לצד השמחה הגדולה שבחג הפסח, בחופש ובאביב שבפתח, עבור חלק מהאנשים תקופה זו עלולה להיות מקור לבדידות ולכאב. אביתר אלבאז, יו״ר הארגון אלו״ן, לאיתור וחילוץ נעדרים, מתריע כי ״חגים משפחתיים כמו פסח מעלים באופן מסורתי את אחוז הנעדרים מסיבות של דיכאון או נטיות אובדניות״.
 
לדבריו, ״אנשים הסובלים מדיכאון או מבדידות לא מתחברים לחג כמו פסח, הנחשב לאחד החגים הכי משפחתיים בשנה. ההיערכות והמחשבה שהם צריכים לבלות ערב שלם בחברת בני משפחה וחברים מגבירות את החרדות אצלם ובאופן טבעי הם מבקשים לברוח או להיעלם. מניסיון של שנים קודמות, אחוז הנעדרים והקריאות שאנו מקבלים על היעדרות עולים בחגים כמו פסח״.
 
אלבאז קרא לרשויות הרווחה ובמיוחד לגורמי הביטחון בערים השונות לגלות ערנות ולהיערך בהתאם. ״אנשים המוכרים לרשויות הרווחה כמי שסובלים מבעיות נפשיות או דיכאון מוגבר, כדאי לבקר אותם לפני החג ולקיים איתם ׳שיחות הרגעה׳, כדי למנוע מצבים שהם יחליטו לברוח או להיעלם משולחן הסדר המשפחתי. על בני המשפחה להיות ערניים ולא לחשוש לעקוב אחר יקיריהם. אם הם רואים התנהגות חשודה, לא לחשוש לדווח לגורמים הרלוונטיים או להצמיד אליהם בן משפחה״.

4,000 קריאות על נעדרים בשנה. אביתר אלבאז. צילום: יח"צ

 

בהצלה אלו״ן ציינו כי מדי שנה מתקבלות בישראל למעלה מ־4,000 קריאות על נעדרים, ו־529 נעדרים לא אותרו מאז הקמת המדינה.
 
גם עבור מי שאינם בודדים, אלא מוקפים בבני משפחה, ישנם גורמי דחק. ד"ר רונית שרון, מרצה באוניברסיטה העברית ומנהלת מרכז טליה להורים ולילדים, מסבירה: "תקופת החגים יכולה להיות משפחתית ונהדרת, אך עם זאת, זוגות רבים אינם צולחים את תקופת החגים. הנתונים בישראל מראים שקיימת עלייה משמעותית בבקשות לפתיחת תיקי גירושים – פי שלושה מיד לאחר חופשת הפסח". 
 
לדבריה, "הסיבות לכך מגוונות. בין היתר, הוצאות כלכליות רבות ולא מתוכננות, מפגשים אינטנסיביים עם המשפחה המורחבת, הצורך לבחור אצל מי עושים את הסדר, שעות רבות של יחד כזוג או כמשפחה וכן קונפליקטים שהיו מודחקים זמן רב מתחת לפני השטח – כל אלה רותחים יחד ופעמים רבות מגיעים לפיצוץ".
 
לדבריה של ד"ר שרון, "רגע לפני לקיחת החלטות אימפולסיביות, חשוב להיות מודעים לכך שתקופת החגים מייצרת מתחים, ומומלץ לא לקבל החלטות על סיום קשר בתקופת החגים. כדאי לנהוג באורח רוח ולשקול את ההחלטה מחדש לאחר החגים".
 
עוד הסבירה כי שאלה שצצה לא מעט לפני החג היא הצורך לבחור אצל מי עורכים את הסדר. "אל תתפצלו. הקפידו לתכנן את הסדרי האירוח ולחלק את הזמן באופן שווה בין המשפחות. לכל צד מגיע ליהנות מכם". 

כך תצלחו את החג בשלום - ד"ר רונית שרון מייעצת 
 
קחו נשימה והיו מודעים.

תיאום ציפיות – לתכנן היטב את תקופת החגים ולתאם יחד את התוכניות לחג. לברר רגישויות של כל אחד מבני הזוג. 
 
חלוקת תפקידים – לקבוע מראש מי אחראי על הניקיון, הבישולים, הילדים, ולחלק את התפקידים לפי הצרכים של כל אחד מבני הזוג. חשוב לזכור שחלוקת תפקידים ברורה מפחיתה רגשות של כעס, מרירות ותחושות ניצול.
 
תכנון כלכלי מבעוד מועד – עם ההוצאות הרבות של תקופת החגים מגיעות מריבות. להגדיר מראש את העוגה התקציבית ולקבוע סכום שמעבר לו מתייעצים אחד עם השני. 
 
מילות אהבה ופרגון – תקופת החגים היא הזדמנות נהדרת לפרגן לבן הזוג (ולא לשכוח לפרגן גם לחם ולחמות). הקפידו להגיד מילה טובה, לחזק את מעשי בן הזוג, קנו לו מתנה אישית והראו שאתם רואים ומוקירים אותו. 
מור שמעוני