הנשיא טראמפ העניק אתמול, בלי ידיעתו, אות הצטיינות לשני הזרמים הגדולים ביהדות ארה"ב, הרפורמי והקונסרבטיבי, וציון לשבח לארגון היהודי הגדול, הוותיק והמרכזי, הליגה למניעת השמצה.

טראמפ החרים ולא הזמין לפגישה עם בכירים יהודיים, שקיים אתמול בבית הלבן לכבוד חג הפסח, את נציגי שני הזרמים הגדולים והמובילים בקהילה, ונמנע באופן מוצהר מלהזמין נציגי ארגונים יהודיים שמזוהים כליברלים או כאלה שלא תמכו בו בבחירות 2016.

מי שהשתתפו באירוע בבית הלבן היו ברובם עסקנים אורתודוקסים ונציגי ארגונים הידועים כימניים מושבעים שתמכו בטראמפ והצביעו בעדו בבחירות לנשיאות. נכחו גם שגריר ישראל בוושינגטון דרמר וג'יימס גרינבלט מהצוות הממונה על תוכנית השלום.

רבנים ופעילים בכירים בשתי התנועות, הרפורמית והקונסרבטיבית, לא נפגעו ולא נעלבו מהחרם. הם הרגישו טוב מאוד. למען האמת, הם גם לא ציפו להזמנה. התעלמות של נשיא שנוי במחלוקת, שהתנהלותו מעוררת ביקורת שבחוגים רבים נושקת לתיעוב, התקבלה בעיניהם כסימן שהנשיא לא רואה אותם שייכים לסביבתו ואפילו עוין אותם, וזה בדיוק מה שהם רוצים, מה שהם אוהבים ומה שחשוב להם כמצב מצוין שהם מאוד רוצים שיימשך.

לא מפתיע במיוחד שהנשיא נחשף שוב כמי שאיננו מודע, ולא רוצה להיות, למציאות ולמאזן הכוחות בקהילה היהודית הגדולה. התנהגות המאפיינת את הנשיא טראמפ גם בנושאים אחרים בזירה הפנימית בארה"ב.

שני הזרמים, הרפורמי והקונסרבטיבי, מייצגים שלושה וחצי מיליון יהודים. הליגה למניעת השמצה היא ארגון יהודי הנהנה ממעמד מכובד ונחשב בארה"ב ובארצות בעולם החופשי. אבל בעיני הנשיא טראמפ אין לרפורמים, לקונסרבטיבים ולמנהיגי הליגה נגד השמצה מקום בבית הלבן.

הבית הלבן. צילום: רויטרס


"הוא נראה לי כמי שלא מסוגל וגם לא רוצה להתחשב בתנאים, בנסיבות ובמצבים שאינם נראים לו בשליטתו הטוטלית", אמר ל"מעריב אונליין" בכיר יהודי, פעיל אורתודוקסי מוערך בברוקלין, שהשתתף כמוזמן באירוע בבית הלבן.

מי שיצא מפסיד מהחרם הוא הנשיא טראמפ, שהחמיץ הזדמנות פז ושעת כושר לנצל את האירוע בבית הלבן כמכשיר ומנוף להעמקת הכעס והמרירות בקרב יהודים תומכי ואוהדי המפלגה הדמוקרטית, על ההתנהלות העוינת נגד ישראל שבאה לידי ביטוי באחרונה מצד חברות קונגרס דמוקרטיות חדשות שנבחרו בבחירות אמצע הקדנציה.

נוכחות של רבנים רפורמים וקונסרבטיבים ושל בכירים יהודים ליברליים באירוע בבית הלבן היתה מעוררת גל של אהדה לנשיא מצד חוגים וקבוצות בקהילה שהיתה גם מערערת ומחלישה את ההסתייגות ממנו בחלקים גדולים בקהילה.

"לומר את האמת, אני לא מבין ולא קולט בשביל מה ולשם מה הוזמנו, ולשם מה הטריחו יהודים לוושינגטון בערב חג", אמר ל"מעריב אונליין" עסקן חרדי ידוע ומוערך בברוקלין. "לא דיברו במפגש על השלום ולא נידונו שום נושאים חשובים. במשך האירוע הבטנו אחד בשני בתימהון כמו בניסיון להבין לשם מה הזמינו אותנו".

משתתף אחר סיפר שהשגריר דרמר אמר למשתתפים, "במגילת אסתר המלך אחשוורוש אמר ליהודים תהרגו את שונאיכם. אבל היום אמריקה היא שתהרוג את שונאי ישראל".