קו רכבת חדש, שיחבר בין איראן, עיראק וסוריה, מעורר דאגה בקרב גורמי אופוזיציה בסוריה, שטוענים כי מדובר ב"שלב נוסף באחיזת האיראנים בארצם". האיראנים, לעומת זאת, הסבירו כי הרכבת תשמש את העולים לרגל השיעים, וגם להעברת חומרים לבנייה מחדש של סוריה. גם בישראל צפויים לעקוב מקרוב אחרי הקמת המסילה החדשה מקרוב.

ביום שישי האחרון הודיע סאלב חוסיני, מנהל הרכבות בעיראק, כי תיערך פגישה עם גורמים מאיראן וסוריה על מנת לבדוק את היתכנות הקמת מסילת הרכבת שתחבר בין שלוש המדינות. 
 
כזכור, בנובמבר שעבר פורסם על הקמת המסילה, שתגיע עד לטקייה, ותקשור את איראן לים התיכון. בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות פארס צוטט מנהל הפרוייקט, באומרו כי "אורכה של המסילה יהיה 32 קילומטרים, והיא תכלול בניית גשר באורך כ-800 מטרים". לדבריו, עלות הפרויקט תגיע לכ-2.2 מיליארד ריאל, סכום שאותו ישלמו גם העיראקים.

כוחות צה"ל בגבול סוריה. יעקבו מקרוב. צילום: AFP
כוחות צה"ל בגבול סוריה. יעקבו מקרוב. צילום: AFP


באוגוסט 2018 נפגש שר התחבורה האיראני, עלי חמוד, עם אמיר עמיני, בכיר איראני הממונה על תכנון הערים הגדולות במדינה, ודן עמו בפרויקט שיחבר את איראן לנמל בצרה ואף לשטח סוריה. 
 
החשש בקרב גורמי אופוזיציה בסוריה ובקרב מדינות המערב היא שאיראן תנצל את הנתיב החדש על מנת להעביר נשק למשטר הסורי ולכוחות חזבאללה, ולתמוך במיליציות הפרו-איראניות שנמצאות במדינה. כמו כן, היא תאפשר לאיראן למלא תפקיד מרכזי ורווחי בתהליך שיקום עיראק ובסוריה. 
 

רוחאני. הפרויקט החדש של האיראנים מעורר דאגה. צילום: AFP
רוחאני. הפרויקט החדש של האיראנים מעורר דאגה. צילום: AFP
הדיווחים בנושא מתפרסמים על רקע המשך המתיחות בגבול הצפון. לפני כשלושה ימים בלבד דווח בסוריה על תקיפה ישראלית בסמוך לעיר חמה. הדיווחים ייחסו כאמור את התקיפות לישראל, וציינו כי שישה מטוסי קרב נכנסו מהמרחב האווירי של לבנון וביצעו את התקיפה, שבעקבותיה נהרגו שני חיילים. היעדים, לפי דיווחים זרים, היו בסיס צבאי ומפעל לייצור טילים לטווח בינוני, הנמצאים תחת שליטה של כוחות איראנים. והותקפו מספר פעמים בעבר. 
 
לפי אל-מרסד הסורי לזכויות אדם, מאפריל 2018 ועד אפריל 2019 נהרגו 232 איראנים, אנשי המשטר הסורי ואנשי חיזבאללה בתקיפות של חיל האוויר הישראלי.