תמיכה מפתיעה:תוצאות הבחירות, בהן ניצח הליכוד את כחול לבן בהפרש של מנדט אחד, הובילו למצב שכמוהו לא נראה כבר שנים רבות: שתי מפלגות גדולות, המהוות יחד כוח של 71 מנדטים. לאור זאת, עלה בציבור הדיון על ממשלת אחדות אפשרית שתורכב משתי מפלגות אלו ותוביל שורת מהלכים הקשורים לנישואי להט"ב, תחבורה ציבורית בשבת, חוק הגיוס ומהלכים נוספים שלא ניתן לבצע כאשר הקואליציה תלויה במפלגות קטנות. בן זוגה של יו"ר מרצ תמר זנדברג, וחבר המפלגה בעצמו, אורי זכי, שוחח עם ינון מגל וענת דוידוב ב-103FM ותמך במהלך.



"אדגיש שהעמדה שלי לא מחייבת את מרצ, זוגתי תמר זנדברג צייצה אחרת ממני", פתח את דבריו. "להערכתי, נתניהו בונה עכשיו את הקואליציה שלו מתוך מחשבה של מה יאפשר לו לכהן תחת כתב אישום. זה הדבר היחידי שמעניין אותו והוא לא עושה את השיקולים שהוא היה עושה אילולי הדבר הזה. הממשלה הזו, שהיא ממשלת כתב אישום, תעשה דברים מטורפים כמו שינוי המבנה הדמוקרטי בישראל, פסקת ההתגברות, סיפוח השטחים ודברים נוספים שלא היו נעשים אילולי כתב האישום. אם כחול לבן תיכנס לממשלה היא תשמור אותנו מהתאבדות מדינית משוגעת של סיפוח שטחים. אני חושב שכחול לבן אינה מפלגת אופוזיציה אלא מפלגת הצבעה של יום אחד שהייתה אמורה לנצח את נתניהו".



שיישבו איתו גם עם כתב אישום?

"לצערי נתניהו יכהן תחת כתב אישום. מי שחושב שתוך שנה יהיו בחירות חי בסרט. נתניהו עושה הכל כדי לכהן תחת כתב אישום. השאלה היחידה היא האם הוא יעשה חסינות, חוק צרפתי או סתם ימשיך לכהן תחת כתב אישום".

 
אתה בעד שכחול לבן ישבו איתו גם עם כתב אישום?
"בהחלט".

בשלב זה הצטרף לשיחה אופיר פינס ממפלגת העבודה, שטען כי "אין פה ממשלת אחדות לאומית במובן של תיקו ורוטציה, הימין ניצח את הבחירות". לדבריו, "זו תהיה ממשלת ימין שגורם פחות ימני יצטרף אליה. היינו בסרטים האלה כשהעבודה הצטרפה לנתניהו פעם אחר פעם וזה נגמר בפיאסקו. היום מדובר בממשלת ימין שסיעת האלטרנטיבה כחול לבן צריכה לקבל את כל הדגלים של הליכוד. זה החלום הרטוב של נתניהו, הוא מת לממשלה כזו. אם ליברמן יעשה עבורו את העבודה 'ויכריח אותו' ללכת למקום הזה – זה החלום הרטוב שלו שייתן לו לגיטימציה לכהן תחת כתב אישום".
 
למה אתה מתנגד לאחדות?
"משום שמתוך 35 מנדטים אני מעריך ש-25 מנדטים הוא קיבל ממפלגת העבודה ומרצ כדי להיות אלטרנטיבה שלטונית ולא כדי לשבת איתו אחרי ולתת לו לגיטימציה. בני גנץ צריך סבלנות ולפקוד את ספסלי האופוזיציה, כדי שהציבור בישראל ידע שיש מי שיכול להחליף את נתניהו".

"לגיטימציה לראש ממשלה מושחת". אופיר פינס. צילום: אסף קליגר

 
זה מה שהציבור בחר.
אורי זכי (מרצ): "ראוי שנפחד, כי עומדים לשנות כאן את עקרונות היסוד של השיטה. השיטה בישראל אינה שיטה נשיאותית. כמות גדולה של אנשים בחרה בנתניהו כראש הממשלה אך כמות גדולה של אנשים בחרה במפלגות אחרות. אני מתערב שאם נעשה סקר בקרב מצביעי כחול לבן והליכוד יהיה רוב לממשלת אחדות".
 
איזה פרצוף יהיה לכחול לבן שאמרו לאורך כל הקמפיין שלא ישבו עם נתניהו תחת כתב אישום? אתם יום ולילה קוראים לנתניהו מושחת. כעת בשביל לשמור על ארץ ישראל אתה טוען שאפשר לשבת איתו?
אורי זכי (מרצ): "נתניהו מושחת, הוא לא ראוי לכהן כראש הממשלה מבחינה ציבורית עוד לפני בחינה פלילית, אבל צריך להבין מה הולך לקרות. נתניהו עומד לכהן תחת כתב אישום".
אופיר פינס (העבודה): "לשיטתך אתה נותן לגיטימציה לראש ממשלה מושחת עם שלושה כתבי אישום בתמיכה שלנו".
אורי זכי (מרצ): "זה לא שלנו".
אופיר פינס (העבודה): "הם חלק מהמחנה שלנו".