בתום מערכת בחירות סוערת, רוויית התקפות אישיות והשמצות, יוכלו מחר 6,339,729 אזרחי ישראל בעלי זכות הצבעה לגשת לקלפיות לבחור את נציגיהם לכנסת ה־21 מתוך 41 רשימות מתמודדות. ההצבעה תיערך ב־10,460 קלפיות ברחבי הארץ, מהן 3,940 קלפיות נגישות ו־2,189 קלפיות נגישות מיוחדות.



שעות ההצבעה


הקלפיות ייפתחו מחר ב־7:00 בבוקר ויינעלו ב־22:00 בלילה. ביישובים קטנים (עד 350 תושבים), בבתי סוהר ובבתי חולים ההצבעה תתקיים מ־8:00 בבוקר עד 20:00 בערב.



אחוז החסימה בבחירות הפעם עומד על 3.25% מסך הקולות הכשרים, שמוערכים כ־4 מנדטים. יום הבחירות הוא יום שבתון על פי חוק, אך פועלים בו כסדרם, לפי קביעת ועדת הבחירות המרכזית, שירותי חירום, חנויות מזון – עד 12:00 בצהריים, תחבורה ציבורית, אמצעי תקשורת, מסעדות, בתי מלון, חניונים, תחנות דלק וגם שירותי קבורה.



ספירת הקולות


לאחר סגירת כל קלפי חברי ועדת הקלפי סופרים את הפתקים, מסמנים בטבלה את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה, משווים את המספר למספר בעלי זכות ההצבעה בקלפי ומסכמים את התוצאות. הרישומים מועברים לוועדת הבחירות האזורית לבדיקה. התוצאות מוזנות למחשב המחובר למחשבי ועדת הבחירות המרכזית. במקביל, תתחיל מחר בלילה במשכן הכנסת ספירת הקולות במעטפות הכפולות שבהן הצביעו חיילים, שוטרים, סוהרים, אסירים, חולים וצוותי רפואה בבתי החולים וכן שליחים ישראלים בחו"ל.



בשל הכמות הגדולה של המעטפות הכפולות וריבוי הרשימות שהתמודדו, תוצאות האמת יתעדכנו באתר האינטרנט של הוועדה בכל שעה.


התוצאות הסופיות והרשמיות של הבחירות יפורסמו בתוך שמונה ימים מיום הבחירות. כשבוע לאחר פרסום התוצאות יטיל הנשיא את תפקיד הקמת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, לאחר התייעצות עם ראשי ונציגי הסיעות שנבחרו.



פתקים של רשימות לכנסת. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
פתקים של רשימות לכנסת. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90



קולות החיילים


תהליך ההצבעה בצה"ל כבר בעיצומו, לאחר שבמוצאי שבת נפתחו הקלפיות הראשונות עבור משרתים אשר לא יוכלו, מסיבות מבצעיות ואחרות, להצביע ביום הבחירות.



אתמול סיירו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, ומנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, בקלפי במחנה עופר ופיקחו מקרוב על תהליך ההצבעה.



בצה"ל יפעלו כ־640 קלפיות. החיילים יצביעו במשך 72 שעות בשבעה פיקודים וזרועות (הפיקודים המרחביים, פיקוד העורף, זרוע היבשה, חיל הים וחיל האוויר). הפיקודים חולקו ל־55 אזורים נוספים שבהם מונו קציני בחירות אזוריים ויחידתיים. כדי לאפשר לכל חיילי צה"ל לממש את זכות הצבעתם, בבסיסים ייפרשו כ־130 קלפיות ניידות במוצבים וביחידות מרוחקות.



מדגמי הטלוויזיה



ערוצי הטלוויזיה השונים נערכים לפרסם מחר בשעה 22:00 מדגמים ראשונים של תוצאות הבחירות. חטיבת החדשות של תאגיד השידור הישראלי "כאן" תשדר את המדגם מאולפן שקוף, על רקע חומות ירושלים. לרגל הבחירות ייצבעו החומות בצבעים חגיגיים, ובאולפן יוצגו בכל המשדרים נתונים מלווים בעיצובים גרפיים ובטכנולוגיית מציאות רבודה.



המדגם של "כאן 11" יוקרן בשעה 22:00 על חומות ירושלים, ויועבר בשידור חי במשדר מיוחד. את המדגם תבצע חברת קנטר TNS בראשות דודי חסיד. במסגרת המדגם ייפרשו קלפיות מדגם ביותר מ־60 קלפיות אמת ברחבי הארץ. חברת החדשות תשדר בערוץ 12 בשעה 22:00 את מדגם הבחירות של ד"ר מינה צמח ומנו גבע מאולפן שנבנה ברחבת הכנסת, בהובלת יונית לוי ודני קושמרו. אחריו תגיע תגובה ראשונה הולמת לתוצאות של צוות "ארץ נהדרת".



חדשות 13 ישדרו בשעה 22:00 מדגם בחירות של פרופ' קמיל פוקס, שיועבר בשידור חי ממרכז הבחירות שהערוץ בנה במיוחד. את השידור תוביל ממרכז הבחירות תמר איש שלום, כשלצדה בשטח טלי מורנו. אליהן יצטרפו, בעשרות נקודות שידור ברחבי הארץ, לאורך כל הלילה עד תוצאות האמת – פרשני וכתבי חדשות 13. המדגם של פרופ' פוקס יתבסס על כ־70 קלפיות אמת שיוצבו בכל רחבי הארץ. זהו המדגם הנרחב ביותר שנעשה בבחירות בישראל.