בניגוד לתחושה הרווחת בציבור הישראלי טען אמש ד"ר אבישי בן חיים בחדשות 13 כי מחקר מצא שישראל דווקא עוברת תהליך של חילון, ולא הדתה. את מספר המנדטים הגבוה שקיבלו המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות הסביר בן חיים כי בכך שקולות רבים נשרפו בעקבות מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, וכן באחוזי ההצבעה שירדו באופן כללי.



היום (שלישי) התראיין בן חיים בתכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103FM, ודן עמם בעליה של מפלגת ש"ס, ובעתיד גוש השמאל בארץ. "צריך להסתכל על התמונה הגדולה", אמר בן חיים בפתח דבריו, "אנחנו אחרי בחירות עם תוצאות יפות לחרדים אך מספר המנדטים נובע מכך שאחוזי ההצבעה ירדו וכ-300 אלף קולות נשרפו". 


"ביום הבחירות ניסיתי להסביר למה החרדים אף פעם לא יהיו רוב", הוסיף בן חיים. "מודרניזציה שווה לחילון. ב-1969, לפני חמישים שנה, מספר המצביעים לחרדים עמד על 70 אלף. כיום מספר בעלי זכות ההצבעה בישראל עלה פי 3.6, בדיוק כפי שעלה מספר המצביעים לחרדים. היחס נותר אותו יחס. העלייה של ש"ס לעומת זאת היא מפתיעה. ש"ס הביאה כמות עצומה של קולות מציבור שאיננו חרדי, וזהו מכפיל כוח שאנחנו לא יכולים לאמוד אותו".


ישראל נהיית יותר מסורתית?
"13% מבתי הספר היסודיים בישראל של שנת 98 היו חרדיים. עשור לאחר מכן, בשנת ,2008 הוא עלה ל-23%. התחזית הייתה שבעשור הבא הם יעלו ל-33% אך לפני שנה התברר שהם עלו בסך הכל באחוז אחד ל-24%. מודרניזציה שווה חילון. ההצלחה של החרדים למנוע חילון היא באמצעות דחייה של המודרניזציה. כל אינטלקטואל חשב שהדבר הזה הולך להיעלם. לא רק בן גוריון אמר שחרדים יהיו רק במוזיאונים, גם ניטשה אמר שאלוהים מת ופרויד העריך שהדת היא מטאפורה. לכולם היה ברור שהמודרניזציה והמדע יעלימו את הדת.

ברגע שמחנה המרכז-שמאל יבין שהחרדים הם כבר לא לשון מאזניים ושאין אפשרות לממשלת שמאל, הבחירות יהיו לא על ממשלת ימין או שמאל אלא על מי יהיו השותפים של הליכוד - כחול לבן או החרדים. בסופו של דבר גם כחול לבן היא מפלגה מסורתית. בני גנץ עושה קידוש ויום שישי. יאיר לפיד גם לוקח ציבור גדול בחזרה אל היהדות כדי להתמודד איתה".