נתניהו מנצח גם מספרית: לאחר המתנה ארוכה ודרישת פוליטיקאים מימין ומשמאל שלא לפרסם את התוצאות עקב אי סדרים בספירה, פורסמו תוצאות האמת של בחירות 2019 - והן משאירות את הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד מחוץ לכנסת ה-21. "זהות", כצפוי, לא עברה את אחוז החסימה. למרות זאת, ציין השופט מלצר כי אלו לא התוצאות הסופיות, אלא רק תוצאות ביניים שכפופות לשינויים והתאמות. התוצאות הסופיות בהחלט צפויות להתפרסם ביום רביעי.


במידה והסיעות השונות לא יצליחו להוכיח כי אכן נפל פגם בספירה, מי שיכול להיות מרוצה הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלצד הדחתם של יריביו הפוליטיים מימין, מפלגתו גם עולה במנדט אחד ל-36. למרות הניצחון המספרי, נתניהו צפוי להיתקל בבעיה בהרכבת הקואליציה, שכן מפלגת ישראל ביתנו נשארה עם חמישה מנדטים, שיאפשרו לליברמן להפעיל לחץ על רה"מ במשא ומתן הקואליציוני. מנגד, סיעת יהדות התורה ירדה במנדט אחד - והבטיחה לנקוט בהליכים משפטיים.

במידה ואכן לא תעבור, הסיפור של "הימין החדש" טראגי במיוחד עבור בנט ושקד, שכן מפלגתם החדשה הייתה רחוק 1,461 קולות בלבד מאחוז החסימה שהיה מעניק לה ארבעה מנדטים בכנסת הבאה. מפלגת בל"ד-רע"ם, מנגד, עברה את אחוז החסימה בזכות אלפי קולות בודדים, ותשלח ארבעה נציגים לכנסת הבאה. 



 
מפלגה נוספת שמאוכזבת מהתוצאות היא מרצ, לה היו חסרים כ-600 קולות בלבד למנדט החמישי. כבר בשבוע הבא יחל נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, במרתון התייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, שבסופן הוא צפוי להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. נתניהו לא המתין ופתח במגעים קו אליציוניים כבר לאחר פרסום המדגמים ותוצאות האמת הראשונות. הכנסת ה-21 תושבע ב-30 לחודש לאחר חול המועד פסח וחג המימונה.

מפלגת הימין החדש
מסרה בתגובה לפרסום תוצאות האמת: "התוצאות שפורסמו אינן סופיות, ואנחנו ממשיכים להילחם. אנו מצפים מהתקשורת לגלות קצת יותר רצינות בדיווחיה. השופט מלצר כותב מפורשות, שחור על גבי לבן: ״אלו אינן התוצאות הרשמיות שיפורסמו בתאריך 17.04.19 ... מדובר בפרסום תוצאות ביניים שעוד כפופות לשינויים והתאמות".

"כפי שאמרנו, אנחנו לא מוותרים", הוסיפו. "לאורך היום הוקם במטה המפלגה חמ"ל שריכז כ-1,000 כשלים וליקויים בהליכי ההצבעה. מיד בתחילת השבוע נקבל לידינו את הפרוטוקולים ומאות המתנדבים שלנו ישוו אותם לתוצאות הממוחשבות. כמו כן, נטפל בכל אי הסדירויות הקיצוניות שהתגלו בספירת המעטפות הכפולות. נקבל את הכרעת הבוחר, אך לא נוותר עד שנדע מה היא באמת".

תוצאות האמת, אם כן, לא משנות את תמונת הגושים - שנשארת 65 מנדטים לגוש הימין-חרדים לעומת 55 מנדטים לגוש המרכז-שמאל. סיעת יהדות התורה, שפנתה לשופט חנן מלצר וקראה לא לפרסם את תוצאות האמת עד שייבדקו כל אי הסדרים שהיו לטענתם במהלך הספירה, מסרה כי במידה ובקשתם לא תתקבל, "יהדות התורה תנקוט בכל הצעדים המשפטיים האפשריים על מנת לתקן את הדרוש תיקון".

בסך הכל, מתוך 6,335,387 בעלי זכות בחירה, הצביעו 4,335,320 בני אדם. מספר הקולות הפסולים והמעטפות ללא פתקי ההצבעה עמד על 30,756. עקב קריסתן של זהות, גשר והימין החדש, מעל 350 אלף קולות הצבעה למעשה לא נחשבו כלל. 

תהליך ספירת הקולות. צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
תהליך ספירת הקולות. צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90


בטרם פרסום התוצאות: חשש לאי סדרים בספירה

מוקדם יותר, הודיע יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, כי "התוצאות יתפרסמו עד חצות", והבהיר כי "לא התקיימה מתקפת סייבר זרה". זאת, לאחר שהמפלגות שהושפעו מספירת "קולות החיילים" דרשו שלא לפרסם את תוצאות האמת כבר הלילה, עקב תקלה במערכת של ועדת הבחירות וחשש לאי סדרים בספירה. 

"אמש בשעות הצהריים זכינו לביקור של נשיא המדינה שהגיע לבחון מקרוב את תהליך ספירת הקולות", אמר מלצר בפתח דבריו. "במהלך ביקורו ביקש כבוד הנשיא להיוועץ עמי האם הוא יכול להתחיל בתהליך ההתייעצות עם נציגי הסיעות, טרם פרסום התוצאות הרשמיות האמורות לראות אור ביום רביעי הבא. אני שמח לבשר כי בהמשך לכך התוצאות יתפרסמו עד חצות, ועשויים לחול בהן שינויים מסוימים". 

"מעבר לכך", הוסיף המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, "וכפי שידוע לכם, צוותי הבקרה של ועדת הבחירות המרכזית זיהו היום תקלה טכנית שהסתבר כי מקורה בממשק הייצוב. התקלה בממשק זה באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בתהליך סנכרון הנתונים בזמן אמת בין מערכת הליבה לבין אתר האינטרנט, בו מפורסמות תוצאות האמת. אני מבקש להדגיש כי לא התגלתה כל בעיה במערכת הליבה, המבודדת מהאינטרנט או בספירת קולות הבוחרים. צוותים טכניים תיקנו את התקלה, אני שמח לבשר כי הנתונים שיופיעו באתר בחצות הם נתוני אמת, ואלה שאציג בפני נשיא המדינה".

את דבריו חתם באומרו כי "במהלך היום כולו עמדתי בקשר רצוף עם גורמי ביטחון שאמרו לי שאין קשר בין התקלה לגורמי סייבר. הם אינם מזהים אירוע של תקיפה זרה".

ספירת המעטפות הכפולות, אם כן, הסתיימה, והמפלגות, בעיקר אלו הקרובות לאחוז החסימה, כוססות ציפורניים בהמתנה לראות מה יעלה בגורלן. מי שעומדת במרכז תשומת הלב היא מפלגת הימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד, שנמצאת כרגע מתחת לאחוז החסימה. משעות הבוקר טוענים במפלגה לאי סדרים בספירה, בעיקר לאור העובדה שאתר האינטרנט המציג את התוצאות קרס ולא עובד. במפלגה הודיעו בשעות הלילה כי ידרשו מהשופט מלצר, שלא לפרסם הלילה בחצות את תוצאות ספירת קולות החיילים והמעטפות הכפולות. "יש כאן אי סדרים במימדי ענק, נילחם עד הקול האחרון", נמסר מהמפלגה.

גורמים בוועדה הביעו תמיהה על הדיווחים בדבר חלוקת המנדטים. לדבריהם, "התוצאות נספרות בחדר סגור. אף אחד לא הוציא משם תוצאות. הדיווחים הם באחריות המפרסמים". עם זאת, גורמים בוועדה טוענים כי ככל הידוע להם הימין החדש לא עבר את אחוז החסימה.

במהלך היום הגיעה שרת המשפטים איילת שקד לוועדה, ושוחחה עם היועץ המשפטי שלה, ככל הנראה כדי ללמוד מקרוב אחר תמונת המצב של הימין החדש. באופן דומה, גם יו"ר מרצ, תמר זנדברג, הגיעה לוועדה, זאת לאחר שהגיעו אליה דיווחים על חשד לאי סדרים ואולי אף התערבות פוליטית בספירת הקולות.
 
לדבריה, "הגיעו לידנו דיווחים על גורמים פוליטיים וביניהם נציג יהדות התורה (שעל חשבונם מרצ צפויה לגדול) המסתובבים סביב גורמי המקצוע ומפעילים עליהם לחץ כבד. הדבר מהווה חשש כבד להתערבות פוליטית. מרצ יוצאת בקריאה ברשתות החברתיות לכל מי ששימשו כמשקיפים מטעמה להיכנס לאתר וועדת הבחירות ולדווח על אי דיוקים בין תוצאות האמת לבין הספירה המקורית".
 
דובר ועדת הבחירות המרכזית, גיורא פורדס, מודה כי תקלה באחת ממערכות התוכנה, המזינות את תוצאות ספירת המעטפות הכפולות, רמה לשיבושים והשביתה למעשה את אתר הוועדה. לדבריו, התקלה תוקנה ובזמן הקרוב יוזנו התוצאות המעודכנות והסופיות (לפני ערעורים) לאתר. הוא הסביר כי "אנחנו מבצעים מבדקי בקרה שבמהלכם עלינו על תקלה טכנית בתוכנת משנה של מערכת ועדת הבחירות שמזינה את נתוני ספירת המעטפות הכפולות. התגלו שלוש תקלות בהעברת הנתונים. התקלה לא בספירה אלא בהקלדת הנתונים למערכת. חלק מנתוני הספירה נקלטו בתוך המערכת וחלקם לא".
 



באתר כתוב משעות הבוקר כי הימין החדש עומד על 3.26% - 00.1% מעל אחוז החסימה. הבעיה היא שמספר הקולות הכללי המצוין באתר של קולות כשרים אינו זהה למספר אליו מגיעים כאשר מחברים את מספר הקולות לכל מפלגה ומפלגה. חישוב אחוז החסימה תלוי במספר הנכון של הקולות שנספרו, כאשר ההבדל בין המספרים השונים הוא ההבדל בין מעבר בנט ושקד את אחוז החסימה או לא. 

גורם בכיר בימין החדש התייחס לסערה סביב נתוני המעטפות הכפולות והשאלה האם הימין החדש עובר את אחוז החסימה ואמר "פשוט ביזיון. אתר ועדת הבחירות המרכזית תקוע. הנתונים לא מעודכנים. זה כמו במדינת עולם שלישי. לא נותנים למשקיפים שלנו להכנס והבלגאן חוגג. כרגע תמונת המצב לא ברורה".

בינתיים משקיפים מטעם ״הימין החדש״ מדווחים שלטענתם "דברים מוזרים מאד קורים כרגע בוועדת הבחירות. מישהו גונב את הבחירות לימין. לא נותנים לנו להיכנס להשקיף. עד 6 בבוקר הימין החדש קיבל קולות חיילים שהכניסו אותו לכנסת עם 4 מנדטים, גוש הימין גדל ל-67. לפתע אסרו על כניסת משקיפים להקלדות, האתר של וועדת הבחירות "נתקע", מספרי הימין החדש פתאום ירדו, והימין החדש יצא מהכנסת, מרצ "קיבלה עוד מנדט מהחיילים" וגוש הימין ירד מ-67 ל-64. אנחנו נדרוש ספירה חוזרת ולא ניתן לקומבינת הקלפיות לעבוד".

בנט ושקד. בימין החדש מצפים לנס. צילום: מרק ישראל סלם
בנט ושקד. בימין החדש מצפים לנס. צילום: מרק ישראל סלם


ח"כ בצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין, המורכבת ממפלגת הבית היהודי ממנה פרשו בנט ושקד לפני הבחירות צייץ בטוויטר כי "‏אנחנו נצטרף לדרישת שקד ובנט לספירה מחודשת של קולות החיילים. יש פה ריח רע מאוד של ניסיון מכוון להעלים מנדטים של הימין ואסור בשום אופן לתת לזה לקרות".

מנגד יו"ר המפלגה, הרב רפי פרץ אמר כי "בשעות האחרונות אנחנו ניזונים משמועות אין סוף בעניין ספירת קולות החיילים. יש לי אמון מלא בשופט חנן מלצר ואנחנו נמתין באחריות ובשיקול דעת להודעה רשמית מטעם ועדת הבחירות".

דובר ועדת הבחירות המרכזית אמר בתגובה לטענות הימין החדש על "פער בין תוצאות הבדיקה למה שהתפרסם באתר הועדה" כי "תוצאות הבחירות נמדדות ונקבעות בהתאם לקולות שנספרים ולא על פי האתר". באשר לטענה על כך שלא נותנים למשקיפי הימין החדש להיכנס לחדר ספירת הקולות נמסר כי מעולם לא נתנה אפשרות לנציגי מפלגות להיכנס לחדר בו מתבצעת הספירה.

בהודעה רשימת שפרסם נכתב כי "ספירת המעטפות הכפולות שנערכה בכנסת הסתיימה, וכמו בכל מערכת הבחירות, החל תהליך של בדיקה ובקרה הנדרשים, על הנתונים שהוזנו לתוך מערכת המחשוב, טרם פירסום התוצאות. נוכח, התוצאות הצמודות והמשמעות של כל קול שיכול לגרום לתנודות בחלוקת המנדטים, ולמען שמירה על טוהר הבחירות, מודיע ועדת הבחירות כי תהליכי הבדיקה והבקרה נמשכים. עם סיומן של הבדיקות תימסר הודעה נוספת".