דרמת ענק בשידור חי: החללית הישראלית "בראשית" נכשלה הערב (חמישי) בניסיונה לנחות על הירח, זאת לאחר מסע שארך כשמונה שבועות. הצוות של SpaceIL והתעשייה האווירית, שספרו את הדקות והשניות עד התמרון המכריע, הופתעו כאשר דקות לפני הנחיתה אבד הקשר עם החללית. עם זאת, היא הספיקה לשגר תמונת "סלפי" מרהיבה של הירח. זה אחד המקרים הבודדים בהם משימה לירח נכשלת בנחיתה ולא בהמראה. 

לאירוע הגיעו שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, והשר אופיר אקוניס, זאת בנוסף לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו שרה. נשיא המדינה ראובן ריבלין, אמר לאחר הכישלון כי "מדובר בהישג גדול ומצוין שלא הושלם עדיין. זהו ערב חשוב לאזרחי ישראל וילדי ישראל שרואים כמה אנחנו רוצים. נגיע לכל מקום שאפשרי להגיע אליו. אין צורך להתאכזב". 

נתניהו ניסה לעודד אף הוא, ואמר: "מבחינתי הנשר נחת. הגענו לירח, אבל ננסה שוב. אנחנו נרצה בפעם הבאה לנחות בנחת. עצם הניסיון הוא הישג כביר. בעוד שלוש שנים ננחת על הירח, הפעם בצורה שלמה".

חדר הבקרה של SPACEIL. צילום: אבשלום ששוני
חדר הבקרה של SPACEIL. צילום: אבשלום ששוני


יו"ר SpaceIL, מוריס קאהן, הודה לכלל השותפים בפרויקט: "בחרנו לחלום, בחרנו לעשות ואנחנו לא מפחדים. התשוקה היא כבר לשגר את החללית הבאה, ונצליח. יש לנו סיבה להיות גאים, כולנו עבדנו קשה". 
מאוחר יותר, אמר קאהן כי "ישראל הגיעה לירח ודגל ישראל על הירח, המסע של בראשית לא הסתיים. אני מצפה מהדור הבא של ישראל שישלים את המשימה עבורנו".

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, הוסיף: "כבוד ענק למוריס קאהן, אנשי spaceIL והתעשייה האווירית על הפרויקט האדיר הזה. נכון, עוד נשאר לאן לשאוף ובהחלט עוד נגיע גם בנחיתה רכה.‬ הישג גדול לישראל".

יריב בש, ממנהלי הפרויקט: "היה מסע די מופלא בשמונה וחציה שנים האחרונות, ואני מקווה שהמסע הזה יימשך. זהו רק הפרק הראשון". עידו ענתבי, מנכ"ל SpaceIL הסביר כי "אחד ממדדי התאוצה הביא לכישלון במהלך הנחיתה, וזו הסיבה להתרסקות". עם זאת, הוא הדגיש כי "דגל ישראל נמצא על הירח". 

מנהלי הפרויקט. צילום: אלוני מור
מנהלי הפרויקט. צילום: אלוני מור
השר אקוניס. צילום: אלוני מור
השר אקוניס. צילום: אלוני מור

דיוויד פרידמן בחדר הבקרה. צילום: סתיו נמר
דיוויד פרידמן בחדר הבקרה. צילום: סתיו נמר