בזמן שאנחנו ממתינים להכרעת הבוחרים ורגע לפני הטקס שבו ינותחו הפערים בין תוצאות האמת לתחזיות שיובילו להלקאה עצמית שגרתית של חלק מאנשי התקשורת, אני חושב שראוי שבנימין נתניהו ייבחר שוב.

ראוי שנתניהו יישאר בכיסא ראש הממשלה, לא בגלל הערכים הנעלים שמהם הוא התפרק בקלות רבה במהלך הקמפיין; לא בגלל השקרים וההתגוללות על מתנגדיו; לא בגלל המדיניות, אם בכלל יש כזאת; ובטח לא בגלל הדוגמה האישית או המצפן המוסרי - מגיע לנתניהו לזכות בבחירות האלה רק כדי להתמודד עם כל מה שהוא רקח.

רק ביבי צריך לטפל במארג אנשי הימין הקיצונים שהוא עודד להיכנס לפוליטיקה. לתמרן בין איתמר בן גביר מעוצמה יהודית ודרישתו להיות חבר בוועדה למינוי שופטים, לבין רצונו של בצלאל סמוטריץ' להיות שר חינוך ולשנות את הקו שלאורו מתחנכים ילדי ישראל. רק נתניהו צריך לגשר בין נפתלי בנט, שדורש להפסיק את מה שהוא מגדיר כביזיון של מדיניות ישראל בעזה ומכוון לתפקיד שר הביטחון, לבין דרישה זהה של אביגדור ליברמן.

רק לנתניהו מגיע להתמודד עם המציאות הביטחונית בדרום. בזמן שהוא חותם על הסדר עם חמאס, שירה מאות רקטות השנה לעבר ישראל, ומסכים להעביר להם כסף כדי לקנות שקט בטווח הקצר, בן גביר מאיים שלא יתמוך בקואליציה שעושה הסכם עם ארגון טרור. מי יצליח לסדר את זה? רק ביבי.

רק לנתניהו מגיע להתמודד עם הדרישה של הימין החדש לחתום על סעיף בהסכמים הקואליציוניים שלפיו כל המפלגות ייתנו הרשאה לשרת המשפטים איילת שקד לבצע מהפכה במערכת המשפט ולהוביל לביטול האקטיביזם השיפוטי של אהרן ברק. כן, כולל שינוי שיטת בחירת השופטים והעברת פסקת ההתגברות הכוללת, שמאפשרת לכנסת למנוע מבג"ץ לפסול כל חוק, גם אם בעיני בית המשפט העליון הוא נותן פרשנות שגויה לערכים הבסיסיים ולחוקים שיש להם מעמד של חוקי יסוד.

רק לביבי מגיע להסביר איך הוא נכנע לתביעות של בנט ושקד, שמציגים אותו עכשיו כמו מנהיג רכרוכי שמבטיח ולא מקיים. רק לנתניהו מגיע להתמודד עם הפער בין תביעות ליברמן ומפלגתו בענייני גיור וגיוס, כשרות ותחבורה ציבורית בשבת לבין ההבטחות של הבלוק החרדי בממשלה.

רק נתניהו ראוי להתמודד עם מצבה של מערכת הבריאות שסובלת מתורים ומעומס במחלקות. רק נתניהו ראוי להתמודד עם אפשרות לגירעון בגובה 40 מיליארד שקל. רק נתניהו ראוי להתמודד עם "תוכנית המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להשכנת שלום עם מדינות ערב.

רק נתניהו ראוי להתמודד עם המפגש העתידי שלו עם גילת בנט. השבוע נחשף כי שרה נתניהו היא זאת שעמדה מאחורי הדרישה להשתלח ברעייתו של שר החינוך על היותה שפית במסעדה לא כשרה, וזאת אף שהיא ובעלה לא בודקים את תעודות הכשרות של המסעדות שאותן הם פוקדים בחו"ל. רק ביבי.

רק נתניהו ראוי להתמקח עם משה פייגלין, האיש שהתמודד מולו על ראשות הליכוד, שאומר שהוא ראש ממשלה חלש וסחיט ושהצליח להשפיע על הליכוד מבפנים. רק נתניהו ראוי לקבל ממנו תכתיבים בנושאים כלכליים ולגרום לקנאביס להפוך לחוקי, תנאי בל יעבור של פייגלין לכניסה לממשלה עתידית. רק דמיינו את ההצבעה של נתניהו, בנט, ליצמן, דרעי, ליברמן, שקד, מירי רגב, סמוטריץ' ובן גביר בעד גראס. תמונה שלא תישכח במהרה. ימין חזק.

רק נתניהו ראוי לנקות את מה שהוא השאיר אחריו. רק לו מגיע להיגרר למו"מ קואליציוני מתיש, ואחרי פשרות וויתורים ערכיים - להתמודד בשימוע, ואחר כך אולי בבית המשפט, מול חשדות כבדים לשוחד. רק ביבי. נתניהו ראוי, כי זו - על פי כל ההערכות - תהיה קדנציה קצרה, שבסופה יידרש לעמוד במבחנים משפטיים שיקשו עליו להמשיך לכהן. רק נתניהו ראוי להתמודד עם המציאות שבה בחרנו ראש ממשלה עם אזיקים, שיכולת התמרון שלו מול איראן, חמאס וטראמפ מוגבלת ביותר.

מצד שני, אם באמת מדובר בכהונה קצרה בת שנה או שנתיים, זו תהיה תקופת מבחן לא רעה לבני גנץ. אנחנו נראה איך הוא מתמודד באמת. האם יעזוב כמו במיזם העסקי האחרון שלו, האם הוא בנוי לנהל מערכה ארוכה ולהפסיד, האם הוא צומח להיות ראש אופוזיציה יעיל, שמצליח לחבר את המרכז והשמאל, להציג מדיניות חלופית ולמרר לנתניהו את החיים. אז נוכל לברר אם הוא בא רק לעשות אקזיט וללכת. אם הוא יישאר, נקבל אותו עוד שנתיים כמתמודד בשל עם נבחרת מרשימה מול יורשי נתניהו.

הכל עוד יכול להשתנות. נתניהו יכול להיכשל. ואפשר, גם אם לא סביר, שבסוף עוד יהיה חיבור. אבל אם בסוף המנצח בבחירות הללו יהיה נתניהו, יידעו תומכיו ששמחת הניצחון המתוקה תימהל בדאגות, ויידעו המפסידים שראוי כי יתמודד עם כל מה שעשה עד כה.

[email protected]