ככל שמתקדמים הימים לקראת ליל הסדר, להשיג מנקה לבית בפסח נחשבת למשימה כמעט בלתי אפשרית. כל מי שהזמין אי פעם מנקה לביתו יודע שרוב המנקים הזמינים הם עובדים זרים שלרוב אינם דוברי עברית שוטפת ויכולים להיעלם כל רגע. 



אפליקציה כחול לבן חדשה בשם " מיידלע" , האפליקציה הראשונה בעולם, כך  לדברי המפתח  עדיאל קייזרמן (33), להזמנת מנקה הוקמה כדי לסגור את הפינה הזו. " באמצעות הטכנולוגיה שדומה מאוד לטכנולוגיה של אפליקציות שירות אחרות כמו "גט טקסי", אנחנו היחידים שמציעים לא רק חיבור בין נותן השירות והלקוח אלא אפשרות להזמין את המנקה בקלות, לעקוב בזמן אמת אחרי ההתקדמות וזמן העבודה שלוקח לנקות את הבית ולאחר מכן לדרג את חווית השירות" . "בקרוב"  הוא מוסיף,  תיפתח גם אפשרות לאנשים שאינם מנקים, :אני חושב שהכלי הזה הוא כלי מצוין שיאפשר לכל מנקה שרוצה להרוויח קצת כסף מהצד או מעוניין לעסוק בניקיון במשרה מלאה יוכל להוריד את האפליקציה להירשם לעבור תהליך סינון קצר ולאחר מכן יקבל הצעות לניקיון באזור מגוריו כשנוח לו. בכך נהפוך למעשה "אובר" של עולם הניקיון".  

עם המוניות זה לא עבד. מה תהיה ההשפעה של "אובר" כזה על  עולם הניקיון והמנקים? 

"המצב בין פלחי השוק הוא שונה. אני מעריך שהתחרות תהיה גדולה יותר והמחירים יוזלו. אחרי שלמדתי את העולם הזה מקרוב אני יכול להעיד שהמנקים בעצמם מעדיפים להרוויח כמה  שיותר מאשר לקבל בלעדיות או תנאים סוציאליים. למרות העובדה כי האפליקציה העתידית תעבוד על עיקרון השוק החופשי ואולי אף האכזר, האפליקציה המקורית שהיתה קיימת רק עד לפני שלושה חודשים כאפליקציה חברתית, כמעט פשטה את הרגל והלכה הביתה יחד עם המנקים.

עדיאל קייזרמן, שכסטודנט להנדסת תעשייה וניהול בבאר שבע, החל לעבוד כמנקה בתים, החל לחפש פתרונות טכנולוגיים שלא ירמסו את זכויות העובדים שעובדים בעבודה פיזית בשוק פרוץ. הוא החליט לייסד אפליקציה והעסיק דרכה קרוב ל-100 מנקים, כולם אזרחי ישראל, שקיבלו ביטוח לאומי, פנסיה, נסיעות, ימי מחלה, חגים הבראה ופיצויים.

"הייתי עסק שיש לו המון הכנסות. כולם הרוויחו. המנקים היו מרוצים הלקוחות היו מרוצים  אך האפליקציה שלוקח זמן לתחזק ולפתח לא הצליחה להחזיר את ההשקעה. ביקשתי מהמנקים להוריד מהמחיר כדי להמשיך ולקבל זכויות סוציאליות אך הם סירבו. לבקש מהלקוח יותר כסף זה בלתי אפשרי והייתי חייב ליישר את עצמי עם השוק בישראל כדי להתקיים. הפסדתי כסף". 
אתה חושב שאי אפשר לקיים בישראל שוק תחרותי אבל גם הוגן ? 
שאלה מורכבת. אני חושב שאפשר אם יש ל הון התחלתי גדול, גב חזק וידע ניהולי ברמות גבוהות אבל בעולם הניקיון, המנקים העדיפו לעבוד כפרילנסרים, להרוויח יותר ולהתפשר על הזכויות הסוציאליות שלהם. מצד אחד כולם מדברים על הזכויות הסוציאליות מצד שני אף עובד ניקיון לא מוכן להרוויח פחות מ-50 ש"ח לשעה עבורן.  אני חושב שזה המצב במדינה שהיא מאוד סוציאליסטית אבל מתנהגת כאילו היא קפיטליסטית. אפשר לראות את התוצאות כל יום ברכבת".

מה שנאלץ קייזרמן לעשות הוא לעבור למודל עסקי שבו הוא אינו המעסיק הישיר של המנקים בכך איפשר לשוק התחרותי לקבוע את המחירים מה שהביא לשגשוג של האפליקציה שבפסח הזה רשמה פי 4 יותר פניות וצברה אלפי לקוחות. בימים הקרובים,  טוען קייזרמן, תיפתח האפליקציה גם לאנשים שמעוניינים לעסוק בניקיון כהשלמת הכנסה ויוכלו לקבוע את המחיר  שיגבו, היכן ואיפה יעבדו. 

"כל מנקה ובסופו של דבר כל אדם שירצה לעבוד, קובע את המחירים שלו, את השעות והימים בהם הוא רוצה לעבוד. רוב המנקים מתחילים בנמוך וככל שהם צוברי ודירוגים והערכות טובות הם יכולים להעלות את המחיר".

כמה עולה להזמין מנקה דרככם? 
"המחיר נע בין 45-70 ש"ח לשעה. וככל שמזמינים ליותר זמן המחיר לשעה יורד. המחירים מקבילים למחירים בשוק אבל מי שמזמין דרכנו נהנה מפיקוח מלא של הניקיון, מתקשורת קלה מול המנקה ובלי הפתעות לא נעימות שקורות לפעמים בשוק המנקים שהוא מאוד פרוץ.

בנוסף, אנחנו דואגים לסינון קפדני של כל נותני השירות באפליקציה. פשוט מורידים את האפליקציה, את איזור מגוריכם, מספר החדרים בבית ובחרו את המנקים שנמצאים בקרבתכם, על פי קריטריונים של מחיר לשעה, ביקורות, שנות ניסיון. יש אפשרות  לשלוח להם תמונות וסרטוני וידאו עם דרישות קפדניות של העבודה שתרצו. חוץ מזה, ניתן להזמין ממנקי החברה שירותי אקסטרה נרחבים הכוללים גיהוץ, קיפול כביסה, סידור ארונות ואפילו לנקות לכם את המקרר'.

עדיאל קייזרמן. צילום: יח"צ