יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הגיש היום (רביעי) את התוצאות הרשמיות של מערכת הבחירות לכנסת ה-21 בבית הנשיא בירושלים, זאת לאחר שהוועדה אישרה אותן פה אחד. השופט אמר לכתבים כי "לפני רגע קט נתתי לכבוד הנשיא את תוצאות הבחירות לכנסת. לתוצאות אחראי הציבור שהצביע, כל אזרחי ישראל. לתקינות התהליך אנחנו היינו אחראים".

הנשיא אמר: "חברי הוועדה פעלו בממלכתיות, ביושר, בהוגנות, על מנת להבטיח שוויון בפני החוק ובפני הבוחר לכל המועמדים. אני שמח שנפתרו התקלות השונות, זו לא הפעם הראשונה ולא הפעם האחרונה. הבדיקות מוכיחות עד כמה פעלתם ביעילות. חשוב שכל אזרח בישראל יידע שהקול שלו נחשב ונספר. תודתי נתונה לחברי הוועדה. מערכת הבחירות טמנה בחובה אתגרים שכמותם טרם ראינו. נוכחנו לדעת שהטכנולוגיה היא כלי חשוב ביותר להגברת השקיפות והנגישות".
 


הוא הוסיף כי "השנה, לראשונה, נערך פיילוט המאפשר לעיוורים וללקויי ראייה להצביע באופן עצמאי באמצעות מכשיר עזר ייחודי. מאידך, הטכנולוגיה עלולה לשמש גם כלי נשק להתנגחות לאויבים. מול מגמה מסוכנת זו התייצבו חברי ועדת הבחירות".
 
את דבריו הוא חתם באומרו כי "משימתנו היא להגביר את האמון ולחזק את מעורבות הציבור בשיח הפוליטי, ולתמרץ כמה שיותר מאזרחי המדינה לממש את זכותם וחובתם הדמוקרטית להשתתף ולהצביע. ביומיים האחרונים קיימתי התייעצויות עם נציגי הרשימות בהן בחרו אזרחי ישראל, ובקרוב אטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על המועמד עליו המליצו חברי הכנסת. כולי תקווה שנשוב קרוב מאוד לשגרת החיים בהנהגת ממשלה שתהיה גדולה ויציבה, ותשקף כמה שיותר את רצון העם".

מלצר עקץ את בנט: "נהגנו בשוויון, לא שופטים אדם בצערו"
 
מלצר סיכם הבוקר את מערכת הבחירות והתייחס לטענות מפלגת הימין החדש בדבר אי סדרים בספירת הקולות: "היו שניסו לערער על הלגיטימיות של הוועדה ועל התוצאות, אך נהגנו בשוויון בכולם - לא שופטים אף אדם בצערו". 
 
את דבריו פתח בדברי תודה ל"גורמי הביטחון האלמוניים שעזרו לנו לקדם חס וחלילה חשש לסייבר שקרה במקומות אחרים בעולם. אותם גורמים אלמוניים שעזרו, צריך להגיד להם תודה על העבודה המעולה שגם הצליחה, לפעמים עושים עבודה מעולה וזה לא מצליח, והפעם זה הצליח. מגיע להם, כל הגורמים, מי שיודע - יודע. מגיע להם את כל התודה וההוקרה. הגדולה של האנשים האלה היא בשקט וצנעה עם ישראל לא יודע כמה הוא חב לאותם אנשים".

"עם כל החששות מפני תקיפת סייבר, אנחנו דגלנו גם בדיוני הוועדה, וזה חידוש שכשהוא מצליח הוא נקלט גם במקומות אחרים, זה של שקיפות. יש גם גופים שיילכו בעקבותינו. לשקיפות יש מחירים. מצד אחד כל אחד יכול לראות את כל התוצאות ולהשוות, מצד שני, אם יש תקלה, אפילו טכנית וקצרה, יש מי שמנסה להיבנות מזה. אם יש תקלה והיא משתקפת, צריכים לשאת במחיר כי השקיפות חשובה מהמחיר".
 
מלבד זאת, הוא ציין כי "מערכת הבחירות נערכה בצה"ל ואנחנו דאגנו שלא יהיה חייל אחד, היכן שהוא לא נמצא, שלא יוכל להצביע. צה"ל עבד איתנו בשיתוף פעולה הדוק, העסקנו כמעט את כל החיילים הבודדים בצה"ל וחיילי התשמ"ש, אלה שמקבלים עזרה כלכלית, ושיבצנו אותם כסדרנים בכל תחנות הקלפי. מדובר באלפי אנשים שזקוקים לעזרה כלכלית, וצה"ל מסייע, אבל המסגרת שצה"ל מסייע היא מוגבלת. בכך שגייסנו אותם לצורך התפקיד ביום הבחירות, הם קיבלו יום הכשרה ויום ביצוע, כאילו סידרנו להם משכורת 13".

מנכ"לית ועדת הבחירות פרצה בבכי

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות, פרצה בבכי במהלך דבריה, כאשר התייחסה ל"תקופה הקשה והמשמעותית שעברנו הפעם. כבר בראשיתה מצאתי את עצמי מברכת ומתפללת מדי ערב שהכל יעבור כסדרו. התהליך שהחל עם התפזרות הכנסת חייב אותנו להתארגנות מהירה וליציאה לדרך ארוכה ומפותלת. הפעם הזו זו הייתה מערכת בחירות מאוד שונה ומאתגרת. התמודדנו עם סוגיות שלא התמודדנו איתן קודם לכן, כמו סוגיות הסייבר והפייק ניוז".
 
"לצד כל האווירה החגיגית אני לא יכולה להתעלם ממה שחווינו כאן במהלך השבוע האחרון", הוסיפה עדס בדמעות. "אנחנו עוסקים כאן בכוחו של קול, אבל חווינו כאן במלוא העוצמה את כוחה השלילי של המילה ושל המתקפה חסרת המעצורים שבאה לפתחנו, ואותה הדפנו בימים האחרונים. מדובר באמירות חסרות שחר שמטילות דופי במקצועיותנו. כולנו אנשים בשר ודם, עובדי ציבור שעשו ככל יכולתם להצלחת המשימה החשובה לנו באופן אישי". 

מי שהעדיף להתבדח, לעומת זאת, היה חבר הכנסת, דוד ביטן, שסיפר לנוכחים בדיחה על יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אלהים קרא למלאך המוות ואמר לו ללכת לקרוא לליברמן. מלאך המוות הלך אל ליברמן, אבל הוא נתן לו מכות ושלח אותו חזרה. המלאך אמר לאלוהים: 'לאן שלחת אותי? הוא נתן לי מכות'. אלוהים: אני מקווה שלא אמרת לו שאני שלחתי אותך".