיק 40 אלף תושבים, במקום 6,400. עוד נאמר, כי בתוך חצי שנה יופעל מחדש קו החשמל 161, שנמצא באחריות הרשות הפלסטינית, וכן יוקם מאגר דלק ענק במימון קטארי. מדובר במהלך שעשוי לשפר את אספקת החשמל לרצועת עזה. בנוסף, ישנה תוכנית להנחת צינור גז והקמת אזור תעשייה בקרני, במטרה לשפר את המצב ההומניטרי ברצועה. "אם ישראל לא תעמוד בהתחייבויות שלה, פנינו להסלמה", הזהיר הגורם.
 
בינתיים, ביום רביעי בלילה שוחח מנהיג חמאס איסמעיל הנייה עם אמיר קטאר תמים בן חמד, והודה לו על הסיוע לרצועה. בהודעה של לשכת הנייה נאמר כי מנהיג חמאס הציג בפני אמיר קטאר את "המאמצים שנעשים בימים האחרונים על מנת להגיע לנוסחאות הממלאות אחר הרצון של העם הפלסטיני, שנמצא תחת מצור". תמים, מצידו, הבטיח להמשיך בסיוע לתושבי הרצועה, ולעשות הכל על מנת להביא להצלחת מאמצי הרגיעה הנוכחיים.
 
הפרשן הפוליטי, ד"ר חוסאם דג'ני, העריך כי "הרגיעה תימשך עד לבחירות ולהרכבת הממשלה הישראלית החדשה, מאחר וישראל מעוניינת בה בתקופה זו, ואינה מעוניינת לפתוח חזית מול רצועת עזה. לאחר הקמת הממשלה הדברים יהיו תלויים בשני גורמים: הראשון, 'עסקת המאה' והיישום שלה, והשני אם הרצועה תהיה חלק עיקרי בעסקה זו, מה שיביא שוב להסלמה במצב הביטחוני. במידה ועזה תהיה מחוץ למשוואת עסקת טראמפ, הרגיעה תימשך לכמה חודשים, כאשר הממשלה החדשה בישראל תתמקד בחזית הצפונית".
 
מוסוטפא א-סוואף הדגיש כי הרגיעה היא אינטרס של שני הצדדים. "ישראל פועלת על פי עקרון האינטרסים, והיא זקוקה לתקופה של רגיעה", אמר הפרשן הפוליטי. "אני מאמין שהיא תכבד את ההבנות. השאלה היא, האם הרגיעה תימשך? אני בספק, ולכן התפקיד של ההתנגדות לצד המתווכים לשמור עליה. לדעתי, צעדות השיבה שנכנסו לשנה השנייה שלהן, הן שהכריחו את ישראל לפעול לכיוון הרגיעה".

"מתיחות רבה מאז שעות הבוקר". כלא קציעות. צילום: יהודה לחיאני


זר בלוני תבערה בקריית גת, מתיחות בכלא קציעות
 
בתוך כך, היום התגלה זר בלוני תבערה בבית העלמין שבקריית גת. תושבת העיר התקשרה למשטרה וחבלנים נטרלו את הנפץ. בנוסף, נמשכת המתיחות בכלא קציעות בנגב, והאסירים נמנעו מלצאת לספירה ביטחונית אתמול בבוקר לאות מחאה. הוועד לענייני אסירים ומשוחררים פלסטינים טען, כי היחידה המיוחדת של שב"ס פרצה לאגף 1 וערכה חיפושים בחפצים של האסירים הפלסטינים. 
 
לפי הדיווח, שב"ס סגר את האגף ופיזר את האסירים שהיו בו לאגפים אחרים. "ישנה מתיחות רבה מאז שעות הבוקר", נאמר בהודעת הוועד, לקראת שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים שתחל ביום ראשון הקרוב.
 
בשב"ס נמסר בתגובה, כי "שב"ס מבצע פעילויות מבצעיות על בסיס מודיעין כל הזמן בכל בתי הכלא ככל שנדרש, בנחישות ובמקצועיות וימשיך לפעול כך גם בהמשך".
 
ביום רביעי דיווחו הפלסטינים כי שלושה אסירים נפצעו בתאונה כאשר הועברו ברכב ליווי מקציעות לבית המשפט בבאר שבע. אולם, גורמים בשב"ס מסרו, כי "מדובר ברכב ליווי שנתקע בשל תקלה טכנית והוחלף באחר ללא תקלות. לא מוכרת לנו תאונה עם נפגעים". גורם בכיר בשירות בתי הסוהר מסר ל"מעריב אונליין", כי "הודעות הוועד לרוב הן פייק ניוז, שנובעות מרצון להתסיס את השיח בעניין אסירי חמאס".