זה כחצי שנה מתחוללת סערה בתנועת בני המושבים. זאת בעקבות הכרזתה על היפרדותה מתנועת הנוער העובד והלומד (הנוע"ל), לאחר עשרות שנים של שיתוף פעולה, שידע עליות ומורדות. באוקטובר האחרון הודיע מזכ"ל בני המושבים כי התנועה, שהיוותה חטיבה בנוע"ל, תפרוש ותמשיך בפעילותה כתנועה עצמאית. זאת לדבריו בגלל פגיעה באוטונומיה של התנועה. בהמשך, לפני כחודש וחצי, התברר כי בני המושבים חוברת לארגון השומר החדש, תנועה חברתית חינוכית וציונית, שלצד הפעילויות המבורכות למען החקלאים, נמתחת עליה לא פעם ביקורת על מעורבותה בפעילות הימין הפוליטי.
 
לאחרונה נרשמה תפנית נוספת בעלילה, כשהתברר כי למרות הנתק, הנוע"ל ובני המושבים דנות על אפשרות לאיחוד מחודש.כעת גם רבים מבני המושבים מביעים מורת רוח על החיבור עם השומר החדש. ת', שגדל בנוע"ל וילדיו פעילים כיום בבני המושבים, אמר בשיחה עם "מעריב": "לפני כשנה התחלנו לקרוא שבני המושבים והנוע"ל ייפרדו. מעבר להחלפת השרוך (מאדום לירוק - ע"ל) החלו להחליף דברים משמעותיים - והדברים כבר אינם כתמול שלשום. מאוד לא ברור מי אחראי, הכל נעשה בבלגן. בשלב הנוכחי ההורים לא מודעים לכלום. שואלים אותי מה זה השומר החדש. אני מסביר שזו תנועה של הימין הקיצוני של סמוטריץ' והיא משתלטת על הילדים. בשומר החדש יש קרן שתורמת לכל גופי הימין הקיצוני, והיא תחליט מה הערכים שינחו את הילדים שלי בקיבוץ?".
 
יובל שחר מקיבוץ גבת אמר: "יש פה שורה של מהלכים שהם בין תמוהים לחמורים. אני לא נכנס כרגע לשאלה על מהות החיבור ארוך השנים בין בני המושבים לנוע"ל. יכול להיות שיש קשיים או חיכוכים שראוי לטפל בהם, וסביר להניח שגם ראוי לראות את ההתבוננות של שני הצדדים ולמצוא את המשותף. אולם ברור לי שהמהלכים והצעדים שננקטו בתנועת המושבים היו לא לגיטימיים. הדבר החמור יותר הוא מה שמתברר בשבועות האחרונים וזו החבירה לשומר החדש, תנועת נוער פשיסטית. המהלך הזה לא אושר בשום מקום ורוב האנשים לא מודעים לכך. מתווים דרך חינוכית בלי לשאול את המשפחות ואת היישובים".
 

מנגד, ארז בריימוק ממושב אביטל מסביר כי "זה לא חיבור אלא שיתוף פעולה. תנועת בני המושבים מתיימרת להיות התנועה להתיישבות הכפרית, וזה הדבר הכי נכון והכי הגיוני עבורה לחבור לתנועת השומר החדש, שהיא החיבור הישיר אל הקרקע. אני שומע אנשים שאומרים שזה ימין קיצוני, אבל אני לא מקבל את זה. זו תנועה שחרתה על דגלה להחזיר את הביטחון לחקלאים ולמתיישבים במגזר הכפרי".
 
מהשומר החדש נמסר כי "ארגון השומר החדש ותנועת בני המושבים סיכמו על שיתוף פעולה ערכי ואסטרטגי על מנת להחזיר את העבודה החקלאית לחינוך הבלתי פורמלי. הארגונים החליטו לשלב כוחות מתוך חיבור רעיוני והבנה כי המשימה המשותפת היא החזרת החקלאות ללב העשייה החינוכית, חיבור הנוער לאדמה והעצמת המרחב הכפרי בישראל. במסגרת שיתוף הפעולה תשולב עבודה חקלאית בפעילות שני הארגונים וכן ייערכו פעילויות משותפות כגון התנדבות חקלאית, סיוע לחקלאים במועצות האזוריות, אירועי שיא ועוד".
 
מבני המושבים נמסר כי "התנועה חרתה על דגלה את ערכי העבודה, הציונות ואהבת האדמה. בני המושבים תשמח תמיד לשתף פעולה עם ארגונים נוספים ובדרכים מגוונות להגשים ערכים אלו. התנועה קידשה מאז ומעולם את הדיון ואת ריבוי הדעות ומברכת על המגוון האנושי של בוגריה ועל זוויות המבט השונות".
תנועת הנוע"ל מאשרת קיומם של מפגשים עם בני המושבים ומוסיפה: "אנחנו שמחים על כל דיאלוג עם תנועת המושבים כפי שהיה ב־90 השנים האחרונות. נשמח לחזור ולשתף פעולה למען הילדים ובני הנוער במושבי ישראל".