רגע האמת הגיע: מפלגת כחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר בישראל, כך קבעו הערב (שלישי) מדגמי חדשות 12 ו-11, בעוד שמדגם חדשות 13 מצביע על שוויון 36 בין המפלגות. המדגם הדרמטי ביותר הוא זה של חדשות 12, שקובע כי מתקיים שוויון בין גוש הימין לגוש השמאל.



לפי המדגם של חדשות 12, כחול לבן בצמרת עם 37 מנדטים, בעוד שהליכוד במקום השני ברשימה עם 33 מנדטים בלבד. המפלגות שנמצאות בהמשך הרשימה הן יהדות התורה וחד"ש-תע"ל עם 7 מנדטים, ומיד אחריה העבודה וש"ס עם 6 מנדטים. את הרשימה סוגרות איחוד מפלגות הימין, מרצ, חד"ש, ישראל ביתנו ובל"ד-רע"מ עם 5 מנדטים, כשהאחרונה ברשימה היא כולנו עם 4 מנדטים. לפי המדגם, הימין החדש, זהות וגשר לא עוברות את אחוז החסימה.
 לפי מדגם חדשות 13, הליכוד וכחול לבן צמודות בצמרת, כאמור, עם 36 מנדטים לכל אחת מהן, בעוד שהעבודה זוכה ל-7 מנדטים, כמו גם יהדות התורה, חד"ש-תע"ל וש"ס. איחוד מפלגות הימין, לעומת זאת, זוכה ל-4 מנדטים, בדומה למפלגות הימין החדש, מרצ, כולנו וישראל ביתנו. זהות, גשר ובל"ד לא עברו את אחוז החסימה. 

לפי מדגם כאן 11, כחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר עם 37 מנדטים, ומיד אחריה הליכוד עם 36. המפלגה השלישית בגודלה היא מפלגת העבודה, עם 8 מנדטים, בעוד שהמפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, זכו ל-7 מנדטים. המפלגה השישית בגודלה היא חד"ש-תע"ל, עם 6 מנדטים, ולאחריה מרצ, כולנו ואיחוד מפלגות הימין עם 5 מנדטים, כשאת הרשימה סוגרת ישראל ביתנו עם 4 מנדטים. המפלגות שנותרו בחוץ הן הימין החדש, גשר, זהות ובל"ד. כמו כן, לפי המדגם, גוש הימין מוביל עם 64 מנדטים לעומת 56 לגוש השמאל.

 

אחוז ההצבעה במהלך היום היה נמוך מהרגיל, במיוחד במגזר הערבי, והסתכם, נכון לשעה 20:00, ב-61.3%, זאת בהשוואה ל-62.4% בבחירות 2015. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, החליט, באופן יוצא דופן, כי פתקי הצבעה שיש בהם חור מזערי או שקושקש עליהם במטרה לגרום לפסילת הפתק יוכשרו. כמו כן, הוחלט כי לא ייפסלו פתקים שאינם זהים לפתקים שאישרה הוועדה. הכוונה היא למקרים שבהם סדר המילים בכינוי הרשימה שונה או הושמטו מילים מהכינוי. 

 
השופט הסביר כי בוועדה הצטברו תלונות רבות על השחתת פתקי הצבעה או על הצבת פתקי הצבעה שונים ממה שאישרה הוועדה, ועל כן לצורך שמירה על טוהר הבחירות ומימוש רצון הבוחר באופן המיטבי, הוא החליט שפתקים כאלה לא יפסלו. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של מפלגת כחול לבן, שטענה כי אלפי פתקים שלה הושחתו בצורה דומה, במטרה לגרום לפסילתם.
 

חגיגות במטה כחול לבן. צילום: אבשלום ששוני
חגיגות במטה כחול לבן. צילום: אבשלום ששוני


מטה הליכוד. צילום: אלוני מור
מטה הליכוד. צילום: אלוני מור


מטה איחוד מפלגות הימין. צילום: לירון מולדובן
מטה איחוד מפלגות הימין. צילום: לירון מולדובן





ברחבי הארץ פעלו בסך הכל 10,720 קלפיות, שנפתחו בשעה 7:00 ויינעלו בשעה 22:00. ביישובים הקטנים, בבתי הסוהר ובבתי החולים הקלפיות היו פתוחות מהשעה 8:00 עד השעה 20:00. 



במהלך היום הזהירו מימין משמאל מאחוזי ההצבעה הנמוכים. במסגרת זו, כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דיון חירום בלשכתו במהלך שעות אחר הצהריים, וטען כי אחוזי ההצבעה בקרב מעוזי השמאל גבוה באופן משמעותי מאלו שבמעוזי הימין. במפלגת כחול-לבן, לעומת זאת, טענו כי "הנתונים טובים, אך לא מספיק", בעוד שבמפלגת העבודה הביעו חשש רציני מ"מחיקת המפלגה", לדברי חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ.



כחלון עם תומכי מפלגתו. צילום: דוברות כולנו
כחלון עם תומכי מפלגתו. צילום: דוברות כולנו


ח"כ אוחנה במטה הליכוד. צילום: אלוני מור
ח"כ אוחנה במטה הליכוד. צילום: אלוני מור



גם בימין החדש חששו מאוד, והתריעו מהתחזקות איחוד מפלגות הימין על חשבון הרשימה של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד. באיחוד מפלגות הימין הודיעו לכל הפעילים על דחיית האירוע בכפר המכביה לשעה 22:30, והוראה לא לנטוש את הקלפיות עד הדקה האחרונה.



גם בצד השמאלי של המפה הפוליטית העבירו את יום הבחירות בדאגה רבה. בשורות מרצ ניסו לא להגיע לתחושה של גוועאלד, אבל הורגש חשש אמיתי מלא לעבור את אחוז החסימה. יו"ר המפלגה, תמר זנדברג, אף התריעה כי "מרצ נמצאת באסור המסוכן". חברת הכנסת, שלי יחימוביץ', וחבר הכנסת, עמיר פרץ, הזהירו, באופן דומה, מפני "מחיקת המפלגה".



בציבור הערבי הביעו תדהמה מהשיעור הנמוך, בצורה חסרת תקדים, של אחוז המצביעים, וחלק מהפעילים אף תלה את האשם בקמפיין חרם הבחירות שיצא ברחבי הארץ, ותפס תאוצה בימים האחרונים.