בזמן שהחללית הישראלית "בראשית" תעשה הערב (חמישי) היסטוריה ובסביבות השעה 22:25 היא אמורה לנחות על הירח, תלמידי קרית החינוך אורט רחובות, הלומדים במסגרת מגמה הנדסאית עם התמחות באווירו-חלל, מתרגשים מכך ומצפים לנחיתתה. על גג ביה"ס אורט רחובות בנו לפני שנתיים מצפה כוכבים המשמש ללימודי תעופה וחלל, כחלק כאמור מהמגמה המדעית-הנדסית המאפשרת לתלמידים להתמחות באווירונאוטיקה בהיקף של חמש יחידות בגרות.



המגמה המדעית-הנדסית מיועדת לתלמידים מצטיינים בתחומי מדע והנדסה ויזמים, המגלים נכונות לעבודת צוות ולתרום לחברה. לימודי המגמה דורשים היקף לימודים מוגבר (פיזיקה מתמטיקה ואנגלית), כאשר הלימודים מבוססים על גישות חדשניות בלמידה ובהוראה, ביניהן למידה באמצעות "אנלוגיות" ועבודה כ"קהילה לומדת" ולמידה רב תחומית. במסגרת המגמה התלמידים מבצעים פרויקט גמר שהינו יזמות אישית-חברתית המלווה בחקר מדעי הנדסי, טכנולוגי וחברתי וכן בניית אב טיפוס וביצוע פרויקט.



תלמידי המגמה מלווים בשנים האחרונות את פרויקט החללית "בראשית" ועוקבים אחר פעילותה מקרוב. איתי אסייג, תלמיד כיתה י״ב, אומר ל"מעריב" כי הוא עוסק בתחום כבר מספר שנים וכיום הוא מוגדר כ"פרח אסטרונומיה" בביה"ס והוא חלק ממערך התלמידים המפעילים את מצפה הכוכבים ומעבירים הדרכות למבקרים בו. "זה משהו שתמיד סקרן אותי, עוד לפני שידעתי בכלל על הכוונה להקים את המצפה. הייתי צופה בשידור החי מתחנת החלל, קורא ספרים בנושא על איך בונים לוויינים, איך פועלת מעבורת החלל", אומר אסייג הלומד 5 יח"ל במתמטיקה ובפיזיקה.



איתי אסייג במרכז לאסטרונומיה וחלל באורט רחובות
איתי אסייג במרכז לאסטרונומיה וחלל באורט רחובות



על החללית "בראשית" הוא אומר כי "אנחנו התלמידים מעורבים באופן ישיר בכל נושא הקשור אליה - מקבלים תמונות ועדכונים ודנים עליהם. באופן אישי הפרויקט הזה הוא מבורך לדעתי ואני מקווה שהוא יגרום לאנשים להביע עניין במקצועות ההנדסה המבוקשים היום ותורמים המון לחברה. אני מקווה שלאור ההצלחה שלה ובעקבות הרמת המורל של תושבי המדינה ע"י השגת אבן דרך כזו משמעותית ע"י נחיתה על הירח, נראה כמו שהיה בארה"ב לאחר נחיתת אפולו על הירח שאח"כ הם זכו לשגשוג במקצועות המדעים שלא ראו הרבה זמן".



כרגע אסייג עסוק בפרויקט הגמר השנתי שלו ב-5 יח"ל בטכנולוגיה מוכללת - הוא וחבריו לכיתה מתכננים להנגיש את החלל לכל תושבי ישראל ע"י אתר בו ניתן יהיה לצפות בחלל מעדשת הטלסקופ הייעודי שממוקם במצפה החלל בבית ספרו. "הטלסקופ רוב הזמן לא נמצא בשימוש חוץ מבתצפיות שיש כמה פעמים בשבוע כך שחשבתי שאם נוכל לחבר אותו לאינטרנט יהיה ניתן לנצל אותו הרבה יותר טוב, מעבר לתוכנת שליטה מרחוק אלא לאפשר לאנשים לתקשר עם המצפה בעזרת מערכת אוטומטית".



בעתיד הוא עוד לא יודע אם ירצה להמשיך לעסוק בתחום ובשנה הבאה יתגייס לצה"ל שם יצטרך לבחור בין שירות ביחידה טכנולוגית ובין שירות בגלי צה"ל. "אני רוצה להיות מהחבר'ה שמעלים בעיות ופותרים אותן בתחום מחקר ופיתוח אבל עוד מתלבט אם ללכת לכיוון שונה לגמרי של תוכנית שמשלבת תואר וקצונה. נראה שהצבא זה מה שיקבע בשבילי את הדרך שתהיה בשנים הקרובות".