תוכנית השלום, או כהגדרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ "עסקת המאה", עדיין לא פורסמה. אולם בינתיים כבר מתעצמת בזירה הבינלאומית התנגדות לתוכנה, אשר גולשת, כך נראה, לפסילתה מראש. בעת שמתרבים הדיווחים על חלקים שהודלפו מתוכנית השלום, כמו זה של "וושינגטון פוסט" מאתמול כי היא אינה כוללת מדינה פלסטינית, מתגבשת בקרב מנהיגים ומדינאים אי־הסכמה תקיפה לתוכנית, והם קוראים לדחייתה על הסף. 
 
משיחות עם דיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, עולה כי מתגבשת כלפי התוכנית מה שסגן ראש משלחת מערבית הגדיר "קואליציה של התנגדות". הקואליציה כוללת את מעצמות המערב המרכזיות, רוב גדול בקרב מדינות האיחוד האירופי וארצות המפרץ הפרסי, בראשן סעודיה. "לא אגזים אם אומר כי מדובר כמעט בהסכמה כללית של חוסר הערכה ואמון ביוזמת השלום הצפויה", אמר.

נימה של זלזול
 
בתגובות מורגשת נימה של זלזול בטראמפ, נשיא שנוי במחלוקת ומגלומן, שאיננו בדיוק המדינאי שממנו אפשר לצפות לפתרון הסכסוך הישראלי־ערבי. "ראינו את התוצאות המעליבות של מעורבותו ומאמציו להשיג משהו רציני מהשליט של קוריאה הצפונית", אמר דיפלומט מערבי. גם הידידות הגורפת שטראמפ מפגין כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו מושמעת בשיחות כטיעון המטיל ספק בסיכויי התוכנית. "ממה שאפשר להסיק מדיווחים, זאת תוכנית הסדר בין ארה"ב לישראל. לפלסטינים הוא ייתן כסף, ולישראל יבטיח את המשך השלטון בשטחים". אמר הבכיר המערבי.
 

אבל הסיבה העיקרית להתנגדות העקרונית לתוכנית הצפויה היא שלא מוזכר בה רעיון שתי המדינות לשני העמים. "זהו רעיון מוסכם ומקובל על כל מדינה נחשבת ועל כל גורם בינלאומי", הוסיף הבכיר. "תוכנית או יוזמת שלום בלי פתרון שתי המדינות היא חסרת כל משמעות וכל סיכוי". לפי דיווחים במרכז האו"ם, גורמים בכירים באירופה, כולל מנהיגי ארצות מרכזיות ושרי חוץ לשעבר פנו לאחרונה להנהגת האיחוד האירופי והמליצו להצהיר מראש על התנגדות לתוכנית השלום, אם היא לא תכלול את פתרון שתי המדינות.
 
לאחרונה נוסף טיעון נוסף המחזק את תחושות הפקפוק והחשדנות כלפי תוכנית השלום בקרב בכירים בקהילה הבינלאומית: נושא סיפוח שטחים שהעלה נתניהו בקמפיין הבחירות. נראה שהתבטאות נתניהו גרמה לכך שגם תומכים ואוהדים מושבעים של ישראל בקונגרס תובעים כעת שההתנגדות לסיפוח תהיה חלק מתוכנית השלום.