לילה ארוך מאוד של מתח עבר על טרוטי העיניים מחוסר שינה, שקוראים עכשיו כתבה זו. זה ליל בחירות שבו אי אפשר לדעת מי ינהיג את המדינה היהודית בשנים הבאות, מי ינווט מול תוכנית טראמפ לשלום, מי יוסיף או מי יגרע הישגים לישראל. אנחנו הרבה יותר בטוחים שהחללית שלנו תנחת על הירח מחר, אף שזה תמרון במרחק מאות אלפי קילומטרים ועל פני שטח עוין, מאשר בשאלה מי ירכיב את הממשלה הבאה ומי המפלגות והאישים שיהיו שותפים לה. 
 
לשתי המפלגות הגדולות יש הישגים מרשימים. גנץ ולפיד וכחול לבן שלהם הצליחו לחולל בחודשיים פלא אלקטורלי. נתניהו והליכוד מצד שני, וגם על פי המדגם הפחות מחמיא, הגדילו את כוחם. הישראלים העלו את מספר המנדטים של הליכוד, למרות ארבע שנים של האשמות והשמצות יומיומיות, ולמרות כתב חשדות, שהישראלים מתייחסים אליו כנראה בחשדנות גדולה. 

יינצל בזכות הפיין טיונינג? משה פייגלין, צילום: אבשלום ששוני
יינצל בזכות הפיין טיונינג? משה פייגלין, צילום: אבשלום ששוני


ההבדל בין הטרנד למציאות
 
מפלגת העבודה שילמה את המחיר הגדול ביותר. כמעט נכמר הלב. מה שקרה הוא שלפיד וגנץ החליפו את מפלגת העבודה, שהחליפה את מפא”י. היה היה. קראתם כבר בעיתון זה את תוצאות המדגמים בערוצי הטלוויזיה השונים, וראיתם אותם בטלוויזיה עד שנעצמו לכם העיניים. הפערים בין המדגמים גדולים, ועל פי ההבדלים המשמעותיים האלה ניתן להסיק שאם היו עוד ערוצי טלוויזיה, אולי היו מדגמים שבהם יש יתרון לליכוד. 
 

המדינה עכשיו בידי החיילים, המגינים עלינו כל ימות השנה. על פי רוב מנתחי הרגלי ההצבעה, הרי הצעירים הישראלים נוטים יותר לימין. זה עשוי או עלול, תלוי מי הקורא, לשנות את תוצאות הבחירות. יכול להיות שבמציאות נגלה שהתוצאות הן על פי מדגם ערוץ 13, כלומר שוויון. במקרה כזה, ניתן לשער שקולות החיילים יוסיפו מנדט לליכוד, ואולי גם לאחת ממפלגות הימין. ישראל שבה נתניהו נבחר בראש מפלגה בת 36 ואולי, אחרי קולות החיילים, בראש מפלגה בת 37 מנדטים, היא הוכחה שהישראלים יודעים להעריך את ההישגים שנתניהו הביא לישראל, וברגע הרציני של שיקול הדעת מול הקלפי, לא נהו רק אחרי הרגשות השליליים שלהם כלפי שרה או כלפי הסיגרים והמניות.
 
מצד שני, ובכל תוצאה שהיא, אפילו המחמירה ביותר, בני גנץ ויאיר לפיד זכו להישג שקשה היה להאמין שניתן להגיע אליו. העובדה שפייגלין והקנאביס אינם עוד מוכיחה כמה גדול ההבדל בין טרנד לבין ההצבעה האמיתית. היום, ועד סיום ספירת קולות החיילים, יש “פיין טיונינג”, שבו הרבה יכול להשתנות. ממשלת אחדות? היכונו גם לאפשרות כזו.