נשיא המדינה ראובן ריבלין סיים היום (שלישי) את מרתון התייעצויות עם נציגי סיעות הכנסת ה־21 במשכנו וצפוי להטיל מחר על ראש הממשלה בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה, זאת לאחר ש-65 חברי כנסת המליצו עליו, לעומת 45 שהמליצו על יו"ר כחול לבן, בני גנץ. הסיעות הערביות, חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, לא המליצו על מועמד כלשהו. 



ראשונים להגיע היום לבית הנשיא היו נציגי סיעת העבודה שכללו את היו"ר אבי גבאי, טל רוסו, איציק שמולי, סתיו שפיר ועמיר פרץ. במהלך ההתייעצות עם נציגי סיעת העבודה ריבלין אמר לטל רוסו: "חשבתי פעמים רבות שחוק הצינון מרחיק אנשים מצוינים לתקופה שאין בה צורך. וכשאתם מחליטים להיכנס למערכת הדמוקרטית, לא טוב אם אתם באים ולאחר מכן יוצאים מהמערכת. אני יודע שאם תצא ייכנסו אנשים מצוינים, אבל טוב שמי שהחליט שהוא רוצה לתרום למדינה יישאר בה".
 
יו"ר העבודה גבאי פנה לריבלין ואמר כי ימליץ על בני גנץ להיות זה שמרכיב את הממשלה הבאה: "חוק יסוד הממשלה ברור אבל קצת עוות סביב אמירות על מפלגה גדולה דבר שהשפיע. חששתי לאורך כל הדרך שיגלשו לאלימות פיזית הבשורה שעברנו אותן בלי אלימות פיזית. דווקא הרשתות החברתיות משחררות לחצים. אנו ממליצים על גנץ ומודעים לסיטואציה הפוליטית. מבינים היטב שזה כנראה לא יקרה לפחות זה מה שציפינו וקיווינו וזו ההמלצה שלנו". עוד הוסיף גבאי: "אני באופן אישי חושב שהעובדה שאדם היה ראש ממשלה למעלה מעשור לא נכון למדינה ולשום ארגון שאנשים באותו תפקיד. העם ידע הכל שמע הכל וקיבל את ההחלטה. מאז החבירות שוחחתי עם הרבה ברחוב ואנשים הצביעו בחרו בנתניהו. איש לא אמר שרוצים שיצמצם את הדמוקרטיה". 
 
רוסו ציין: "נשארנו חיילים של המדינה. נקודה שכדאי להדגיש שיש לשקם אחרי הבחירות את השיח המאחד והמחבר. חושב שחצינו את הקווים וזה אתגר לכולם לטעמי בתקופה הקרובה". הנשיא דיבר על הצורך של ישראל בחוקה ואמר: "אנחנו צריכים כולנו להתאחד בעניין החוקה והיא חשובה מאוד לאזרח. שכן החוקה זו שעומדת בין האזרח לבין השלטון". נציגי סיעת מרצ, בראשות תמר זנדברג, הודיעו גם הם לנשיא ריבלין כי ימליצו על בני גנץ כמועמדם להרכבת הממשלה. חברי רע"מ-בל"ד הודיעו כי אינם ממליצים על אף אחד מהמועמדים.

הסיעה הבאה לפגוש את הנשיא היתה ישראל ביתנו עם יבגני סובה, אלי אבידר ויוליה מילנובסקי, שכצפוי המליצו על ראש הממשלה נתניהו להרכבת הממשלה. ח"כ מילנובסקי אמרה לנשיא: "חובתנו להגן על הציבור החילוני יחד עם הכבוד לדתי ואחדות העם. חיבוק אהדה היא מה שחשוב. גם בהרכבת הקואליציה חשוב שהאיזון הזה שהיה 70 שנה יישמר ולא נלך לקיצוניות וזה המסר שלנו". 

נציגי ישראל ביתנו. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

חברי סיעת איחוד מפלגות הימין, שביניהם היו היו"ר רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', המליצו גם הם על נתניהו לראשות הממשלה, דבר שלמעשה מחייב את הנשיא להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. גם נציגי סיעת כולנו הצהירו כי ימליצו על נתניהו והביאו אותו ל-65 ממליצים. ח"כ רועי פולקמן הכחיש בפני הנשיא כי מתקיים משא ומתן בין כולנו לליכוד על חיבור אפשרי. "אין מו"מ בין הליכוד לכולנו לחיבור בין המפלגות", הבהיר פולקמן. לאחר שיצא מפגישתו עם הנשיא, אמר פולקמן לעיתונאים: "אני לא מתחייב בשם כולנו לשום דבר לעתיד. כל הפרסומים נכון לרגע זה על דעת המפרסם. ניכנס למו"מ קואליציוני. כל מה שמשרת את דרכה של כולנו ואת הציבור בישראל על השולחן".

הרב פרץ מאיחוד מפלגות הימין אמר בדבריו לריבלין: "לאורך כל הדרך הכרזנו שנצהיר ונבקש מכבוד הנשיא שמר בנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה הבאה כמועמד וחשנו שהבוחר אמר את דברו. זה הצטרף לקריאה הברורה שלנו. אנחנו מייצגים בזה את האנשים שבחרו בנו".

סמוטריץ' ציין: "אנחנו קודם כל שמים את המהות. אנחנו רוצים להיות המחזיקים בתיק המשפטים. וכמובן נשים דגש על נושאי החינוך. אלה התיקים שלנו כמו שליברמן מדבר על תיק הביטחון וזה טבעי. תפקידנו לוודא שההבטחה להחלת הריבונות לא נשארת רק הבטחה". עוד הוסיף: "קריאתי לראש הממשלה היא 'בואו נעשה את זה מהר'. מגיע לעם ישראל ממשלה יציבה וטובה".

נציגי סיעת איחוד מפלגות הימין בבית הנשיא. קרדיט: מארק ניימן, לע"מ

נציגי הליכוד היו ראשונים אתמול להגיע לבית הנשיא. משלחת הליכוד, בראשות השר יריב לוין, ובה השרה מירי רגב וחברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם, המליצה להטיל את התפקיד על נתניהו. “נשיא לא בוחר ראש ממשלה, אנחנו נתחיל תהליך שנועד לייצג את רצון העם. אני שמח להיפגש אתכם, אתם הסיעה הגדולה ביותר, ואחר כך ניפגש עם שאר סיעות הבית”, אמר ריבלין לחברי משלחת הליכוד. “אני מתכוון לזמן את חבר הכנסת עליו אטיל את הרכבת הממשלה כבר ביום רביעי, לאחר פרסום התוצאות”.

כפי שפורסם במעריב ביום שישי, ריבלין קרא להקמת ממשלת אחדות. “העם כולו רוצה לראות אחדות יותר אמיצה גם כאשר יש חילוקי דעות. צריך לראות מה מגשר בינינו”. מיד אחרי הליכוד הגיעה משלחת המפלגה השנייה בגודלה, כחול לבן. חברי המשלחת, בראשות גבי אשכנזי ובהשתתפות אבי ניסנקורן, אורנה ברביבאי, רם בן ברק, צבי האוזר, אורלי פרומן ועומר ינקלביץ, המליצה לנשיא, למרות ההפסד בבחירות, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על בני גנץ. “היו בחירות שצבטו את הלב. שנים רבות לא ראינו מאבק צמוד כל כך בין שתי מפלגות”,  אמר ריבלין לחברי המפלגה. “אני אומר שבאורח לא מפתיע אנחנו נמליץ על יו”ר כחול לבן בני גנץ”, אמר אשכנזי. “אנחנו נמשיך לשרת את הציבור שתמך בנו, כמו את כל עם ישראל, ובמסגרת הזאת אנחנו ננסה לרפא ולאחות. אנחנו מכבדים את ההזמנה ואמרנו את המלצתנו”.
 
לאחר מכן הגיעה למשכן הנשיא משלחת של סיעת ש”ס בהשתתפות חברי הכנסת יצחק וקנין, איציק כהן, משולם נהרי, יעקב מרגי, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי והמנכ״ל חיים ביטון. “לאורך מערכת הבחירות אמרנו שאנחנו תומכים בביבי נתניהו לראשות הממשלה ואנחנו אומרים את זה גם עכשיו”, אמר ח”כ וקנין.
 
המלצה זהה נתנו גם חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני, מראשי סיעת יהדות התורה. “התבשרנו לפני שנפגשנו, שעלינו ל-8 מנדטים על חשבון הליכוד. אנחנו ממליצים על בנימין נתניהו, אנחנו עברנו איתו קדנציה טובה וחזקה. אנחנו חושבים שזה נכון לכלל ישראל”, אמר ליצמן. 
 
חברי משלחת חד”ש־תע”ל לא המליצו על איש. “אנחנו עברנו תקופת בחירות קשה ביותר. הבחירות הללו התאפיינו בהסתה פרועה של ראש הממשלה באופן אישי”, אמר היו”ר, ח”כ איימן עודה. “המצלמות בתוך הקלפי היו אמורות להרתיע את הציבור הערבי מלהצביע. אנחנו לא ממליצים על אף אחד. רצינו להפיל את ראש הממשלה נתניהו אבל לצערנו זה לא הספיק”.