הסלמה דרמטית: אחרי שנים של מאבק סמוי, מפקד הכוחות של מזרח לוב, ח'ליפה חפתאר הורה הלילה (שישי) לכוחות הקרקע שלו לעלות רגלית לבירת המדינה טריפולי, ובכך החריף את המצב בין כוחות ההתנגדות במדינה לממשלה הנתמכת על ידי הקהילה הבין לאומית המוכרת על ידי האו"ם כשלטון הלגיטימי של המדינה הצפון אפריקאית.

השאיפה של חפתאר היא לאגף את הבירה, כשכוחותיו מגיעים מדרום וממערב, כשהוא כובש עיירה אחת במרחק של כ-60 ק"מ מטריפולי לחנייה לילית, כך נמסר מבכירים בלוב. מדובר בהחרפה הדרמטית יותר במדינה הערבית מאז הפלת השלטון ב-2011 והדחת השליט דאז, מועמר קדאפי. הבירה טריפולי היא המטרה הנחשקת ביותר של הממשלה האלטרנטיבית שהקים חפתאר.

בשנת 2014, חפתאר כינס קבוצה של חיילים לשעבר בצבאו של הרודן המנוח קדאפי, ובקרב שארך כשלוש שנים כבש את העיר המזרחית בנגאזי, והשנה המשיך וכבש את רוב שטחיה הדרומיים של המדינה, המלאים בשדות נפט.

גנרל גוטרס מהאו"ם לצד ראש המשלחת ללוב. צילום: רויטרס


המתקפה הפתאומית הפתיעה את כוחות האו"ם, עליהם מופקד גנרל אנטוניו גוטרס, שטס ביום רביעי לטריפולי כדי לכנס אספה מיוחדת של הממשלה הלאומית המוכרת על ידי האירגון בלוב. גוטרס הסביר שהמצב בלוב זקוק לפיתרון פוליטי, ולא צבאי, כך נמסר מדוברות האו"ם בלוב. מנגד, כוחות המזרח בהנהגת חפתאר לא הראתה כוונות לעצור את העלייה הרגלית לבירה: "לצבאנו שמוצב בפאתי טריפולי, היום אנו מסיימים את מסענו", אמר בהקלטה שנמסרה לכלי התקשורת במדינה.

כזכור, מאז נפילתו של קדאפי, המדינה נחלקת פוליטית בין הפלג שתומך בממשלה שכוננה באישור האו"ם, לבין השלטון המקביל שנשבע אמונים לכוחותיו של חפתאר.