ריב בין חברים: דקות ספורות לאחר שחתם על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן, דרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראש הממשלה בנימין נתניהו לצנן את הקשרים עם סין, ולא - הסיוע הביטחוני האמריקאי ייפגע, כך על פי דיווח הערב (ראשון) ב"חדשות 13". על פי הדיווח, בפגישה שנערכה בבית הלבן ב-26 במרץ והתחילה בתצלומים מחוייכים הייתה פחות נעימה מאחורי דלתות סגורות, וזאת בשל החשש האמריקאי מההתפשטות הסינית ברחבי המזרח התיכון והעולם כולו. 



במהלך הפגישה העלה הנשיא את הנושא וציין את החשש האמריקאי מהמיזמים הסיניים בישראל, כמו הנמל החדש בחיפה, והאפשרות שחברות תקשורת סיניות כמו וואווי או ZTE ישתתפו בהקמת רשת סלולרית דור 5 בארץ, וזאת מחשש שהסינים ישתמשו במיזמים כמעין אלה לצורכי ריגול. בחודשים האחרונים העלו האמריקנים את הסוגיה הסינית מול ישראל כמה פעמים. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון העלה את הנושא מול נתניהו בפגישתם בתחילת ינואר ושר החוץ מייק פומפאו העלה זאת מול נתניהו כמה פעמים מתחילת השנה. 



פתח לריגול סיני? נמל חיפה, צילום ארכיון: יעקב נחומי, פלאש 90
פתח לריגול סיני? נמל חיפה, צילום ארכיון: יעקב נחומי, פלאש 90



בתגובה לחששות אלה, נתניהו הבהיר בעבר כי הקבינט עומד לאשר הקמת מנגנון חדש לפיקוח על השקעות סיניות. מתחילת השנה התקיימו בנושא שתי ישיבות קבינט ללא החלטות. המהלך מתעכב בגלל מחלוקות פנימיות בתוך משרד ראש הממשלה וכן בין משרד החוץ למשרד האוצר, מה שהביא לכעס הנשיאותי.  לדברי גורמים שמעורים בתכני הפגישה טראמפ לא הציב לנתניהו אולטימטום ולא איים אולם ביקש לדעת היכן הדברים עומדים. טראמפ הבהיר לנתניהו כי אם ישראל לא תגביל את קשריה עם סין, שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב עלול להיפגע. 
 
פקידים ישראלים בכירים ציינו כי לנתניהו אין בעיה להתחייב בפני טראמפ שלא לאפשר לחברות סיניות להתמודד במכרזים על הקמת תשתיות תקשורת בישראל כמו רשתות סלולריות. עם זאת, נתניהו יתקשה מאוד להורות על ביטול המכרז בו זכו הסינים להקמת הנמל בחיפה – וזאת כיוון שהעבודה שם כבר החלה. ביטול המכרז בתנאים הנוכחיים תביא למשבר חריף ביותר מול סין. 
 
 בבית הלבן לא הכחישו את הדברים ואמרו: "אין תגובה". מלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה: "הידיעה אינה נכונה".