יום לפני הבחירות לכנסת וכמעט חצי מיליון ישראלים עדיין מתלבטים במי לבחור ומחכים עד לרגע האחרון. עם מספר המנדטים שבידיהם יתכן שהם יכריעו את תוצאות הבחירות. רבים מביניהם מתלבטים בין שתי המפלגות הגדולות - הליכוד או כחול לבן - לא מעט מביניהם עדיין מתייעצים, מתווכחים ואפילו שוקלים לא להגיע לקלפי בכלל. מדוע הישראלים מתלבטים? האם מערכת הבחירות הסוערת שתסתיים מחר הביאה לשיעור גבוה יותר של מתלבטים? ומה מידת ההשפעה שלהם על תוצאות הבחירות?



"אני שוקלת להגיע אל מאחורי הפרגוד ולעשות אן-דן-דינו", אומרת חני לוי, תושבת ראש העין בת 35. "אני באה מבית ליכודניקי. כל בני משפחתי מצביעים לביבי. בן זוגי דווקא מצביע לגנץ, והוא עושה לי תעמולת בחירות בבית, אבל זה לא עוזר. נשמע לי שכולם אותו הדבר ויום אחרי הבחירות הם ישכחו את מה שהבטיחו. אני במחנה יאיר, הצבעתי לו בבחירות הקודמות, אני מאמינה בו בעיניים עצומות, אז כנראה שבסופו של דבר אצביע לכחול לבן".



גם שלי הראל, בת 25 מתל אביב, מתלבטת. "בין גשר לכחול לבן", היא מגלה. "בקיץ האחרון הקמתי רשימת נשים שהתמודדו למועצת העיר תל אביב כך שחרטתי על דגלי את נושא הנשים בנקודות ההשפעה. לכן אני רוצה לתת את קולי לאישה. אורלי לוי-אבקסיס היא בין הנשים היחידות שמובילות, לצד תמר זנדברג, שלא תואמת את השקפת עולמי במלואה. לוי-אבקסיס משקפת את רוב הדעות שלי. השיקול מנגד הוא שעל פי הסקרים, היא לא תעבור את אחוז החסימה ואז זה קול שאבד, ואני מאמינה שחילופי שלטון ייטיבו עם נשים, לכן העדיפות השנייה שלי היא רשימה שתחליף את השלטון הקיים".



שלי הראל. צילום: דבורה אורבך



הראל אומרת שהיא מכירה את המצעים של כל המפלגות. "בשלב הזה אין משהו שהמועמדים יעשו שיכול לחדש לי", היא מסבירה. "אני פשוט אלך עם הלב. כנראה שאצביע לאורלי לוי-אבקסיס".



גורם משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות של המתלבטים הוא הסקרים. מי מוביל כרגע, מי נמצא באיזה גוש, מי לא עובר את אחוז החסימה.


מינה צמח, המנהלת המדעית של מכון מדגם, מסבירה: "מרבית הישראלים מתלבטים בין הצבעה אסטרטגית לאידיאולוגית. רוב ההתלבטות נעה בתוך הגוש. שיעור המתלבטים עומד, נכון ליום חמישי שעבר, על בין 6% ל-7%, שהם בין 8 ל-9 מנדטים, במגזר היהודי. בקרב המגזר הערבי מדובר באחוזים יותר גבוהים של מתלבטים ובאחוזי הצבעה נמוכים יותר".



צמח מסבירה שתוצאות הסקרים שהיא מפרסמת כבר מכילים את קולות המתלבטים. "יש לנו שאלות עזר, שבאמצעותן אנחנו 'מפצחים' את המתלבטים, כמו בין מי למי אתה מתלבט", היא אומרת. "בעזרת שאלות כאלה אנחנו מצליחים להבין למי יצביעו, כך שהסקרים שאנחנו מציגים מורכבים גם מהמתלבטים". צמח מפתיעה ואומרת: "במערכת הבחירות הנוכחית אין יותר מתלבטים מאשר במערכות קודמות ואולי אפילו מעט פחות. הקיטוב החזק שקיים הפעם בין שני המחנות העלים את המרכז. במקום זה יש מחנה בעד ביבי ומחנה נגד ביבי, והמצביעים מרגישים שהם צריכים להכריע בין השניים".