ימים ספורים לפני שעם ישראל חוגג את ליל הסדר מתפרסם מחקר חדש המתריע על נזקי עבודות הניקיון היסודיות לקראת פסח. מהמחקר, שערכו רשת מרפאות טרם לרפואה דחופה והחוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה בירושלים, עולה כי נשים חשופות יותר לפגיעה בתקופת החגים בשל השימוש הגובר בתכשירי ניקוי.



עם זאת, על פי המחקר, 71% מהנפגעים בעיניהם בארץ הם גברים דווקא, ומחצית הפגיעות נובעות מכניסה של גוף זר לעין, על פי רוב בעבודה.


המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת הבינלאומי המדעי Ophthalmic and Physiological Optics ובו נחקרו הסיבות לפגיעה בעין בקרב מטופלי מרפאות טרם וגורמי הסיכון.



החוקרות - פרופ' אריאלה גורדון־שאג וד"ר עינת שניאור מהמכללה האקדמית הדסה וד"ר דינה צימרמן ממרפאות טרם - השתמשו בנתונים שנאספו מ־17 סניפים שונים של רשת המרפאות ברחבי הארץ בשנת 2015. החוקרות מצאו כי כמחצית הגברים נפגעו מכניסת גוף זר לעין, כגון שבב עץ. סיבות נוספות לפגיעה בעין - טראומה (18%), חומר כימין (11%) ובעיות שנגרמו מעדשות מגע (5%).



לדברי פרופ' גורדון־שאג, ראש החוג למדעי האופטומטריה במכללה האקדמית הדסה, "למגדר יש השפעה על אופי הפגיעה בעין. נמצא כי רוב הפגיעות בגברים קשורות לעבודת ידיים, לדוגמה בעת השחזת מתכת או ריתוך. לעומת זאת, בנשים הפגיעה העיקרית נובעת משימוש בחומרי ניקוי ותחזוקת הבית: 182 מקרים בשנה של פגיעה עקב כניסת חומרים כימיים הקשורים לחומרי ניקוי ותחזוקת הבית מתוך 241 סך הכל, לעומת גברים - 148 מתוך 287 מקרים".



לדברי ד"ר שניאור, מרכזת המחקר לתואר ראשון באופטומטריה, לכל חג יש פגיעות אופייניות משלו: "לפני סוכות יש עלייה במספר הגברים שנפצעים בעיניהם עקב בניית הסוכה. לפני פסח יש עלייה במספר הנשים שנפצעות עקב ניקיון הבית. 77% מכלל המקרים של פגיעות אלה התרחשו עקב תחזוקת הבית ושימוש בחומרי ניקוי. כמו כן, ביום העצמאות יש עלייה במספר הילדים שנפצעים כתוצאה מספריי שלג שחודר לעיניהם".