נציג תנועת רגבים נשלח לאחרונה עמוק לתוך שטחי A של הרשות הפלסטינית. הוא נשלח אל עיריית שכם כדי לבצע המצאת עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד תושב העיר, שפלש לטענת רגבים אל אדמות מדינה ליד אריאל. השליח סיפר כי סגן ראש העיר, מוסא טיראווי, שוחח עימו ואף אימת את פרטי הנתבע ומגוריו בעיר, אך סירב לחתום על אישור המסירה.
 
בשנת 2017 עתרה רגבים לבג"ץ כנגד המנהל האזרחי, בדרישה לפנות פלסטינים שפלשו לאדמות מדינה באזור העיר אריאל והיישוב רחלים. זאת לאחר שבסיור שערכו באזור נתקלו בנטיעה של עצי זית בתחומי אדמות מדינה מוכרזות. בעקבות הגשת העתירה, התברר כי הפולשים הינם תושבי שכם, המתגוררים בעומק שטח שליטת הרשות הפלסטינית. 
 
תקנות סדרי הדין קובעות כי יש לכלול בעתירות את כל הגורמים העלולים להיפגע ממנה, ולפיכך נדרש לבצע המצאת עתירה, כלומר מסירת עותק אל כל אחד מהמשיבים או אל כל אדם העלול להיפגע ממנה. ברוב המקרים נדרשת המצאה פיזית, אך ברבים מהתיקים הנפתחים ביהודה ושומרון המצאה כזו אינה אפשרית מכיוון שלישראלים אסורה הכניסה לשטח A, זאת על פי צו אלוף פיקוד מרכז שנחתם בתקופת האינתיפאדה השנייה.

מודעה שפרסמה בעבר תנועת רגבים בעיתון בערבית. צילום מסך


לכן, ביקשו רגבים מבית המשפט העליון לבצע המצאה פיזית של העתירה בשטח הנפלש באמצעות תליית שלט, אך רשמת בית המשפט העליון, שרית עבדיאן סירבה לאשר את המהלך. כמו כן, היא דחתה הצעה לבצע 'תחליף המצאה' באמצעות פרסום מודעה בעיתונים המתפרסמים בשפה הערבית, וקבעה כי על רגבים לפנות לממונה על העזרה המשפטית ביהודה ושומרון כדי שיחליט אם להתיר להם לפרסם את המודעה בעיתון. אולם ברגבים אומרים כי גם אם הממונה יאשר את תחליף ההמצאה בתהליך שאורך כשנה, הדבר לא יועיל כיוון שהרשות הפלסטינית אוסרת על העיתונים בשטחה לפרסם מודעות של רגבים. משום כך ניסו ברגבים להתחכם ולפנות לעיריית שכם וכן לתלות שלטים בשטח הנפלש, אך כאמור, רשמת בית המשפט העליון דחתה אפשרויות אלה.

"הבירוקרטיה הכרוכה בהליכים משפטיים מול ערביי יו"ש הגיעה לכדי אבסורד ופגיעה ממשית בהליך השיפוטי", אומרים עורכי הדין אבי סגל ויעל סינמון מתנועת רגבים. "נראה כאילו המדינה עושה ככל שביכולתה להפריע ולהכשיל את העתירות אותן אנו מגישים לבית המשפט. בפעמים רבות לא רק שההמצאה אינה אפשרית, אלא שהיא יוצרת מצב אבסורדי בו העבריין מתחמק מההמצאה בידיעה שההתחמקות תשבש את פעולות האכיפה נגדו ותעריך באופן משמעותי את זמן ניהול העתירה". 
ברגבים אומרים כי זו אינה הפעם הראשונה שהתנועה מתמודדת עם המצאה בלתי ניתנת לביצוע. בעתירה נוספת שהגישה בסוגיית כביש הגישה לעיר רוואבי, שנסלל על קרקעות פרטיות, ניסיונות ההמצאה הכושלים כללו איום על חיי השליח שנשלח למשרד החברה בעיר, וכן וסירוב חוזר ונשנה של העיתונים אל קודס ואל איאם לפרסם את ההמצאה דרכם.
 
כאמור, ללא אישור המצאה - העתירה אינה יכולה לידון בבית המשפט.