לפי סקירת כלכלת ישראל של בנק הפועלים, המפורסם היום (ראשון) בשל תוצאות בחירות 2019, והמשך כהונתו של משה כחלון כשר האוצר, לא צפויים שינויים כלכליים מהותיים באופק. בסקירה מצוין כי הממשלה החדשה תיכנס לתפקידה עם גיבנת גירעונית, זאת למרות שמורגשת בחודשים האחרונים הטבה מסוימת במצב המקרי הכלכלי של המדינה- נתוני החודשיים הראשונים של השנה מצביעים על שיפור מסוים בצמיחה ברבעון הראשון לעומת המחצית השנייה של 2018, זאת בניגוד למרבית הכלכלות המפותחות בתקופה זו.



ההתפתחויות הכלכליות האחרונות כוללות נתוני צמיחה גבוהים, עלייה במחירי הנפט ל-71 דולר לחבית, תעסוקה מלאה ומדיניות פיזיקלית מרחיבה, כל אלו פועלים לעלייה באינפלציה. ההתחזקות בשער השקל היא הגורם היחיד שמצנן את האינפלציה כעת, וגם בולם עליה בשערי הריבית - בולם אך לא מונע, שכן על פי הערכות של כלכלני בנק הפועלים הריבית אמור לעלות במהלך השנה.



הממשלה החדשה תנסה לטפל בגירעון, אך רמת הגירעון בה אנו נמצאים עתה – 3.4% מהתמ"ג, מהווה עדיין מספר שאפשר לחיות עמו, ולכן סביר שעליות המסים, אחד האמצעים להקטין את הגרעון יידחו לפי שעה, שכן הממשלה החדשה תרצה לפחות בשלביה הראשנים להטיב עם העם. אך בשלב מסוים יהיה צורך לצמצם הוצאות או להגדיל את ההכנסות - כלומר להעלות מסים.



קרן המטבע הבינלאומית הפחיתה את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית, מדובר בעדכון התחזיות השלישי בחצי שנה האחרונה. התחזית לשיעור הצמיחה של התמ"ג הגלובלי הופחתה מ-3.5% ל-3.3%. תחזית הצמיחה של ארה"ב הופחתה ל-2.3% ושל גוש האירו ל-1.3%. הגורמים העיקריים שהודגשו בהסברים לעדכון כלפי מטה היו אי-הוודאות לגבי הסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין, הפגיעה בסחר הבינלאומי המלווה אליה, וההשלכות של אלו על המשק הסיני.



המצב באירופה גם הוא לא מזהיר. הבנק המרכזי האירופי (ECB) כותב בדו"ח האחרון שהנתונים בגרמניה ובאיטליה ממשיכים להדאיג. קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה אפסית באיטליה וצמיחה של 0.8% בלבד בגרמניה. המסר של הבנק המרכזי היה שהריבית תיוותר ברמתה תקופה ארוכה יותר (לפחות עד סוף השנה), ובפגישות הקרובות יפורטו התנאים בהם יחלו ההלוואות של הבנק המרכזי לבנקים המסחריים (TLTRO-III).



התקופה הארוכה בה ריבית הפיקדונות היא שלילית פוגעת בבנקים המסחריים, והבנק המרכזי שוקל שינוי בכלי של ריבית הפיקדונות על מנת למזער פגיעה זו (ריבית מדורגת בהפקדות לדוגמה). הכלכלה האירופית גם מושפע מהבעיות של בריטניה לגבי יציאתה מהקהילה האירופית, כאשר המועד החדש לביצוע הברקזיט נדחה ל-31 באוקטובר. במידה ולא יהיה הסכם הפרדה מסודר בריטניה תסבול, אך גם אירופה תסבול ולא מעט.