בחג הפסח אנחנו חוגגים את היציאה של עם ישראל לחירות. כפי שאנחנו יודעים, היציאה לחירות לא הייתה פשוטה. היא הייתה כרוכה בתהליך ארוך ומתיש, לאחר מאות שנים של עבדות במצרים. רק כאשר מסתכלים על התהליך לאחר מעשה, אנחנו יודעים להעריך כמה הוא היה משמעותי עבורנו. כך גם בהכנות לחג הפסח עצמו, הדרך לקראת החירות של ליל הסדר עוברת דרך עבודה קשה, אך משמעותית, של הכשרת הבית לפסח.

הכשרות בפסח שונה מהלכות הכשרות בשאר השנה. הסיבה לכך פשוטה: אנחנו רגילים כל השנה להיזהר מלערבב בשר בחלב, מאכילת בשר שאינו כשר וכדומה, אבל אנחנו בהחלט רגילים לאכול חמץ בכל השנה, שהרי זה מותר. לכן, חכמינו דאגו שנתרחק מאוד מחמץ בפסח, יותר מאיסורי המאכלים האחרים שבתורה.

כיצד מכשירים את המטבח שלנו לפסח? יש לנו כלל אחד פשוט שמנחה אותנו: כפי השימוש בכלי, כך הכשרתו. למשל, אם יש לנו סיר שאנחנו רגילים לבשל בו עם נוזלים במהלך השנה, אז הכשרתו תהיה בנוזלים, על ידי פעולה הנקראת הגעלת כלים. גם אם לפעמים אנחנו משתמשים בסיר כדי לטגן בו או לצלות בו משהו – לא נורא. העיקר שרוב השימוש של הסיר הוא על ידי בישול עם נוזלים. כלים שמשתמשים בהם לצלייה, הכשרתם תהיה על ידי ליבון, שהיא העברה באש.

איך מגעילים כלים? מרתיחים סיר גדול של מים, וטובלים בתוכו את הכלי שברצוננו להכשיר. בהגעלה יש המון פרטי הלכה שקשה לדקדק בהם, וגם ליבון כלים על ידי אש עלול להיות מסובך לביצוע בבית, לכן הכי טוב לחפש את הגעלת וליבון הכלים המתבצע בעיר המגורים שלנו. בכלל, בכל שאלה בנוגע להכשרת הבית לפסח, מומלץ לפנות להתייעצות עם רב הקהילה שלכם. אם אתם עדיין לא מכירים אותו, הגיע הזמן! פנו לבית הכנסת הקרוב לביתכם ובקשו לפגוש את רב בית הכנסת, הוא ודאי ישמח להכיר אתכם.

נעבור לפרטי ההלכות: את התנור נכשיר על ידי ניקוי יסודי, והפעלתו על החום הכי גבוה למשך שעה (את התבניות צריך להחליף, ולא ניתן להכשיר אותן לפסח). גם את המיקרוגל יש לנקות היטב, ולחמם בו כוס מים עם מעט סבון למשך כמה דקות. גם את מדיח הכלים צריך לנקות היטב (בעיקר את המסננת), ולהפעיל אותו פעם אחת ללא כלים עם טבליית ניקוי. נוהגים לשפוך מים רותחים מקומקום על הכיור, ויש נוהגים גם על השיש. את כלי העץ והפלסטיק שאנו משתמשים בהם בכל השנה לבישול אוכל לא ניתן להכשיר. את הסכו"ם העשוי מתכת אפשר לקחת להגעלה, וכלי זכוכית מספיק לשטוף היטב במים ולהשתמש בהם בפסח. כלי חרס, חרסינה ופורצלן, לעומת זאת, אינם ניתנים להכשרה לפסח, ואין להשתמש בהם במשך כל ימי החג.

כמובן, אנו נוהגים לנקות היטב את הבית כולו, ואת המטבח בפרט, כך שלא ימצא שום פירור של חמץ. במיוחד חשוב לנקות היטב את המקרר ואת המקפיא, את שולחן האוכל, ואת הארונות בהם אנחנו מאחסנים חמץ במהלך כל השנה.

כדאי לבצע את ההכנות לחג ואת הניקיונות באווירה נינוחה ונעימה. אפשר להפוך את ההכנות לפעילות משפחתית משותפת וחווייתית, שתהיה מלווה במוזיקה שאנחנו אוהבים לשמוע, או בהפיכת מטלות הניקיון למשחק עם הילדים. פסח כשר ושמח!

הכותב הוא חבר באיגוד רבני קהילות