פחות מ-36 שעות לפני פתיחת הקלפיות, מערכת הבחירות נכנסת לישורת האחרונה בהחלט. במפלגת כחול לבן קיימו היום (ראשון) בגני התערוכה בתל אביב את כנס הפעילים האחרון בהשתתפות המועמד לראשות הממשלה בני גנץ, שותפיו להנהגה יאיר לפיד, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. לכנס הגיעו על מנת להביע תמיכה גם הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, שאול מופז, ודן מרידור שר האוצר לשעבר בממשלת נתניהו הראשונה. 


לאחר דברים שנשאו מופז, מרידור ועמוס ידלין, גנץ פתח את את נאומו בכנס ואמר: "ברשותכם רוצה להתחיל עם שתי בשורות: קודם את הפחות טובה. עוד לא ניצחנו. והטובה: ננצח". את דבריו ליוו קריאות 'מהפך' ו'להחליף את השלטון'.
 
"אכן, אמרנו שאנחנו מטר מהניצחון. אבל אנחנו עדיין לא שם. האמת, ירדנו, אנחנו 90 סנטימטר מהניצחון, אנחנו מתקדמים אליו אבל אני נורא מבקש - לשמור על המורל אבל לשמור על התנופה כי יש לנו עוד יום וחצי לממש את המשימה הזאתי. והמשימה היא נורא חשובה, היא מורכבת מהמון פרטים, מהמון משימות, מהמון הרכבים ופעילויות פוליטיות ולאומיות. כל זה נכון. אבל מעל כולם, אנחנו חייבים להחזיר את התקווה המעשית למדינת ישראל. זו המשימה שלנו וזה מה שאנחנו הולכים לעשות".

צילום: אבשלום ששוני


עכשיו עברנו תקופה יפה, שבה ראינו דברים שלא ראינו כבר שנים רבות בארץ, של התעוררות בכל הערים ובכל המגזרים והקהילות. באמת אנשים כמהים לקראתנו וזה כיף לראות את זה. אני חושב שיריבינו הפוליטי בנימין נתניהו מבין את העניין הזה ועושה כל מה שהוא יכול. מה שאנחנו רואים בימים האחרונים, ביידיש קוראים לזה גוועאלד, בעברית קוראים לזה אוכל את כל המפלגות הקטנות שבצד שלו. אנחנו לא ניתן לו להיות המפלגה הכי גדולה כי אנחנו נהיה המפלגה הכי גדולה".

"אנחנו מרגישים את הסחף הזה לא רק כאן, אלא בכל אחד מהמקומות שאנחנו נמצאים. אין אחד שמסתובב ולא מרגיש את זה, אנשים מגיעים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מכל המרחב החברתי של מדינת ישראל, מזהים הזדמנות וניגשים אלינו. למה אני בטוח שננצח ולמה הם ניגשים? כי הם באמת מאמינים לנו שאנחנו באמת שמים את ישראל לפני הכל. אנחנו לא עם עצמנו, אנחנו בשבילם, בשביל עתידם. אנחנו באמת באים לעבוד עבור מדינת ישראל והם מאמינים לנו".

"אני רוצה להגיד לכם שיש כאן צורך היסטורי לממש שינוי במדינת ישראל, צורך היסטורי, לא פחות מזה. אנחנו מציעים ברית של תקווה, לקחנו מטר אחורה, התחברנו אחד לשני, אנחנו מדברים עם אנשים אחרים ומבינים שזה לא רק האג'נדה של העשייה שלנו והמפלגה שלנו, אלא אג'נדה של כל החברה במדינת ישראל. אנחנו מבינים שאם לא נעשה זאת ולא נממש את התקווה הזו, לא משנה כמה יירדו עלינו וישסו אותנו, אנחנו לא נרד מהמטרה להגיש תקווה למדינת ישראל".

צילום: אבשלום ששוני
 
"אם לא נעשה את זה, אז תהיה פה ברית של קיצוניים. אנחנו לא מוכנים תמורת מבצר משפטי להפקיד את הידיים של שלטון המדינה בידיים קיצוניות, גזעניות, שעלולות להפוך את האופי הדמוקרטי והציוני של ישראל למשהו אחר. לכן, ביום שלישי משנים את התמונה הזו".

"ומה שנעשה ביום שלישי, ניקח את ההגה לידיים. במקום שחיתות, ננגיש יושרה. במקום הסתה ופילוג, ננגיש ערבות הדדית ואכפתיות. אני מתכוון שיתווסף קבינט נוסף למדינת ישראל, לא רק המדיני ביטחוני והחברתי כלכלי ולא רק תשתיתי שאמרנו בחזון המאה. אני אקים קבינט פיוס לאומי, יישבו בו כולם, נתחיל לדבר אחד עם השני. די כבר. ולכן, חברים, אנחנו ניקח את השלטון ונשים כמו שאמרנו את ישראל לפנינו. נפעל עבור האזרחים בכל האחד מהתחומים שהבטחנו. יש פה צמרת ביטחונית חסרת תקדים, עם היקף ניסיון חסר תקדים, שיודע בדיוק מה לעשות. לצד זאת, נדע לטפל בדברים האחרים שמהווים את הכוח הכולל של המדינה - החינוך, התשתיות, המשפט, הצדק, הדמוקרטיה, בריאות, כל מה שקשור בכך. אנחנו הולכים לטפל באזרחי מדינת ישראל, זו המשימה שלנו".
 
בפתח הכנס, עלה מופז לבמה על מנת להכריז על תמיכתו בכחול לבן. "אנו מבקשים ממנהיגינו שיהיו בני אדם, דוברי אמת, צנועים, עם חמלה, ואדם שפיו ולבו שווים, שיתנו דוגמה אישית. את כל זה יש בשפע לבני גנץ", אמר, "יש בו את הלהט לדאוג לדור הצעיר, לבריאות. הוא לוחם, הוא יעשה כל מאמץ להאיר תקווה. מאות ואלפי חיילים הלכו אחריו. יש על מי לסמוך".

ראש אמ"ן לשעבר, עמוס ידלין, שהיה בבחירות הקודמות מועמד המחנה הציוני לשר ביטחון, הכריז גם הוא על תמיכה בכחול לבן. "אין אנשים ראויים יותר, נחושים ואמיצים לנווט את דרכה של  מדינת ישראל. ראיתי את האנשים האלה בדיונים הכי קשים ומורכבים. ראיתי אותם מקבלים החלטות קשות ואמיצות. מעולם הם לא ברחו מאחריות. אם גנץ יהיה ראש ממשלה - אשן יותר טוב בלילה".

דן מרידור אמר בדבריו כי תנועת הליכוד, בה הוא היה חבר, זנחה את ערכי הדמוקרטיה. "הגעתי בדאגה ובתקווה. קשה לי מאוד עם מה שקרה עם התנועה שלי - הליכוד. הרבה שנים הייתי שם. לאן הידרדרנו? תוקפים את בית המשפט ואכיפת החוק. הערכים של דמוקרטיה ועצמאות בתי המשפט תחת מתקפה. אנו בצומת הכרעה. המשך אי העשייה יוביל אותנו למדינה אחת עם שני משטרים, להמשך השחיתות. המשך הדרך הנוכחית היא לגיטימציה לשחיתות", אמר מרידור.


ידלין. צילום: אבשלום ששוני


מופז. צילום: אבשלום ששוני


מרידור. צילום: אבשלום ששוני


מנגד, מוקדם יותר הזהיר נתניהו ראשי רשויות שתומכים בליכוד, בכינוס במעון ראש הממשלה בירושלים: "הייתי ב-1999. כרגע אני מזהה בעיה דומה. אם לא משנים כרגע את המגמה - אנחנו הולכים להפסיד. הנשיא ריבלין אמר דבר פשוט. אם אין 61 ממליצים אז המפלגה הגדולה מנצחת ומרכיבה ממשלה. אין לנו 61. פייגלין מסרב להתחייב. במצב שאין גוש אז לפיד וגנץ הם המפלגה הגדולה. כך לפי הסקרים בתקשורת וככה לפי הסקרים שלנו". 

עוד הוסיף: "בסקרים בקרב אנשים שאומרים שהם בטוח הולכים להצביע, הפער גדל אף יותר. ב-2015 זיהיתי את אותה בעיה כשבוז׳י וציפי הובילו בסקרים. התקשורת אז לא הסתירה את השמחה שלה שהשמאל הולך לנצח. היום קורה אחרת. לפיד וגנץ הולכים לנצח, אבל התקשורת למדה את הלקח והיא מנסה להרדים את האנשים שלנו ואומרת שהליכוד ינצח. ממתי התקשורת מעודדת את הליכוד? רק כשהיא רוצה שנפסיד. מוכרחים להעיר את האנשים. מוכרחים להעיר אותם להצביע לליכוד. ההבדל היחיד בין 2015 להיום זה שהתקשורת למדה את הלקח. לכן הם לא מפסיקים להגיד שאנחנו מנצחים כי יש לנו גוש. הם יודעים שאין לנו גוש. הם מראיינים את פייגלין ויודעים שהוא לא מתחייב לנו. לכן ביקשתי לקיים עכשיו אתכם כינוס חירום כדי להעיר את האנשים שלנו ולהציל את שלטון הימין. זה מה שצריך לעשות עכשיו וצריך לעשות את זה מהר כדי שהליכוד תהיה המפלגה הגדולה ביותר. זאת הדרך היחידה להקים ממשלת ימין ולמנוע את הקמת ממשלת השמאל של לפיד וגנץ יחד עם מרצ, העבודה ובתמיכת המפלגות הערביות".