אפקט הבוקר שאחרי: לאחר ספירה של כ-95% מהקולות ברור כשמש כי ראש הממשלה בנימין נתניהו זוכה לתמיכה גדולה יותר בקרב המפלגות שנכנסו לכנסת כך שמלאכת הרכבת הממשלה, אם לא תהיינה הפתעות יוצאות דופן, תוטל עליו. נשאלת השאלה איזו קואליציה נתניהו ירצה לבנות ומדוע. נפרוט את האפשרויות.



קואליציית הימין הצרה


בדומה לכנסת ה-20, הסברה היא כי נתניהו ינסה קודם כל לפנות ל"שותפות הטבעיות" של הליכוד, אותן מפלגות שצמודות אליו כבר שתי קדנציות לפחות. מי שעומדות ראשונות בתור הן שתי המפלגות החרדיות: ש"ס ויהדות התורה, שכרגע עומדות כל אחת על 8 מנדטים. הדרישות שלה המפלגות החרדיות בסך הכל ידועות - ביהדות התורה רוצים לחזור למשרד הבריאות וראשות ועדת הכספים כפי שהיה בקדנציה הקודמת, ובש"ס צפויים לדרוש את התיק הקרוב לליבו של השר אריה דרעי הלוא הוא תיק הפנים.



נקודה שיכולה לעורר מחלוקת היא הדרישה לתיק הקליטה שבאופן מסורתי נמצא בישראל ביתנו. בשלב זה עומדת קואליציית נתניהו על 51 מנדטים. לאחר מכן יפנה נתניהו למפלגות ישראל ביתנו ואיחוד מפלגות הימין להן 5 מנדטים כל אחת. ליברמן צפוי לדרוש שוב את משרד הביטחון וכאמור את משרד הקליטה כמו גם רפורמות שונות בנושא דת ומדינה. 



איחוד מפלגות הימין מסתמכת על הסכם ובו נתניהו התחייב בפניהם לשני תיקים: משפטים וחינוך, ומשה כחלון עם 4 מנדטים מעוניין לשוב לתפקידו במשרד האוצר. במצב בו הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד עוברת את אחוז החסימה, אז הקואליציה יכולה להגיע אף ל-67 מה שמגדיל את כוח המיקוח של נתניהו ומקטין את זה של המפלגות הקטנות.  

ממשלת האחדות

מדובר בתרחיש הפחות סביר, יחד עם זאת, לאחר ההישג המרשים של כחול לבן שכרגע כמעט משתווה לזה של הליכוד, יכול להיות שיופעל לחץ על נתניהו לשקול את החבירה ל"כחול לבן". מדובר במקרה מסובך מכיוון שגם אם השניים יתגברו על האיבה, גנץ צפוי לדרוש את תיק הביטחון בסנריו כזה, תיק שנדמה כי נתניהו יתקשה לוותר עליו. בנוסף לכך מרחפת האמירה של נתניהו וגנץ כי לא יישבו יחד באותה ממשלה. נתניהו התייחס בעיקר ללפיד, אך הסכם הרוטציה, נכון להיום, אינו מבוטל ולכן מרחיק אופציה זו. מדובר בקואליציית התכנית המדינית, שלה נתניהו יזדקק ככל הנראה עם פרסום תכנית המאה האמריקאית.

מיהרו לחגוג - פעילי כחול לבן. צילום: רויטרס

הפרד ומשול

ככל הנראה, חבירה בין הליכוד לכחול לבן לא תתממש (בעיקר בגלל אמירה של מספר 2 במפלגה, חבר הכנסת יאיר לפיד, שפסל את נתניהו מלכתחילה). נכון שגם גנץ פסל אותו, אך בהקלטות שפורסמו בחדשות 13 נשמע גנץ שוקל במקרה יוצא דופן כניסה לממשלת נתניהו, כאשר תכנית המאה נמצאת על הפרק. 

במקרה כזה אם לפיד יעמוד על שלו לא להתחבר לנתניהו, יכול ראש הממשלה להציע לגנץ להתפצל מיש עתיד ומבוגי ולהצטרך לממשלתו בתפקיד שר הביטחון. יש לציין כי מדובר בתרחיש כמעט בדיוני בימים אלה, אך, כפי שכבר גילינו בעבר, הפוליטיקה הישראלית יכולה להיות גמישה ומפתיעה.