משבר במשא ומתן: נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להטיל מחר את הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, אולם האחרון לא מחכה וכבר החל במלאכה בפועל. לאחר שנועד במהלך הימים האחרונים עם ראשי המפלגות הצפויות להצטרף לממשלתו החמישית, נועד היום (שלישי) נתניהו עם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שנחשב בעיני המומחים כ"בעייתי" ביותר מבחינת משא ומתן להצטרפות לקואליציה. בעוד ליברמן דורש להעמיד את חוק הגיוס כתנאי סף לכניסתו לממשלה, סיעת יהדות התורה הודיעה כי היא לא מתכוונת לזוז מעמדתה - וכעת נתניהו יצטרך לצאת מהפלונטר.



כשעתיים לאחר פגישת ליברמן-נתניהו, סיעת יהדות התורה פרסמה הודעה לעומתית כנגד חוק הגיוס, לפיה "קיבלנו החלטה שנעמוד על כך שכל מי שלומד תורה ותורתו אומנותו יוכל להמשיך ללמוד באין מפריע ונעמוד על כך בתוקף. במקביל, אנחנו מודיעים לראשי המטות בכל הארץ להישאר בכוננות מלאה, במידה וחס וחלילה הנושא הזה לא ייפתר. הוכחנו זאת ואין לנו שום בעיה להתמודד בבחירות חוזרות".

ממפלגת ישראל ביתנו נמסר כי "השיחה בין ליברמן לנתניהו התקיימה באווירה נינוחה ונגעה בנושאי ביטחון, דת ומדינה ועלייה וקליטה. הצדדים החליטו להתניע את המשא ומתן מיד לאחר שהנשיא, מר ראובן ריבלין, יטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה".



"השיחה עם נתניהו התנהלה באווירה נינוחה". ליברמן. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



בהודעה לא נאמר אם השניים שוחחו על האפשרות שישראל ביתנו תתאחד עם הליכוד, כפי שדווח אמש בחדשות 13. לפי הדיווח, נתניהו לא רוצה להיות בידיו של ליברמן ומוכן לשלם מחיר מאוד כבד על מנת להימנע מכך. עוד צוין בחדשות 13 כי ראש הממשלה מוכן ששר הביטחון לשעבר יכנס לליכוד, ושאפילו יקבל שריון לרשימה שלו לכנסת הבאה. במהדורה ציינו כי ייתכן שליברמן יקבל כוח במרכז הליכוד בהתאם למספר חברי ישראל ביתנו שיביא עמו לליכוד. 


אמש, עוד בטרם הגיעו חברי סיעתו לבית הנשיא והמליצו על נתניהו, אמר ליברמן על החוק הגיוס: "זה קל מאוד להגיד שאנחנו נגד יהדות, הלכה ותורה, אך שום דבר לא נכון. כשאנחנו מסתכלים על בני גיוס הישיבות - ביולי 2018 היה חוק בקריאה ראשונה, וחל עליו דין רציפות. עכשיו צריך להשלים את החוק הזה מיד אחרי, ולהצביע אחרי קריאה שנייה ושלישית. החרדים לא הצביעו, אבל לא פרשו, לא שמו אולטימטום, החוק עבר בקריאה ראשונה. אנחנו לא רוצים להכניס עיזים למשא ומתן, הולכים על מה שקיים. לכן, כל הדרישות שלהם לרוקן את החוק מתוכן - אנחנו לא נסכים לזה. נקפיד על קוצו של יוד. לא נוותר על נקודה. נדרוש להעביר את החוק בקריאה השנייה ושלישית בדיוק באותו נוסח". 

עוד אמר, כי "לא נוותר על גיוס בני הישיבות, לא אחתום לנתניהו לפני שאראה את ההסכם עם החרדים. זה או לוותר על החוק וללכת לאופוזיציה או ללכת בחירות חדשות - אנחנו מוכנים".

סוגיית חלוקת התיקים צפויה להיות אחד המוקדים שיקשו על המשא ומתן, בעיקר לאור הפער העצום בין הליכוד לבין המפלגות האחרות. חבר הכנסת אמיר אוחנה, ששואף להיות שר התקשורת בממשלה הבאה, אמר בראיון לכאן ב', כי "צריך לזכור שהליכוד מרכיבה קואליציה כשכל השותפות האחרות הן עם מספר חד ספרתי של מנדטים וצריך להיות לזה ביטוי".