הם מלאי דריכות ומתח לקראת תוצאות הבחירות לכנסת. הם מצפים לשינוי. מקווים למהפך. מתפללים לפנים חדשות בממשלה הבאה. "הם" – הרוב הגדול מבין אלה הנמנים עם הממסד היהודי המאורגן בניו יורק. בכירים יהודים, רבנים, עסקנים קהילתיים, אנשי אקדמיה. ביניהם גם מי שמזוהים וידועים כבעלי השקפות ימניות. "ישראל צריכה, זקוקה וראויה להנהגה פוליטית חדשה ורעננה", זהו המסר העולה מכל שיחה, המשתמע מכל תגובה המתייחסת לתוצאות הבחירות בארץ.



בחלקם הגדול, מעדיפים המגיבים להפגין נאמנות לעקרון שאין מתערבים בפוליטיקה הפנימית בישראל ומבקשים להעלים את זהותם. אבל יש מי שסבורים שאירוע כל כך מרכזי ומשפיע על עתיד המדינה. מעניק להם רשות ואפילו חובה לדבר בשמם.



בשיחות עם בכירים יהודים ופעילים בקהילה מתברר שהם לא מתעניינים בתיקים 2000 או 4000 ואינם יודעים הרבה, אם בכלל, על פולמוס הצוללות. הנושא הקובע את ציפיותיהם מתוצאות הבחירות הוא הקרע והנתק שנוצרו בין ישראל לקהילה. בנושא זה, האשם והאחראי בעיניהם הוא בנימין נתניהו.



נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



אם נתניהו היה מתמודד בבחירות בקהילה, הוא לא היה עובר את אחוז החסימה. בשיחות באות לידי ביטוי כמעט בהסכמה כללית צפיות ותקוות שתוצאות הבחירות יניבו ראש ממשלה חדש. "אני אורתודוכסי וימני בדעותיי הפוליטיות. אבל אני חושב שנתניהו חייב ללכת. הוא זנח והפקיר את היחסים בין ישראל לקהילה", אמר בכיר יהודי, בעל עמדה בכירה ומשפיעה בארגון מרכזי.



"אני רוצה את בני גנץ כראש ממשלה", אמר בשיחה עמו סימור רייך, פרקליט ידוע, פעיל מוערך שכיהן בעבר כיו"ר ועידת הנשיאים. "נתניהו מלא מטראמפ. מפיץ פייק-ניוז, מסית, מגזים. מוכן לשתף פעולה עם יורשי כהנא. ישראל זקוקה לפנים חדשות".



"מה שרוב היהודים בקהילה מצפים מתוצאות הבחירות הוא דבר פשוט. הם רוצים ניצחון לגנץ", אמר בשיחה עמו אריק יופה, מי שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. "הם רוצים מישהו שאכפת לו ושדואג לתפוצה היהודית. מישהו שמוכיח מאמץ להגיע להסכם עם הפלסטינים, גם אם הסכם כזה רחוק, הם רוצים מישהו שמקיים ומטפח מגעים עם רפובליקנים ודמוקרטים ואיננו סתם פודל של טראמפ".



עמי הירש, רב של בית כנסת רפורמי מרכזי בניו יורק, נפגש לא מכבר עם נתניהו כשעמד בראש משלחת של עסקנים. "היתה לנו שיחה טובה איתו", סיפר. אבל גם הירש מצפה לראש ממשלה ש"יגלה רגישות ליחסים עם התפוצה ויהיה מקובל על הרוב הגדול ביהדות אמריקה שהוא לא אורתודוכסי. אני מקווה שהממשלה הבאה תקיים ותיישם את הסכם הנגישות לכותל המערבי".