בחברה הערבית מודאגים: עם כניסתו הצפויה של שר חינוך חדש, יש בחברה הערבית מי שחוששים כי לתפקיד ימונה אחד משרי איחוד מפלגות הימין, אולי אפילו בצלאל סמוטריץ', שיזניח את מוסדות החינוך במגזר. אנשי חינוך בחברה הערבית מספרים שאומנם חלו שינויים לטובה בתחום בשנים האחרונות, אך קיימת עוד עבודה רבה כדי לצמצם את הפערים והם חוששים להישאר מאחור.
 
מוחמד לוטפי, יו"ר הנהגת ההורים בג'סר א־זרקא, הסביר ל"מעריב": "בחברה הערבית החינוך ירוד בדרך כלל ולא ברמה של החינוך בחברה היהודית. בכל כמה שנים מחליפים שר חינוך, ועד שהשר החדש מתחיל לעבוד - כבר נכנס השר הבא. לשר היוצא נפתלי בנט לקח שנתיים עד שהתחיל להתייחס לחברה הערבית. עכשיו אנחנו לא יודעים מי יבוא. אם זה יהיה שר מאיחוד מפלגות הימין, עלול להיות שינוי לרעה. לפי מה שמצהיר סמוטריץ', החברה הערבית היא איקס גדול מבחינתו. אנחנו מקווים שיהיה שר הגון שיבוא לעבוד למען הילדים, לא משנה מיהם ומאיפה הם".

"לשר היוצא לקח שנתיים להבחין במגזר שלנו". צילום: הלל מאיר, פלאש 90

 
בחינוך הערבי לומדים כחצי מיליון תלמידים בגני הילדים ובבתי הספר, והם מהווים כרבע מכלל התלמידים במערכת החינוך. בבחינות המיצ"ב, למשל, נרשם בשנתיים האחרונות צמצום פערים בין תלמידים דוברי ערבית לדוברי עברית, באופן ניכר בכל המקצועות. מנגד, שיעור הזכאות לבגרות בחינוך הערבי עדיין נמוך מאשר בחינוך העברי וכך גם שיעור הנבחנים בבגרות ברמת 5 יח"ל במתמטיקה.
 

עם כניסתו של שר חדש למשרד, ייתכן כי יביא עמו מנכ"ל חדש והנוכחי, שמואל אבואב, ייאלץ לעזוב את תפקידו. "אנחנו מקווים שאבואב יישאר", הוסיף לוטפי. "הוא בא וירד לעם - לא נשאר לשבת בתוך המשרד ומשם ניהל. הוא הגיע לג'סר כמה פעמים, גם לפוריידיס ולעוד הרבה כפרים ערביים בהפתעה.
 
סלימאן אלסאנע, יו"ר הנהגת ההורים בלקייה הוסיף: "המצב בחינוך אצלנו על הפנים - מהגן ועד י"ב. נראה שלא משקיעים אצלנו מאמץ בילדים כדי שיצא מהם משהו. בגני הילדים חסר המון - רוב הגנים מושכרים ולא משקיעים בהם הרבה, בחורף לרבים מהם אין חימום. בבתי הספר המצב לא טוב מבחינה פדגוגית".