משרד התחבורה יריץ החל ממחר פיילוט של תחבורה ציבורית חכמה ברחבי גוש דן. במסגרת השירות החדש, שייקרא "bubble", ניתן יהיה להזמין שירות תחבורה ציבורית מיוחד באזור גוש דן באמצעות אפליקציה. במסגרת הניסוי, שיימשך כשנה, יופעל מערך של מיניבוסים משודרגים, שיתניידו בהתאם לקריאות הנוסעים שיעלו באפליקציה. בשלב הראשון יופעלו 40 מיניבוסים ועד לחושד יוני צפויים לפעול כ-100 בסך הכל. 

שירות המיניבוסים החדש, שפותח בשיתוף משרד האוצר, חברת דן וחברת via, הינו שירות חדשני המבוסס על ביקוש בזמן אמת. הוא יפעל בשלב הראשון ברוב אזורי הביקוש המרכזיים של תל אביב, גבעתיים ורמת גן, והמטרה היא שיצמצם את השימוש ברכבים הפרטיים ברחבי גוש דן.
 
נסיעות ההרצה של השירות החדש, שיחלו מחר, יאפשרו לנוסעים להזמין באמצעות האפליקציה בטלפון הנייד נסיעה במיניבוס ליעדים מרכזיים בלב גוש דן כמו בתי חולים, מוסדות לימוד, תחנות רכבת, אזורי תעסוקה ועוד. הנוסע יופנה לתחנת אוטובוס הקרובה למקום הימצאו ומסלול הקו והעצירות יקבעו על פי ההזמנות של הנוסעים, תוך חישוב המסלול הקצר ביותר המחבר בין הנוסעים שהזמינו את ההסעה, אל היעדים. 


"לצמצם את עומסי התנועה בגוש דן". ישראל כץ. צילום: יניר קוזין
 
המסלול יקבע באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של חברת via, המאפשרת תכנון דינאמי של מסלול קצר ומהיר. האפליקציה תאפשר לכל המשתמשים לעקוב אחר זמן האיסוף, מסלול הנסיעה וזמני ההגעה המשוערים אל היעד. בנוסף, יותקן מסך מידע בו יוצג מועד ההגעה של הנוסעים ליעדם. השירות ייקבע בהתאם לצרכי המשתמשים בכל רגע נתון, ויאפשר לנוסעים לוותר על הרכב הפרטי.
על פי הודעת משרד התחבורה, השירות יהיה זמין בימים ראשון עד חמישי בין השעות 6:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה.  תעריף הנסיעה בקווים אלה ינוע בין 12 שקלים לנסיעה בשעות השפל, ו-15 שקלים לנסיעה בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30 אחה"צ. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה. 
  
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי "השירות החדש הוא צעד נוסף שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש דן". לדבריו, "בכוונת המשרד להרחיב את השירות גם לחברות אגד בירושלים ובחיפה ומטרופולין באזור דרום השרון".
  
מנהל הפעילות העסקית של Via בישראל, גיא שר: "אנו מקווים שכמו בעשרות ערים אחרות ברחבי העולם, גם בישראל הטכנולוגיה שלנו תסייע ביצירת תחבורה ציבורית גמישה ומותאמת. מטרתנו להוביל, בטווח הארוך, להפחתה משמעותית בשימוש ברכב הפרטי על ידי יצירת אלטרנטיבה יעילה ונוחה. אנו שמחים שחברת דן בחרה בנו ומתרגשים לפעול לראשונה בישראל".