במפלגת העבודה גוברות הקריאות ליו"ר המפלגה אבי גבאי לפרוש לאלתר מתפקידו בעקבות הכישלון בבחירות - 6 מנדטים בלבד, שפל חסר תקדים בתולדות המפלגה. גבאי קיים ביממה האחרונה התייעצויות עם מקורבים לגבי המשך דרכו, זאת לנוכח התגברות הקולות הדורשים את התפטרותו ולנוכח היוזמה המתגלגלת לכנס ועידה כדי לקדם בחירת יו"ר זמני במקומו. במהלך היום (חמישי) נפגש גבאי עם חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי באשר להמשך בדרכו. 

גבאי כרגע לא נוטה למינוי של יו"ר זמני, אלא מעוניין בהקדמת הפריימריז. "אני מכיר ויודע מהו כובד המשקל והאחריות שמונחים על כתפיו של יושב ראש מפלגת העבודה. אמשיך לפעול למען תנועת העבודה והציבור בישראל וב- 30/4 אשבע אמונים כחבר בכנסת ישראל ואשרת את הציבור מהאופוזיציה. בימים הקרובים אקיים התייעצויות עם חברי הכנסת של מפלגת העבודה לגבי הקדמת מועד הפריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה ואפשרויות נוספות שעומדות על הפרק", אמר היום יו"ר העבודה.

בתוך כך, מסתמנת מכה נוספת לגבאי כשמספר 2 שלו, טל רוסו, צפוי להודיע על פרישה, על מנת לפנות מקום לח"כית מרב מיכאלי, כך לפי פעילים במפלגה.

רוסו, שכיהן בין היתר כמפקד פיקוד דרום, מפקד מפקדת העומק וראש אגף המבצעים בצה”ל, שוריין על ידי גבאי למקום השני בעבודה לפני כחודש וחצי. רוסו החליט לפרוש מצה”ל ב־20 בינואר 2013, והוא סיים בתחילת אפריל את תפקידו. לאחר שחרורו שימש יועץ אסטרטגי בחברת הייעוץ הביטחוני SBM. אם יחליט להתפטר מהרשימה, עוד בטרם הושבעה הכנסת ה-21, הוא יצטרך לעשות זאת בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר. ח"כ מיכאלי אמרה למעריב כי לא קיבלה שום עדכון על כוונת רוסו להתפטר.

גבאי ורוסו. צילום: פלאש 90


מוקדם יותר היום נפגש מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני עם גבאי ודרש ממנו להתפטר לאלתר לאור הכישלון בבחירות. גבאי אמר כי הוא שוקל את צעדיו, אך הבהיר כי בכוונתו להישאר חבר כנסת. גורמים במפלגה מציינים כי גבאי עשוי להציע ביוזמתו לפרוש. כמו כן, במפלגה מתכוונים לקדם מהלך של כינוס ועידה לצורך הדחת גבאי ובחירת יו"ר זמני כשהדיבורים הם על איציק שמולי או סתיו שפיר. על פי חוקת המפלגה, פריימריז לראשות התנועה יתקיימו בתוך 14 חודשים לאחר הבחירות.  
 
כבר עם פרסום התוצאות קרא ח"כ איתן כבל לגבאי להניח את המפתחות מייד ולפנות את מקומו. "גבאי איים להפיל עלינו את הבית והצליח", אמר כבל.
גבאי עצמו, בהודעה לאחר הבחירות, לא לקח אחריות ולא רמז על כל כוונה לפרוש. על פי חוקת המפלגה, גבאי ימשיך לכהן עוד 14 חודשים עד הפריימריז הבאים, אבל גורמים במפלגה מנסים לקדם מהלך לבחירת יושב ראש זמני במקומו. בין השמות שהוזכרו כמחליפיו האפשריים: הח"כים סתיו שפיר ואיציק שמולי.


במפלגה שררה אתמול תחושת תדהמה בשל המפלה. על פי התוצאות, מרב מיכאלי, עמר בר־לב ורויטל סויד נותרו מחוץ לכנסת, כמו גם הרכש החדש ח"כ חיים ילין. מיכאלי נמנעה אתמול מלהתייחס למפלה, ואילו סויד צייצה בטוויטר: "זה לילה קשה ומצער למפלגת העבודה. אנחנו חייבים לעשות חשבון נפש עמוק ולעשות הכל כדי לשמור על המפלגה, לאושש אותה בטווח הארוך ולהביא אותה למקום שהיא ראויה לו. תפקידנו לא נגמר. אני מאמינה במפלגה ובדרכה, וכמוני עוד רבים".
 

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה כך בטוויטר על הכישלון: "ספגנו מפלה קשה, וזה כואב. זו התוצאה הקשה ביותר בתולדות מפלגת העבודה. נצטרך לעשות חשבון נפש, ועבודת שיקום יסודית לפנינו".
 
ח"כ פרופ' יוסי יונה, שלא התמודד בבחירות, אמר אתמול ל"מעריב": "אני מתנצל בפני חברי למפלגת העבודה על כך שהייתי בין האנשים שתמכו באבי גבאי בבחירתו ליו"ר המפלגה. אני מכה על חטא. אמרתי בשעתו שגבאי היה בבחינת תאונת עבודה למפלגה, והיום אני סבור כך יותר מתמיד".
 
בתוך כך, מתחדשת במפלגת העבודה היוזמה להביא לאיחוד בין העבודה ומרצ. ח"כ יחימוביץ' אמרה אתמול: "לא להתאחד עם מרצ, ואפילו לא לבדוק את הנושא, זו הייתה טעות קשה". יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, לא הסתיר תמיכתו ברעיון: "כפי שגם אמרתי לפני הבחירות, הגיע הזמן לחבירה של מפלגת העבודה ומרצ לטובת הקמת גוש שמאל ציוני סוציאליסטי גדול וחזק. זה המעשה הנדרש בעת הזו, ויפה שעה אחת קודם". במרצ נשמו ברווחה כשהתברר שלשום בלילה שהמפלגה עברה את אחוז החסימה. אף שלפי תוצאות הבחירות היא מקבלת 4 מנדטים, מקווים כי בעקבות קולות החיילים והסכם העודפים היא תקבל מנדט נוסף.