"כפרה", הצגה שרצה בהצלחה בהבימה, עלתה לראשונה במסגרת הפסטיבל "חג המחזה המקורי", שבו שלושה מחזות ("כפרה", "הרובוטית" ו"ברטוד ואגנס"). מדובר בצעד מבורך במדינות רבות, אך אצלנו נפוץ בעיקר בפרינג', ועל כן זה משמח ביותר שתיאטרון רפרטוארי נותן לפעמים במה למחזות מקוריים, היישר מהניילונים.



תמצית המחזה: אסף קדמי הוא אחד העיתונאים המצליחים בארץ, הנחשב לאימת המושחתים בגלל תחקיריו האמיצים. הוא סוחב מעברו הרחוק חטא שרודף ומייסר אותו. עכשיו, רגע לפני פרסום הכתבה המשמעותית ביותר בקריירה שלו, שב החטא הקדמון לרבוץ עליו ומאלץ אותו לבחור בחירה גורלית. התוצאה: שרשרת שקרים ובראשם עומד קדמי, שמשלם את המחיר ומשוכנע שהדרך היחידה להציל את עצמו היא לברוח לחו"ל ולשים את עברו מאחוריו. אין ספק שעבודת התחקירים חושפת את האמת, מעצימה את ממדיו של נושא החקירה ומלבישה עליו את תפקיד האיש הרע.



את המחזה כתבו דפנה אנגל, שגם ביימה, ושי להב. הוא שוזר שורת נושאים בעלי משקל סגולי גבוה: עיתונות, פוליטיקה, חברות, יחסים וחלומות. ולמרות המשקל הכבד, אנגל ולהב הצליחו לחבר בין כל הנושאים לתוך דרמת מתח בנויה היטב, מרתקת ואנושית.



זו לא הדרמה הראשונה שמטפלת בנושא הטלת אשמה וחשיפת האמת. הצלחת "כפרה" היא ביכולתה להתמודד מבחינה דרמטית עם הנפשות המעונות המאכלסות אותו, ובמצב שבו הפשעים הם מעשי בשר אדם. הבמאית דפנה אנגל מתייחסת בצורה עניינת לחומר ומוליכה את צוות השחקנים במיומנות רבה בין העבר וההווה, שבו הם מתבקשים לחשוף את האמת ולהסתיר שקרים.



ההצגה נהנית מנוכחות מבורכת של כל צוות השחקנים, ובראשם גל אמיתי, שמרגיש לגמרי טבעי בנעליו של התחקירן. לצדו יובל שלומוביץ, יגאל שדה, גיל פרנק, דוית גביש, ניל משען, ניר זליחובסקי, רונית אפל וגאיה שליטא כץ. כולם ביחד וכל אחד לחוד, מפגינים נוכחות בימתית ויכולות משחק עילאיות.