ביום ראשון שעבר התמלא מוזיאון תל אביב בהמונים שהגיעו לכנס הצעירים השלישי שארגנו מפעל הפיס והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. לא עוד חלוקת תעודות הוקרה והופעת אומן אורח, אלא דובר שם ברצינות על עתידה של המדינה, בדגש חזק על הצלחתה. במשך שעות הועלו שם יוזמות חברתיות חדשות ורעיונות פורצי דרך, כי מי אם לא החבר'ה האלה יובילו את ישראל גם ליום הולדתה המאה.



"הצעירים הם הכוח החברתי העוצמתי ביותר להובלת מהלכים ושינויים שהופכים את מדינת ישראל לחברה טובה, שוויונית וצודקת יותר", אמר לבאים יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי. "מפעל הפיס משקיע משאבים רבים בקידום המעורבות החברתית של צעירים בקהילה ובחברה הישראלית כולה. רק בעשור האחרון השקיע מפעל הפיס כ–460 מיליון שקל במלגות לכ–50 אלף סטודנטים, שבמסגרתן הושקעו כשישה מיליון שעות של התנדבות לטובת הקהילה והחברה. הפעילות של הסטודנטים בקהילה מהווה גם בסיס להמשך הפעילות אחרי סיום לימודיהם ובכך מייצרת מעגלי נתינה נוספים. אני מבקש לברך אתכם על ההשתתפות בכנס ולאחל לכם שתמשיכו להיות הלב הפועם של העשייה החברתית במדינת ישראל".



הביקוש להשתתפות בכנס היה עצום, סטודנטים רבים ביקשו לקחת בו חלק, כי לא בכל יום ניתן לפגוש מרצים, יזמים חברתיים, אנשי חינוך ואנשי מדיה שהצליחו ויכולים לתת כלים מתאימים להמשך הדרך.



אביגדור יצחקי. צלם : אריאל בשור
אביגדור יצחקי. צלם : אריאל בשור



אפשר היה לשמוע בין היתר את נועם גרשוני, שבעבר היה טייס מסוק קרב, נפצע קשה במלחמת לבנון השנייה, השתקם והפך לאלוף הפרלימפי בטניס באולימפיאדת לונדון 2012. גרשוני הרצה בפני הבאים על פריצת גבולות וחתירה למצוינות. אשת הטלוויזיה צופית גרנט סיפרה על הצלחה והשפעה חברתית, יואב קוטנר, כנראה המומחה הגדול בארץ לתולדות הביטלס, סיפר על הלהקה המצליחה בכל הזמנים.



"עשינו כנסים במשך הרבה שנים, ובאיזה שהוא שלב רצינו לעשות משהו מחוץ לקופסה, הרעיון היה לייצר תכנים שימשכו צעירים, וזה אתגר לא פשוט. הרישום המוקדם שעבר את ה–2,000 נרשמים והגעה של כ–1,500 סטודנטים לכנס מוכיחים שהצלחנו", סיפר ארז גרניט, מנהל תחום מלגות במפעל הפיס. "לא רצינו כנס שיש בו עוד הופעה של אומן, חלוקת תעודות ומחיאות כפיים. רצינו לתת לסטודנטים, למלגאים, כלים שהם לא יקבלו במקום אחר, ומשם צמח הרעיון לכנס שנותן תוכן בעל ערך. החבר'ה ייחשפו למצליחנים הן מהתחום העסקי והן מהתחום החברתי, שיהיה להם קשה לפגוש לבד. מנכ"לים של חברות, סטארטאפיסטים, יזמים חברתיים. חשוב לתת כלים שהצעירים המוכשרים יוכלו לקחת את היכולות ולעשות איתן המון ולא רק לסיים תואר ולמצוא עבודה. כלים לאקטיביזם חברתי, מנהיגות, יזמות והתנדבות".



משקפיים חברתיים ורודים


בנוסף להרצאות המרתקות היו גם תחרויות במרכז הכנס. תחרות "סטודנטים יוזמים שינוי", תחרות "המלגאי המצטיין של מפעל הפיס" ותחרות "מרצה מעורר השראה". לתחרויות "סטודנטים יוזמים שינוי" ו"המלגאי המצטיין" יצא קול קורא, וסטודנטים התבקשו להגיש למפעל הפיס את מועמדותם. ועדה קיבלה את הבקשות ובחרה מתוכן את המצטיינים.



"זו השנה הראשונה שאנחנו מקיימים את תחרות 'המלגאי המצטיין'", סיפר גרניט. "כל הסטודנטים שקיבלו מאיתנו מלגה מתנדבים בלי יוצא מהכלל. השנה החלטנו לעשות תחרות ולהעניק פרס לשבעה מלגאים שההתנדבות שלהם יוצאת דופן. זאת אומרת חדשנית, מעמיקה וגם רמת ההשקעה בה היא מעל ומעבר לנדרש. קיבלנו עשרות מועמדים, שכולם היו ראויים לדעתי. אם הם ירכיבו את הכנסת הבאה, אנחנו יכולים לישון בשקט. חבר'ה שקמים בבוקר וחושבים רק איך אני אעשה היום טוב לחברה בישראל. לפעמים מדובר בבעלי משפחות עם ילדים שמוותרים על זמן יקר רק כדי לסייע".



בין הזוכים אפשר למצוא את יהונתן חבר משה, שלומד במכללה למינהל ומתנדב בלוד. את נטלי יגר שטרית, ממכללת בית ברל, שבחרה להתנדב בקריית אתא. אייר ביתאי מהאקדמית תל אביב, שמתנדבת בבת ים. מאור אדרי ואפיק זרחי, שניהם מהמרכז האקדמי פרס, שבחרו לסייע ברחובות. שלי כהן מהמכללה האקדמית כנרת, שמתנדבת בטבריה, ואביעד טל מאוניברסיטת אריאל, המתנדב בפרויקט מטעם האוניברסיטה.



הזוכים יישלחו כפרס לסדנת מנהיגות יוקרתית באנגליה. "ניקח אותם לסדנה שתיתן להם כלים לעשות את מה שהם עושים, אבל בהיקף יותר גדול ובצורה יותר מסודרת", הסביר גרניט. "זה יחשוף אותם ליוזמות התנדבותיות ופרויקטים של מעורבות בקהילה. פרס שיעצים אותם, בתקווה שעם הכלים החדשים והתכונות המיוחדות הם יוכלו להתקדם ולממש את חלומותיהם".



תחרות נוספת שנערכה במהלך הערב החגיגי הייתה "סטודנטים יוזמים שינוי". מדובר בסטודנטים שמובילים פרויקטים חברתיים כמו צמצום פערים, חיזוק אוכלוסיות חלשות ועוד. הם התבקשו להגיש מועמדות, והבקשות לא הפסיקו להגיע.



ועדה שבחנה את המועמדים בחרה, מתוך עשרות, בשלושה פרויקטים שעלו לשלב הגמר. הייתה שם תוכנית "אקדמי–יחד", שנועדה לשלב אנשים עם מוגבלות במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. תוכנית שבראשה עומדת מיכל סלומון, סטודנטית שנה שלישית למשפטים וחשבונאות באוניברסיטת בר–אילן, שבשש השנים האחרונות התנדבה בעמותת "קו לחיים", עמותה לאנשים עם מוגבלות פיזית ופיגור קל עד בינוני.



קהל היעד לתוכנית הוא אנשים מעל גיל 21 בעלי רמה קוגניטיבית של פיגור קל אשר אינה מאפשרת להם ללמוד באופן רגיל במוסד אקדמי. התוכנית פעלה כפיילוט בחסות הפקולטה למשפטים והשתתפו בה 11 סטודנטים בעלי מוגבלויות. בשנה שעברה זכתה מיכל בתעודת הוקרה בכנסת על הקמת הפרויקט.



מיזם אחר שהגיע לגמר הוא "שוות", תוכנית מנהיגות וחונכות עבור ילדות בשנת בת מצווה לקידום מנהיגות נשית. בראש העמותה עומדים רוני ואלדד פוסטן–קורן. רוני היא סטודנטית לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, ואלדד היה בעבר יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית.



במסגרת התוכנית נפגשות חניכה וחונכת לפעילות קבוצתית ואישית. הכלי המרכזי הוא הצבת מטרות ויעדים של החניכה והשגתם בעזרת החונכת, והמטרה המרכזית היא רכישת ארגז כלים למימוש עצמי. זו כבר שנה שנייה שהתוכנית פועלת. הפעילות מתקיימת בחמש קבוצות שונות בשכונות ברחבי ירושלים, והיא מונה 40 חניכות.



המיזם השלישי שהגיע לגמר התחרות היה של דביר ורשבסקי, בן ה–24 מירוחם. דביר הוא סטודנט לתואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, שמגדיר את עצמו כפעיל חברתי. ורשבסקי מרכז מערך נרחב של פעילויות העשרה חינוכיות בכפרים הבדואיים הסמוכים לירוחם, שכוללות חיזוק המיומנויות בכישורי שפה ובתחומי המדע והטכנולוגיה. מדי שבוע משתתפים בפעילויות האלה כמאה ילדים משבט מסעודין אלעזזמה.



השופטים של התחרות היו הקהל באולם. כל מתמודד הציג את המיזם באמצעות מצגת במשך כמה דקות, והנוכחים באולם דירגו בעזרת אפליקציה מי היה המרשים ביותר ומי הם סגניו.



במקום הראשון זכתה תוכנית "שוות", שבראשה עומדים רוני ואלדד פוסטן–קורן. הפרס זיכה את הפרויקט בסכום כספי של 25 אלף שקל.



"אם תעבוד בתפקיד שלי, אתה תראה את מדינת ישראל דרך משקפיים חברתיים מאוד ורודים", מבטיח גרניט. "מסתבר שיש לא מעט צעירים שרק רוצים לעשות טוב למדינה. לצמצם פערים, לחבר את הפריפריה ולעזור לחלשים. למה? כי אכפת להם".



בשוונג של תרומה לקהילה ואווירת הכנס המחשמלת, הקים מפעל הפיס בצד האולם את "חנות המעשים הטובים". כל מי שרצה להשתתף הצטלם, אמר מהו המעשה הטוב הבא שהוא מתכנן לבצע וקיבל בתמורה ספר, מזוכי פרס ספיר.



אני לא יודע מה איתכם, אבל אחרי שעברנו מערכת בחירות לא קלה, אין כמו לסגור שבוע כזה עם אור בהיר בקצה המנהרה.