ברקע ניצחון הליכוד בבחירות, התייחס היום (רביעי) מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, לסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וטען כי "עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ צפויה לעלות על הפרק בקרוב. כזכור, ממשל טראמפ נמנע מלהציג את תוכנית השלום שלו בזמן מערכת הבחירות שהתקיימה בישראל, אולם כעת היא עשויה לחולל מהמורות בממשלת הימין שיקים ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אנו עובדים על סדרה של רעיונות", אמר פומפאו בהתייחסו לתוכנית "אנו מקווים להציג אותם בקרוב". מוקדם יותר, אמר טראמפ כי בחירתו מחדש של נתניהו על ידי הציבור הישראלי היא "סימן טוב וצ'אנס גדול לשלום". 

"העובדה שהוא ניצח תועיל לשלום", הוסיף טראמפ. "אמרו שזה לא אפשרי להביא שלום בין ישראל לפלסטינים, כולם אמרו שאי אפשר לעשות שלום במזרח התיכון, אני חושב שיש סיכוי טוב ביותר". מוקדם יותר, אמר ג'ון בולטון בריאון ל-NBC שתוכנית המאה תפורסם בקרוב מאוד.

דונלד טראמפ. נתניהו יקבל את עסקת המאה? צילום: רויטרס


כזכור, "עסקת המאה", אותה מבשלים בכירי הבית הלבן תקופה ארוכה, עלתה לדיון מספר פעמים במהלך מערכת הבחירות - על אף שהפלסטינים כבר הצהירו כי אינם רואים באמריקאים כגורם מתווך בינם לבין ישראל. שר החינוך, נפתלי בנט, תקף את נתניהו מספר פעמים לאורך הקמפיין בעקבות העסקה, וטען כי הוא מתכנן ממשלת אחדות עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, על מנת שיוכלו ליישם את התוכנית ולהקים מדינה פלסטינית. 

בעוד "הימין החדש" של בנט ממתין לקולות החיילים, בתקווה לעבור את אחוז החסימה, מי שכן צפויה להיכנס לממשלת נתניהו היא רשימת "איחוד מפלגות הימין", שגרפה כחמישה מנדטים לפני ספירת קולות החיילים וצפויה להתנגד לכל מהלך של משא ומתן מדיני עם הפלסטינים. המפלגה עשויה לדרוש מנתניהו, כתנאי סף בהסכם הקואליציוני, לא לקיים מו"מ עם הפלסטינים בשום תנאי. 

"ליכוד גדול גם מבחינתי זו סכנה גדולה", אמר מוקדם יותר היום מועמד מספר 7 באיחוד, איתמר בן גביר. "מבחינתי זו אפשרות להוציא את תוכנית טראמפ לפועל ועל כל המשתמע מכך של גירוש יהודים מארץ ישראל. אני מקווה שזה לא יקרה".

לכאורה, הנשיא טראמפ סייע רבות לנתניהו במהלך הקמפיין, כאשר דיבר בשבחו מספר פעמים בחודשים האחרונים ואף חתם על הכרה אמריקנית בריבונות ישראלית ברמת הגולן, צעד אליו הגיבה הקהילה הבינלאומית בתקיפות. כעת, טראמפ, שאמר בעבר כי ישראל תצטרך להשיב לו על העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ינסה לדחוק בנתניהו לקבל את תוכנית המאה.