התוכנית האמריקאית של הנשיא דונלד טראמפ ל"עסקת המאה" בין ישראל לפלסטינים לא תכלול מדינה פלסטינית ריבונית, כך לפי פרסום אתמול ב"וושינגטון פוסט". לפי גורמים ששוחחו עם צוותו של יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, שמוביל את התוכנית, ההצעה האמריקאית צפויה לכלול הכרה מצד מדינות ערביות בישראל וקבלת הסטטוס קוו לגבי אוטונומיה פלסטינית, בניגוד למדינה ריבונית.

בתוך כך, בכירים לשעבר באיחוד האירופי גינו את מדיניות ממשל טראמפ לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני וקראו במכתב לגוש לדחות כל תוכנית שלום אמריקאית ש"אינה הוגנת" כלפי הפלסטינים. הגארדיאן דיווח הבוקר (שני) כי המכתב נשלח לאיחוד האירופי ולממשלות אירופיות נחתם על ידי 25 שרי חוץ לשעבר, שישה ראשי ממשלה לשעבר ושני מזכ"לי נאט"ו לשעבר. 
 
"הגיע הזמן שאירופה תעמוד לצד העקרונות שלנו לשלום בין ישראל ופלסטין", נכתב במסמך, שקרא ליישום פתרון שתי המדינות. "למרבה הצער, הממשל האמריקאי הנוכחי זנח את המדיניות האמריקאית הוותיקה", בהתייחסות להכרת הנשיא דונלד טראמפ בבירת ישראל. "הוא הכיר בטענות צד אחד בלבד לירושלים".
 
המכתב טען גם כי וושינגטון "הפגינה אדישות מטרידה להרחבת ההתנחלויות הישראליות" ביהודה ושומרון וקיצצה מאות מיליוני דולרים בסיוע לפלסטינים, ו"מהמרת על הביטחון והיציבות של מדינות רבות על סף דלתה של אירופה".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס בגל"צ לדיווח ב"וושינגטון פוסט" ואמר: "טראמפ לא יקבל תשובה שלילית מישראל כי אנחנו מדינה שוחרת שלום למרות שבעולם מנסים להציג אותנו ההפך. אם תוצג תוכנית שתציג את האמת שאנחנו בעד שלום והפלסטינים הם הסרבנים, זה מצב טוב לישראל. אם הפרסום נכון, אני אברך עליו". עוד ציין: "לא מכיר מועד מדויק לפרסום תוכנית המאה. זה תלוי בממשל".
כזכור, בשבוע שעבר פורסם ברשת ABC, כי ממשל טראמפ מתכננן לפרסם את תוכנית השלום במהלך החודש הקרוב. עוד צוין, כי המסמכים הקשורים לתוכנית השלום נותרו חסויים לעובדי הבית הלבן ונחשפו רק לארבעה בכירים בממשל.