מערכת הבחירות הנוכחית שוב הוכיחה עד כמה משמעותיות, הרשתות החברתיות, בעיצוב דעת הקהל והעברת המסרים למצביעים פוטנציאליים.


"המדיה החברתית שינתה מספר דברים משמעותיים במשחקי התעמולה", אומרת סטפני שגב, מנהלת קרייאטיב בחברת הסטארט-אפ Promo.com, שבנתה פלטפורמה ליצירת תוכן ויזואלי לעסקים ומפרסמים, "קודם כל, היכולת והצורך לתכנן מבעוד מועד פוחתת. עולם הדיגיטל מאפשר לשנות, להחליף ולחדד מסרים תוך כדי תנועה. בנוסף, הנגישות של הפוליטיקאים לאזרחים היא גדולה הרבה יותר, כאשר הפנייה ברשתות היא בלתי אמצעית וישירה"


שגב, שהחברה שבה עובדת מתמחה ברשתות החברתיות, מתייחסת לעובדה שכלים כמו האינסטגרם והסטורי הפכו לכלי ניגוח נגד יריבים פוליטיים ובחודשים האחרונים ראינו לא מעט סרטונים ערוכים ומודעות מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בני גנץ ויאיר לפיד, אבי גבאי, משה כחלון ועוד. בעולם הדיגיטל הם יכולים לזנוח את הגישה הממלכתית, ויש לא מעט דוגמאות לכך", אומרת שגב, "נתניהו מעלה תכנים רבים לסטורי, מירב מיכאלי עונה מדי יום חמישי על שאלות גולשים באותה הפלטפורמה וסתיו שפיר משתפת בלייב את חוויות היום יום שלה". שגב, מצביעה על שינוי נוסף. "בעבר, סרטוני התעמולה היו רק בטלוויזיה, היום כשהם נמצאים בכל מכשיר סמארט-פון וניתן להגיב, השיח הופך למידי וערני הרבה יותר. הדברים האלה עשויים להיות אלו שהכריעו את ההתמודדות".


אם עד לפני כמה שנים הפעילות במדיה החברתית כיוונה בעיקר לקהל הצעיר, היום מובן שהפנייה היא לכל הקהלים. "פוליטיקאים רבים הצטרפו לטרנדים חמים ברשת, בדיוק כמו הפרשיה שהייתה עם רותם סלע וכמות התגובות שהיא גררה אחריה. זירת הדיגיטל היא עוגת החתונה של מערכת הבחירות הנוכחית וכולם רוצים פרוסה", מדגישה שגב.


תופעה נוספת מעניינת אותה מזהה שגב לאורך כל קמפיין הבחירות הנוכחי, היא השימוש בהומור ככלי תעמולה. "כדי לעצור את הגלילה האינסופית ברשתות החברתיות צריך לעשות משהו מיוחד", היא אומרת. "השימוש בווידאו הוא בהיקפים נרחבים הרבה יותר וההומור הופך להיות חלק בלתי נפרד. נפתלי בנט יישם זאת בסרטון בו הוא מבקר מצביע ליכוד, בני גנץ התבדח על הגובה שלו ויש עוד דוגמאות רבות מכל רחבי הקשת הפוליטית. אותו הומור, מצליח לתפוס את תשומת הלב וייתכן שגם ישפיע על הפתק שנשים היום בקלפי".